Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Lesje vogelpest laat geleerd

  • arie.j

    Lesje vogelpest laat geleerd

    COMMENTAAR

    Het ministerie van landbouw heeft een lesje geleerd van de uitbraak van laagpathogene vogelpest in Voorthuizen.

    Minister Cees Veerman wil de Europese Commissie voor­stellen om, in de ogen van de pluimveesector, onzinnige beperkende maatregelen aan te passen. Daarmee geeft hij blijk dat hij goed luistert naar de sector.

    Zo is het verbod op de handel in consumptie-eieren door pakstations in vogelpestgebieden een niet te begrijpen maatregel om de ziekte te bestrijden. Nog nooit is bewezen dat consumptie-eieren het virus kun­nen verspreiden. Pakstations moeten dus gewoon eieren kunnen transporteren. Supermarkten mogen die eieren immers ook vervoeren naar hun winkels in vogelpestgebieden.

    Als het ministerie van landbouw het vervoer van broedeieren en eendagskuikens in vogelpestgebieden toestaat, moet dat nu nog op kartonnen wegwerpverpakkingen. Daarmee zadelt het departement de sector met onnodig veel kosten op, omdat deze producten nu op goed reinigbare plastic trays staan.

    Het blijft jammer dat het ministerie nu pas luistert naar de sector.

    Dat had het moeten doen bij de uitbraken van vogelpest in 2003. Toen klaagden pakstations al over de beperkingen, die zij opgelegd kregen.

    Het ministerie wil nu tot een meer werkbaar draaiboek voor vogelpest komen. Daardoor levert de uitbraak van laagpathogene vogelpest in Voorthuizen toch nog wat op voor de sector.

    Lees het commentaar en reageer op www.agrarischdagblad.nl

    Powered by TECNAVIA Copyright ©2006 Agrarisch Dagblad, publicatie 26/08/2006

  • Plensbui

    Arie, ik snap dit niet.

    Is ‘vogelpest gebied’ in dit bericht, en eerdere berichten, een gebied met een hoog of een laag pathogeen virus?

    Je zou denken beiden want ze halen 2003 aan en dat was voor industriepluimvee hoog pathogeen (H7N7).

    Hoe kunnen ze nou vervoersbewegingen toestaan UIT vogelpest gebied van producten van eventueel besmette dieren of besmette gebieden/spullen?

    Ik snap de economische invalshoek wel.

    Er verlaat geen ei meer een verdachte stal, maar er zit nog altijd 1-5 dagen (theoretisch) tijd tussen besmetting en de eerste klinische verschijnselen.

    In 2003 waren er binnen 24 uur 3 verdrijven in Scherpenzeel e.o. verdacht. Het waren er elke 24 uur daarna meerdere met afstanden en richtingen die niet door de wind werden bepaald (die was ZuidWest-West in de eerste week).

    Ik geloof ook niet dat er pest in een ei kan zitten.

    Maar er kan wel pest aan vrachtauto's, mensen, spullen zitten.

    Dus dan zou er theoretisch 1-5 dagen virus vervoerd kunnen worden voordat er ontsmettingsmaatregelen getroffen worden.

    Dan kan dat virus ook 1-5 dagen naar alle aanverwante sectoren/bedrijven etc. verspreid worden t/m ophalen huisvuil aan toe. Dus ook pakstations.

    Het lijkt me dat vogelpestgebied qua industrie altijd volledig op slot moet zodra er ineens meerdere bedrijven uitval hebben. Isolatie is dacht ik de strijdkreet.

    Of is vogelpest niet zo besmettelijk?

    Waarom maken ze dan vrachtwagens 1 of 2x schoon bij de grens enzo?

  • arie.j

    Volgens mij ging het om eieren van buiten het gebied die verwerkt werden in een eierpakstation in het gebied, dus niet van besmette bedrijven.

    Zie o.m.

    <<<<<<

    ‘Eierpakstations beperkt door bureaucratie’

    Juridische haarkloverij tussen het ministerie van landbouw en de Voedsel en waren Autoriteit zorgt ervoor dat twee eierpakstations in Barneveld nog steeds op slot zitten door de vondst van het laagpathogene vogelpestvirus.

    Volgens de Brusselse regels hadden de pakstations hun activiteiten gewoon door kunnen zetten. Dat stelt Ton van Dijk, voorzitter van de Algemene Nederlandse Vereniging van Eierhandelaren.

    Van Dijk ergert zich enorm aan de starre opstelling van het ministerie van landbouw en de Voedsel en Waren Autoriteit. Zij hanteren volgens hem veel strengere regels dan de Europese Commissie in Brussel stelt ten aanzien van uitbraken van laagpathogene vogelpest.

