Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Open brief aan Prof. Dr. Ab Osterhaus.

  • jaap wilgenburg

    Beste Dirk,

    Ik heb de brief aan Osterhaus nog es kritisch doorgelezen. Ik vraag me af of jij dat wel een keer gedaan hebt.

    Simpel gezegd komt de brief er kort samengevat op neer dat Osterhaus wordt gevraagd om bij zijn eigen vakgebied te blijven, en zich goed te realiseren wat de gevolgen zijn van de opmerkingen die hij “als befaamd deskundige” te pas en te onpas uit.

    Die gevolgen - en de zorgen van mensen - komen op dit forum regelmatig aan de orde… En leiden ertoe dat veel mensen nu niet alleen pluimvee maar ook katten al “bedreigend en vies” - zeker voor hun kinderen ! - zijn gaan vinden…

    Om over dat continu ophokken van hobby-pluimvee nog maar te zwijgen… Daarmee rijdt Ab toch wel een hele scheve schaats (alweer een windei gelegd…) !

    Kortom: ik vind je kritiek op zijn minst nogal kortzichtig en ongefundeerd..

  • Dirk

    Wally,

    Dank voor je vriendelijk woorden! Misschiien lid van de NPS worden? Kan je nog veel van leren.

    Ik heb de brief goed gelezen en er staat inderdaad in wat jij zegt maar er staat ook in wat ik heb gesignaleerd.

    Dus waar heb je het over?

  • wally

    Ik ben nergens meer lid van . Ik ben 25 jaar lid geweest van Aviornis dat was genoeg want die kropen de vorige vogelpest keer ook voor Veerman.

    Door hem een mooi boek cadeau te doen.

    Ik heb alle dieren los lopen en trek me nergens meer iets van aan en geniet elke dag van mijn dieren. En ik hoor honderden zangvogels levenlustig zingen!

    En alle geleerden kletsen zich maar gaten in de sokken.

    Ze weten net zoveel als ik ook niks.

    Het is wel vermakelijk hier over de vogelgriep te lezen.

    Voor al als de emoties mee spelen net als bij mij.

    Hartelijke groeten Wally.

  • Danielle

    Hallo allemaal,

    We kunnen natuurlijk door blijven discussieren en lelijk doen tegen elkaar maar dat helpt ons allemaal niet.Het feit is gewoon dat ook Europa wordt bedreigd door de vogelgriep, hetgeen allemaal heel eng overkomt. Wat ik mij op den duur afvraag is wie en wat kan ik nu wel of niet vertrouwen en wat is nu wel of niet waar. Wij hebben zelf vier katten die buiten komen, onze zorg is dan ook groot.Door veel mensen wordt er gezegd, ach je wat zeur je nou je houdt ze gewoon binnen. De mensen die dat zeggen zijn over het algemeen mensen die zelf geen katten hebben en dus ook geen idee hebben waar zij het over hebben. De vraag is ook hoe ver gaan we, als je je bedenkt hoe die arme vogels, kippen, eenden nu moeten leven dat is toch geen doen en zal menig dieren en mensen hart breken, zeker die mensen die hart hebben voor dieren. We kunnen alleen maar hopen, heel hard hopen dat de regering orde op zaken heeft en inderdaad de bevolking wil en kan beschermen.

  • Dirk

    Gewoon al het commerciele pluimvee vaccineren is de beste remedie. Tegen pseudovogelpest (NCD) wordt al jaren verplicht gevaccineerd. Ik begrijp werkelijk niet waarom die boeren nu zo hardleers zijn. Je kan toch gewoon in EU-verband afspreken dat er gevaccineerd gaat worden en dat er geen enkel pluimveeprodukt geimporteerd mag worden dat niet gevaccineerd is.

    Wij consumenten hebben toch recht op een veilig stukje vlees en veilig eitje.

    Wat die open brief aan Osterhaus betreft, de auteur van die brief heeft een onbeschaafde scheldbrief afgeleverd die ook nog niet te lezen is. Daarmee verpest je de sfeer alleen maar. Op deze manier voelt Osterhaus zich echt niet verplicht om zich te verdedigen en gaat hij gewoon verder.

