Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vogelgriep bij katten

  • Kukeltje

    Wie, o wie, is er bekend met de verschijnselen van vogelgriep bij katten.

    Wat zijn de symptomen en hoe kan er behandeld worden?

    Is er een onderzoeker onder de lezers die hier meer vanaf weet?

  • Ad

    Katten krijgen geen vogelgriep.

  • maria

    Katten kunnen wel degelijk vogelgriep krijgen.Tot nu toe zijn er vooral besmette katten gevonden in Indonesië en Zuid-oost Azië, maar ook in europa zijn er al wel katten gevonden met vogelgriep.

    De symptomen zijn: Algemene malaise, koorts, benauwdheid, versnelde ademhaling, diarrhee.Maar dit zijn allemaal symptomen die ook bij andere aandoeningen kunnen voorkomen.De diagnose kan alleen gesteld worden door virologisch onderzoek.

    Maria

  • Alja

    Onderstaand bericht staat op www.kippenmoord.nl

    FAO nuanceert rol van katten bij transmissie H5N1

    vrijdag 9 februari 2007

    bron: Vlaams Informatiecentrum over Land- en Tuinbouw

    In de Indonesische steden op Java en Sumatra zouden heel wat katten in de buurt van pluimveemarkten besmet zijn geraakt met het dodelijke vogelgriepvirus H5N1.

    “Er is echter nog altijd geen enkel wetenschappelijk bewijs dat er een systematische transmissie plaatsvindt in kattenpopulaties of van kat op mens”, reageert de FAO. Wel roept de VN-organisatie op om katten systematisch te monitoren in gebieden waar het vogelgriepvirus actief is. Katten preventief afslachten is geen goede optie, luidt het verder nog.

    Dat katten besmet kunnen raken met het vogelgriepvirus is niet nieuw. Eerder werden gevallen gerapporteerd in Thailand, Irak, Rusland, de Europese Unie en Turkije. Katten kunnen geïnfecteerd raken door besmette vogels te eten. Niet alleen bestaat de vrees dat katten hierdoor als intermediair kunnen fungeren bij de verspreiding van het virus, ook de mogelijkheid dat het H5N1-virus zich transformeert naar een besmettelijkere variant wordt vergroot", luidt het bij de FAO.

    Het agentschap wil dat katten in vogelgriepgebieden afgeschermd worden van pluimvee en wilde vogels. In dergelijke regio's zouden kippenboeren hun katten binnen moeten houden.

    Omdat er voorlopig geen risico op systematische transmissie bestaat, raadt de FAO af om katten bij vogelgriepuitbraken preventief te doden. “Daardoor zouden rattenpopulaties toenemen, met extra ziekten bij mens en dier tot gevolg”, klinkt het.

    Recente rapporten uit Indonesië wijzen er op dat ongeveer 80 procent van de katten in gebieden met vogelgriep niet geïnfecteerd waren. Volgens de FAO is dat een bemoedigend cijfer dat laat uitschijnen dat katten geen reservoir voor H5N1 vormen. “Het lijkt er op dat katten eerder een doodlopend straatje zijn voor het vogelgriepvirus”, zegt FAO-medewerker Peter Roeder. Het VN-agentschap gaat wel veldstudies verrichten in Java.

  • edgard

    Bij de vorige ophokplicht moest in Beieren rond het Boden meer de katten verplicht binnen blijven om besmetting te voorkomen.

    De jagers dreigden toen om alle katten dood te schieten die los liepen.

    daar is een hele consternatie geweest. Want daar houden ze niet van halve maatregelen. want ook daar zijn de boeren de baas.

    Edgard

  • maria

    Wel , ik moet eerlijk bekennen dat ik met name de rondlopende ongecastreerde katers van de boeren in de buurt soms ook wel kan schieten!!:D

    Maria

  • maria

    pardon, verkeerd aangehaakt, dit was een reactie op Edgard.

    Maria

  • edgard

    Oei Maria ik had deze harde uitspraak van je verwacht zeker met in het achterhoofd dat je tegen pijn van dieren bent. Zie leewieken.

    Edgard

  • maria

    Om je de waarheid te zeggen, ik heb er nog nooit eentje beschoten.Maar ik heb weleens zo'n sproeiende kater gevangen en ben er even mee naar de dierenarts geweest. :D

    Maria