    “De schade voor de twee eierpakstations bedraagt vele tonnen. Dat zij geen eieren uit het beperkingsgebied rond Voorthuizen kunnen verhandelen is terecht. Maar zij moeten wel gewoon eieren van buiten dat gebied in Barneveld kunnnen verpakken en vervolgens weer kunnen afzetten aan al hun afnemers.”

    Publicatiedatum: donderdag 3 augustus 2006

    Door: Agrarisch Dagblad

    http://www.zibb.nl/landentuinbouw/pluimveehouderij/nieuwsbericht.asp?artnr=1235850&versie=1&rss=true

  • Plensbui

    Arie, ik heb uit deze twee artikelen die over hetzelfde gaan wat regels geknipt.

    Die heb ik samengevoegd hieronder.

    Moet je dan eens lezen wat er staat. Tussen haakjes van mij.

    Juridische haarkloverij tussen het ministerie van landbouw en de Voedsel en waren Autoriteit.

    Volgens de Brusselse regels hadden de pakstations hun activiteiten gewoon door kunnen zetten.

    Minister Cees Veerman wil de Europese Commissie voorstellen om, in de ogen van de pluimveesector, onzinnige beperkende maatregelen aan te passen.

    Zo is het verbod op de handel in consumptie-eieren door pakstations IN vogelpestgebieden een niet te begrijpen maatregel om de ziekte te bestrijden.

    Als het ministerie van landbouw het vervoer van broedeieren en eendagskuikens IN vogelpestgebieden toestaat… (.)

    Van Dijk ergert zich enorm aan de starre opstelling van het ministerie van landbouw en de Voedsel en Waren Autoriteit. Zij hanteren volgens hem veel strengere regels dan de Europese Commissie in Brussel stelt ten aanzien van uitbraken van laagpathogene vogelpest.

    Volgens de Brusselse regels hadden de pakstations hun activiteiten gewoon door kunnen zetten.

    Dat zij geen eieren uit het beperkingsgebied rond Voorthuizen kunnen verhandelen is terecht.

    IK SNAP HIER GEEN SNARS VAN.

    Snap je nu dat ik er geen bal van snap?

  • arie.j

    IJverig gezocht en dit verhaal d.d. 24-aug gevonden, nou ben ik geen deskundige

    en snap het eerlijk gezegt nog niet helemaal .

    Maar het komt er dacht ik op neer dat Veerman aanvankelijk strenger was dan ‘Brussel’ voorschreef, en dat nu men nu verder wil gaan dan de huidige Brusselse regels

    <<<<<<

    ‘Vervoer consumptie-eieren moet mogelijk zijn in vogelpestgebied’

    Het ministerie van landbouw is het eens met vertegenwoordigers uit de Nederlandse pluimveesector, dat het vervoer van consumptie-eieren na uitbraken van vogelpest mogelijk moet zijn naar bedrijven zonder pluimvee.

    Dat meldt het Productschap Pluimvee en Eieren (PPE) naar aanleiding van besprekingen over het aanpassen van het draaiboek voor vogelpest. Het ministerie van landbouw wil eerst alle opmerkingen over het draaiboek inventariseren, voordat het daarover mededelingen doet.

    De EU-bestrijdingsrichtlijn voor vogelpest verbiedt het vervoer van eieren in een vogelpestgebied. Volgens het ministerie van landbouw geldt dat verbod alleen voor het vervoer van eieren naar bedrijven met pluimvee. Het vervoer van eieren vanaf een pakstation zou wel mogen. Het ministerie van landbouw zal dit voorleggen aan de Europese Commissie.

    De Nederlandse pluimveesector wil dat het ministerie het vervoer van consumptie- en broedeieren en eendagskuikens in een vogelpestperiode toestaat op plastic trays of broedladen. Nu mag dat alleen op kartonnen wegwerpverpakkingen. Daardoor moeten de producten omgepakt worden. Plastic verpakkingen kunnen goed gereinigd worden na het gebruik.

    Publicatiedatum: donderdag 24 augustus 2006

    Door: Agrarisch Dagblad

  • Plensbui

    Nee, dat is het ook niet, lees de in elkaar geplakte tekstjes maar.

    Dat verhaal wat je nu plakt maakt het nog idioter, dat had ik ook al gelezen en ik volg de berichtgeving over dit onderwerp ook en snap er geen barst van.

    Ik ben gemiddeld dom, maar ik vraag me af wat voor een IQ je moet hebben om hier een touw aan vast te kunnen knopen.

    Wellicht dat er al aannames bestaan die wij niet weten waardoor het voor ons cryptisch overkomt.

    Bijvoorbeeld de aanname dat er UIT vogelpest geen eieren gaan dus dat de eieren waar ze het over hebben niet afkomstig zijn van pestgebied maar andere gebieden.