  • Hans Jürgens Redczus

    Dirk, wat jij stelt dat de bron van de eerste dieren in Duitsland uit Siberië en Roemenie komen is onjuist. Waarvandaan heb je die valse informatie?Tot nu toe is mij geen navolgbare sequentie bekend die met zekerheid 1 stap terug herleid kan worden naar Duitsland toe. In eerste instantie veronderstelde men dat die zwaan waar men voor het eerst de H5N1 variant constateerde de eerste bron was en die kwam uit Letland en omstreken omdat die beringt was en al meer dan 2 maanden voordat die stierf daar vandaan vertrok en iets later in Duitsland arriveerde. Ten 2e zijn je conclusies onjuist omdat zelfs al zou de bron uit Roemenie of nog verder weg uit Siberië komen dan is het praktisch onmogelijk omdat bij een besmetting met dit zeer virulente en hoog pathogene virus elke zwaan uiterlijk binnen 48 uur na besmetting daaraan overlijdt. Dus onmogelijk verzwakt in staat kan zijn om zich zo ver te verplaatsen in een overigens tegengestelde trekroute wat die ook nooit eerder heeft gedaan. Jij mag wel voor Oosterhaus opkomen maar jij werkt niet in zijn directe omgeving zo lijkt mij. Ik wil het verhaal niet te lang maken maar zo kan ik desgewenst nog wel dieper op doorgaan indien gewenst.

  • Ad van Noort

    Om de angst, die bij haar achterban leefde over de vaak paniekerige berichtgeving in de media over de vogelgriep, kaatste de Nederlandse Pluimvee Sociëteit in een open brief de bal richting ‘s lands meest bekende influenza- deskundige. In een telefoongesprek, dat gisteren plaats vond, krijgt de Sociëteit de bal van Ab Osterhaus terug.

    NUENEN – De eindeloze stroom van sensatiemakende berichten in de media, volgens de Nederlandse Pluimvee Sociëteit veelal door Ab Osterhaus geïnitieerd, veroorzaken naar mening van de NPS, onnodige paniek en onbegrip onder de bevolking. Alleen het schrijven of het uitspreken van de cijfer- en lettercombinatie H5N1 is momenteel voor een ieder gemeengoed en wordt meteen gerelateerd aan een mondiale catastrofe die niet meer af te wenden op ons afkomt. Dit alles, door de NPS als mediageil en spierballentaal bestempelt, was aanleiding voor de NPS Ab Osterhaus in een open brief hierop aan te spreken. Op de man gespeeld dus.

    Op sportieve wijze reageerde Nederlands virologie icoon op deze aantijgingen.

    In een uitvoerig telefoongesprek met de NPS vertelde hij gisteren waarmee hij, voornamelijk achter de schermen, allemaal bezig is. En dan blijken daar veel zaken bij te zijn waar de hobbydierhouder, via diezelfde media, niet juist over wordt geïnformeerd. Hij ontpopt zich als voorstander van de afschaffing van het non-vaccinatiebeleid in Europa. Hij propageert een snelle heroriëntering binnen de veehouderij, in het bijzonder binnen de intensieve pluimveehouderij. Hij is initiatiefnemer bij het verkrijgen van toestemming om uitloop- en hobbydieren te mogen vaccineren. Hij ondersteunt het ‘rond de kerk’ laten vliegen van de postduiven. Ook over de afscherm- en ophokplicht van pluimvee en het binnen houden van huisdieren, in dit geval katten, reageert hij heel genuanceerd en informeert hierover bewindslieden in binnen en buitenland. Deze nevenactiviteiten nemen de laatste weken zelfs zoveel tijd in beslag dat hij zich, zoals hij zelf bevestigt, te weinig met zijn wetenschappelijke onderzoeken kan bezighouden.

    Willen we echter Europa voor eens en voor altijd tegen het vogelgriepvirus wapenen, het virus, in welke vorm dan ook, zal ons van nu af blijven bedreigen, dan is er maar één afdoende oplossing, vaccinatie van al ons pluimvee, zowel de professioneel als de hobbymatig gehouden dieren. Daar waren beide partijen het over eens. Dat de voorlichting over de vogelgriep, wel of geen pandemie, wel of niet ophokken een heel stuk beter kan, ook daar denken beide partijen eveneens hetzelfde over.

    Het telefoongesprek werd in goede harmonie beëindigt en het tijdelijk ophokken van Ab Osterhaus werd wel als humorvol maar te zwaar aangemerkt. De NPS kaatste en heeft de bal terug ontvangen! Terecht, zo moet het in ons land, waar gelukkig nog steeds vrijheid van meningsuiting heerst. Maar ook het land in Europa waar, mede namens Ab Osterhaus, men het beste op de vogelgriep is voorbereid.

