Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

de huiskat ook ophokken

  • André

    Maatregelen tegen katten en mest wenselijk ter voorkoming vogelgriep

    De Nederlandse Bond van Hoender-, Dwerghoender-, Sier- en Watervogelhouders (NHDB) roept alle hobbymatige pluimveehouders op om zoveel mogelijk katten bij hun hokken en rennen te weren. Verder is het advies om de pluimveemest volledig af te dekken en snel af te voeren zodat vogels, katten en andere dieren daarmee niet in aanraking kunnen komen. Een bijkomend voordeel is, indien er onverhoopt een vervoersverbod mocht komen, dat pluimveemest dan niet meteen een probleem vormt. Op die manier kunnen hobbymatige pluimveehouders een extra bijdrage leveren aan de voorkoming van een Klassieke Vogelpestuitbraak in Nederland.

    Door middel van de media heeft de NHDB geprobeerd om alle Nederlandse kattenbezitters te bereiken om zijn of haar huiskatten binnen te houden. Huiskatten kunnen namelijk een heel gevaarlijke schakel vormen bij de verspreiding van Klassieke Vogelpest. Hobbymatige houders van pluimvee moeten dus ook een extra inspanning plegen om katten te weren bij hun rennen en hokken. Het feit dat minister Veerman zegt dat het niet meer de vraag is of er Klassieke Vogelpest komt maar wanneer, is voor de NHDB reden temeer om nu deze oproep te doen.

    Uit een wetenschappelijke publicatie van viruloog dr. G.F. Rimmelzwaan van het Erasmus Medisch Centrum blijk niet alleen dat katten van de H5N1-virussen zelf ziek kunnen worden of dood kunnen gaan. Aldus Rimmelzwaan is gebleken dat katten het Klassieke Vogelpestvirus op elkaar kunnen overdragen en ook verder kunnen verspreiden.

    Voor de NHDB is de grootste zorg dat huiskatten een rol zouden kunnen spelen bij een snelle verspreiding van het virus. Zwervende huiskatten kunnen het Klassieke Vogelpestvirus meenemen en daardoor kunnen ze zowel professionele als hobbymatige pluimveehouderijen besmetten. Door viruloog Rimmelzwaan wordt het mogelijk geacht dat ook mensen door katten kunnen worden besmet. Een besmetting van katten met het Klassieke Vogelpestvirus zou er aldus de viruloog eveneens toe kunnen leiden dat het virus in de katten verandert en zich aanpast waardoor op die manier het risico op een pandemie groter wordt. Ook dit risico voor de volksgezondheid baart de NHDB vanzelfsprekend grote zorgen.

    De NHDB overweegt om bij het ministerie van LNV een verzoek te doen om in geheel Nederland een ?ophokplicht? voor huiskatten in te stellen. In het buitengebied lopen veel huiskatten los rond en zodra daar zieke vogels worden gevonden, zouden ze daarmee gemakkelijk in aanraking kunnen komen. Dat gevaar moet zeker worden vermeden.

    Eventueel zou minister Veerman in overweging kunnen nemen om kattententoonstellingen te verbieden zodat het risico van overdracht van kat naar kat ook verder wordt teruggedrongen. Naar de opvatting van de NHDB mag van iedere Nederlandse dierenliefhebber nu een inspanning worden gevraagd om Klassieke Vogelpest te voorkomen.

  • koster

    Ja ik heb mijn katten al dagen opgehokt….

    Ik ga altijd op mijn intuitie af en dat gaat meestal goed.

    Ik woon tegen de OOstvaardersplassen aan en altijd is daar druk vogelverkeer uit alle landen afkomstig!

    Eeen soort Schiphol voor trekvogels.