    Maar dat wordt weer tegengesproken in de voorgaande (later gepubliceerde) berichten.

    Echt Arie, ik snap er niks van en laat het ook maar zo.

  • arie.j

    Ik had n.a.v. deze discussie een mailtje naar het Agr. Dagblad gestuurd.

    Zojuist werd ik gebeld met een reactie.

    Ze begrepen de verwarring.

    Het was volgen hen zo dat LNV de totale eierhandel van eierpakstations verbood terwijl dat niet van Brussel nodig was

    Alleen naar en van pluimveebedrijven in besmette gebieden is het volgens Brusselse regels verboden

    Zie het bericht http://www.zibb.nl/landentuinbouw/pluimveehouderij/nieuwsbericht.asp?artnr=1235850&versie=1&rss=true

    Overigens overleeft een vogelpestvirus op een ei nog geen 3 uur volgens de meneer die mij belde.

    Inmiddels is LNV ook overtuigd dat het deze regels niet nodig zijn, alleen zijn ze nog niet zover om toe te geven dat ze Brusselse regels verkeerd hebben toegepast.

    Dus zeggen ze dat eerst aan Brussel deze interpretatie moet worden voorgelegd en dat die moet verklaren dat de “nieuwe interpretatie” toegestaan is.

  • jan

    Nauwelijks animo voor vaccinatie pluimvee

    Geplaatst op vrijdag 1 september 2006 09:37 , laatste wijziging vrijdag 1 september 2006 09:37

    Nauwelijks animo voor vaccinatie pluimvee

    van onze redactie binnenlandDEN HAAG - Eigenaren van kippen, ganzen en eenden enten hun dieren amper in tegen vogelgriep. Tot nu toe zijn slechts 33.000 dieren gevaccineerd en dat is een fractie van al het pluimvee dat buiten loopt. Alleen gevaccineerde dieren mogen vanaf vandaag nog vrij buiten scharrelen.In de eerste vaccinatieronde hebben 938 hobbydierhouders in totaal 14.000 kippen, 2000 eenden, 2000 ganzen en 250 kalkoenen laten vaccineren. Na zware kritiek op de strenge regels voor vaccinatie geldt sinds 1 augustus een soepeler regime. Daar hebben tot nu toe 34 particulieren met 235 dieren gebruik van gemaakt, blijkt uit een overzicht van het ministerie van Landbouw. In totaal telt Nederland 100.000 hobbydierhouders die tussen de één en drie miljoen stuks pluimvee hebben.

    Velen vinden de vaccinatie, die minimaal tientallen euro's kost, veel te duur. Ook is er geen garantie dat de dieren niet worden geruimd als vogelgriep uitbreekt. Pluimvee en watervogels die geen pootring of vleugelmerk hebben als bewijs voor vaccinatie, moeten vanaf vandaag worden opgehokt of afgeschermd. De bond voor hobbydierhouders NHBD stelt dat de ophokplicht ,,alleen is bedoeld om pluimveeliefhebbers onder druk te zetten om hun dieren te laten inenten''. De bond verwacht dat veel dierhouders hun vogels uit onvrede toch buiten laten lopen.

    Ook professionele biologische pluimveehouders vaccineren hun dieren amper, waardoor ze hun kippen noodgedwongen moeten ophokken. Ze willen wel enten, maar kunnen dan geen eieren meer exporteren bijvoorbeeld naar Duitsland, omdat dit land geen ei wil hebben van gevaccineerde dieren. Slechts vijf van de 140 bioboeren hebben gevaccineerd, in totaal 14.500 kippen. Bij elkaar scharrelen in Nederland 800.000 biologische kippen.

    Hier de link voor arie http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=77529

    Mijn reactie daar op is dat ik het goed vind om niet te enten als dat aleen maar er voor gedacht is om die hobby kippen in kaart te brengen, zodat als er een uitbraak komt niet hoeven te zoeken.

    grt jan

  • Claudia Cherbeleata

    Founded in 1993, Romanian private RURIS is motoequipment producer covering a full range of work needed to microagriculture: chainsaw, Garden tillers, mowing, lawn-mower, pumps, power generators, atomized. Our motto : Low struggle rich result "led us to create products with high reliability, high productivity and easy to handle. Although we have partners who represent us in a significant number of counties, we aim to expand the coverage of products RURIS, nationwide. With each year, increase the classification of products to cover the entire range of equipment needed in every household. Experience over 15 years, and its network of authorized service units, guarantee our customers quality products and services offered by RURIS.

    Contact: SC RURIS IMPEX SRL, Romania, Craiova, tel: +40351.46.46.32, www.ruris.ro