    Namens de Nederlandse Pluimvee Sociëteit

    Kenneth Broekman Ad van Noort

    Secretaris Externe Communicatie

    E-mail: avannoort@miguma.nl

    Tel: 040-2837145

    Nuenen, 15 april 2006 Gsm: 06-40716927

  • Hans Jürgens Redczus

    Beste Ad van Noort,

    Met 1 telefoontje zijn uw kritische punten weggesproken zo lijkt het. Hebben uw leden en hun dieren daardoor ook een beter toekomstperspectief gekregen als de heer Oosterhaus aan de adviestafel in de nabije toekomst zijn verhaal doet? Ik zou hem vragen of hij aandelen bezit van de ons bekende relevante ondernemingen die de vaccins enz. produceren en/ of verhandelen? Deze vraag zou ik als ik u was ook aan de betreffende politici zelfs tot aan de SP toe van de desbetreffende Landbouwcommissie stellen en uiteraard ook aan de topambtenarij. Geen aantijgingen uiten maar gewoon vragen stellen en de antwoorden verifieren ga ik u ongevraagd adviseren.

  • Mary

    Toevallig stuitte ik vandaag op de open brieven aan prof. dr. A.D.M.E. Osterhaus. Met verbazing heb ik alle mail gelezen! Vogelgriep, oftewel vogelpest, is een groot probleem dat vele gemoederen bezig houdt, niet in het minst die van de mensen die zich er wetenschappelijk mee bezig houden.

    Wat ik mis in de hele correspondentie is een medeleven met die mensen die daadwerkelijk getroffen zijn door deze ziekte! Het is natuurlijk logisch dat we op zijn ‘ Hollands’ denken en daarmee alle ongemakken aangeven die ons aangaan: opgehokt pluimvee, kunnen we nog wel ons lekker gebraden kippetje eten, angstaanjagende berichten over pandemieën die ons rustig leventje verstoren, etc.

    Wat we gemakshalve vergeten is, dat in landen waar alle gezondheidszaken niet zo goed geregeld zijn als hier er mensen sterven aan dit virus.

    Ik herinner me beelden op televisie van twee prachtige kinderen uit één gezin in Turkije( een land niet zo ver van ons bed) die aan deze ziekte leden en waar één van de twee bezweek aan de gevolgen van de besmetting: onwetendheid, armoede? Ook in Azië zijn er talrijke slachtoffers gevallen!

    En wat doen wij hier? Zeuren over persgeile wetenschappers? Zeuren over de ophokplicht? Is dat de moeite waard om daar een site op Internet voor open te stellen?

    Misschien is het zinvoller om eens stil te staan wat deze ziekte blijkbaar in zijn mars heeft wat betreft het aanrichten van persoonlijk leed! Pandemie of niet, dat alles doet er nu nog niet zoveel toe.( nog niet). Maar het is misschien te overwegen om verder dan onze eigen grenzen te kijken om dan te kunnen begrijpen dat we mensen die een beetje verstand hebben van hoe de vork in de steel zit niet meteen als onheilsprofeten aan de kaak moeten stellen. Ik kan me hun bezorgdheid voorstellen, alhoewel ik tevens besef zelf niet zoveel verstand te hebben van het vogelpestvirus en zijn gedragingen. Maar daar hebben we toch de

    mensen met know-how voor?

    Elk mens dat sterft aan deze ziekte, of welke ziekte dan ook, is er één te veel en ik ben van mening dat in onze rijke westerse wereld we al behoorlijk gepamperd worden met voorlichting, ook al komt dat misschien van iemand die graag in beeld verschijnt? So What? Who cares?

    Hadden al die mensen in Azië maar onze kennis via de media gehad! Dan waren ze misschien wat voorzichtiger met hun pluimvee omgesprongen. Dan hadden ze nu misschien nog geleefd!

  • Tyche & Britt

    geachte meneer Osterhaus,

    Wij zijn 2 meiden van 13 uit België.

    Voor ons hoofdvak Bio-WW moeten wij een

    voordracht houden. Als thema hebben wij vogelgriep

    gekozen. Om te zorgen dat onze informatie accuraat

    is en onze spreekbeurt een speciale touch te geven

    zouden wij u graag willen interviewen.

    Het zou niet zo lang duren; we weten immers dat

    u een druk man bent. Toch zouden wij het heel hard

    op prijs stellen mocht u de tijd nemen om ons

    te helpen. Alvast bedankt voor u medewerking.

    vriendlijke groeten, Tyche Beyens & Britt Ceuleers