Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

informatie hobbydierhouders

  • André

    Hobbydierhouders die meer informatie willen, kunnen terecht op de website van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

    Ook kunnen ze bellen met het LNV-loket: 0800-2233322

  • yvonne

    Als ik mijn paar kippetjes laat inenten en er komt in mijn buurt wel vogelgriep worden de kippen die ingeent zijn dan ook doodgemaakt? Ook al kun je het bewijzen, dat je ze hebt ingeent.

    Als dat wel zo is wat heeft het dan voor zin om dan wel te gaan enten.

  • maria

    Dat vaccineren van hobbydieren lijkt me moeilijk te controleren.Stel, ik laat mijn kippetjes vaccineren zodat ze weer in hun open ren mogen lopen.Die kippetjes moet tweemaal geprikt worden, o.k.

    Maar krijgen ze dan oormerkjes? :) Want hoe kan een controleur over een jaar dan zien of ik intussen niet een paar oude kippen heb vervangen door nieuwe(al of niet zelf uitgebroed?) Onder hobbydierhouders is er immers veel onderlinge ruil.

    Maria

  • Marsja

    Ze worden geregistreerd, en of ze toch worden geruimd?

    Is niet de bedoeling, maar als het in de buurt komt weet ja maar nooit..??

  • André

    Dat is nu precies de inpasse rond het snel inenten ja of nee.

    Er moet een registratie worden bijgehouden de kip krijgt een codering aan zijn poot en hier komen papieren bij die vermelden dat de kip geënt is en wanneer.

    Deze administratie moet zeer lang bijgehouden worden, en als de kip dood is moeten de ring en papieren afgemeld worden zodat de instantie weet dat de vogel uit het systeem kan.

    Enten moet per vogel ook 2x gebeuren met een tussen tijd van 2 weken, daarna nog een bloedproef of hij antistoffen heeft aangemaakt en dan zou die pas beschermt zijn.

    Blijft nog altijd de vraag of je de goede entstof hebt tegen het virus van dat moment.

    Volgend jaar kan het wel een ander type zijn en in theorie moet dan alles over gedaan worden.

  • maria

    En wat kost dat per kip???M.a.w. de hele inentactie gaat de waarde van zo'n enkele kip ver te boven: 2x bezoek van/aan dierenarts, kosten vaccin, kosten materiaal, kosten administratie….Voor hobbydieren i.h.a dus niet interessant of je moet heel bijzondere fokdieren hebben.

    Ophokken en als er geruimd wordt, kippen naar de kelder dus :D

    Maria

  • André

    Kosten zijn meer als doorsnee kipje, maar ja het leven zit vol keuze.

  • duivenliefhebber

    Ja en ik weet het niet, maar ik heb 7 tamme duiven en ik heb echt wel veel voor hun over.. Als ik met het enten hun leven kan behouden dan zou ik er echt alles voor over hebben.

  • André

    Dat zijn echte liefhebbers geluiden, blijven geloven dat het goed komt :)