Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kip eten

• Pittie

Kan je nou nog wel veilig kip eten of niet. En maakt het nog wat uit of het biologisch is?

• André

Je kunt rustig en veilig kip eten er is nog niets wat dit tegenhoud.

En geloof me er zal niets in de schap komen wat ziek is, of er mee in aanraking was.

Voor het zover kan komen is het al doodgemaakt en afgevoerd.

Goed koken of bakken moest je voorheen ook al.

Mensen maak het niet erger dan het is, en mondkapjes zijn ook nog niet nodig.

Allemaal onzin van dit moment.

• André

U bent wel van een krasse leeftijd uit het jaar 1900 ;-)

• Pittie

Ja, komt omdat ik altijd goed oplet wat ik eet.

Enne…bedankt voor het antwoord, ben niet zo paniekerig, wilde het alleen maar zeker weten.

• maria

:D

Maria

• Bregtje

Je wordt eerder ziek van de Salmonella die er in kan zitten…

• Linda

Je kunt zelfs als je wilt geinfecteerde kip eten. Het virus overleeft geen temperaturen boven de 70 graden celcius.

Ik kan het je echter niet aanraden….

• paula.....

Zowieso moet je geen (niet biologische) kip eten….het is gewoon vreselijk hoe deze beesten gefokt en gehuisvest zijn…

Laten we gewoon anders gaan eten, is trouwens ook erg lekker…

niet dat ik geen vlees eet hoor,maar kip??…nee dat komt er bij niet meer in…..

• Culi

De incubatietijd van vogelpest is tussen de 2 en 14 dagen. Er is dus een kans dat slachtkuikens die net besmet zijn maar nog geen ziekteverschijnselen hebben gewoon in de voedselketen terechtkomen. Maar dat geldt maar voor 14 dagen. Als u 1x per week kip eet heeft u 50% kans om een besmette kip te eten als u toevallig een kip krijgt van die betreffende mesterij. Als er meerdere bedrijven besmet zijn geraakt dan loopt die kans verder op.

Er zitten 10.000 mestkuikens in een schuur. Na 6 weken zijn die slachtrijp dus het zal per cyclus per bedrijf hooguit 1x voor kunnen komen dat er pakweg 3 schuren met 10.000 slachtkuikens in de supermarkt terecht komen. Bij twee bedrijven gaat het dan om 60.000 besmette kippen en hun onderdelen.

De biologische vrije uitloop kippen zullen eerdaags gevaccineerd worden, dit gaat waarschijnlijk om leghennen naar ik begrepen heb, geen vleeshanen. Eieren kunt u 3 weken na de 2e enting dus vanaf 7 weken na de eerste enting van de kippen virusvrij beschouwen, zelfs als er her en der uitbraken zijn.

De kans dat u 1 van die 60.000 besmette kippen opeet is klein op een bevolking van 16,5 miljoen mensen. De pluimveesektor acht het niet nodig de industriedieren te vaccineren. Uiteraard wordt een omissie als het in omloop komen van besmet industrievlees verzwegen om paniek te voorkomen. Als u de normale veiligheid t.a.v. salmonella in acht neemt en het vlees ook niet met de handen aanraakt kunt u dit na braden gewoon consumeren zonder zelf ziek te worden. Nogmaals, uw keukenhygiëne dient pico bello in orde te zijn. De vraag is of kippenvlees klaarmaken nog wel in te passen is in onze primitieve keukens en of beschermende kleding en desinfectiemiddelen wel voldoende zijn. (grapje).

Eet smakelijk.

Wilt u toch kip eten? Dan kunt u beter slachthanen kopen bij een particulier die zijn dieren gevaccineerd heeft t.z.t. Uiteraard ook nu weer 3 weken na de tweede enting zullen deze dieren geen virus bevatten noch uitscheiden, zelfs niet na besmetting, maar die kans is 0,1% want hoe moet dat virus bij een particulier terechtkomen?

Hoewel genetisch gemodificeerde soya en mais een vast bestanddeel is van de voeding van al het vee, ook pluimvee, en ook bij particulieren want gentechvrij diervoeder is nauwelijks meer verkrijgbaar (in hoeverre biologisch voer gecontroleerd gentech-vrij is weet ik niet want de handel is onbetrouwbaar en een etiket zegt niks), verdient een natuurlijk gegroeide (ras) scharrelslachthaan, die al snel 7 maanden oud is alvorens hij voldoende vlees heeft, altijd de voorkeur boven kuikenvlees van 6 weken uit de pluimveeindustrie.

Dit vlees zit vol met antibiotica wat toegestaan is door de Europese Unie als groeibevorderaar. Uiteraard is dit industrievlees voorzien van talloze vaccins met uitzondering van vogelpestvaccin waaraan ú als consument ook wat zou hebben. Namelijk betrouwbaarheid en zekerheid. Maar helaas.

Echter, de scharrelkwaliteit vertaalt zich wel in de prijs, wat veel mensen niet willen betalen. Maar daarvoor heeft u dan ook wel wat!

Scharrelvlees krimpt niet 50% tijdens het braden, wat u rauw ziet is wat u straks gebraden eet. De smaak is onvergelijkbaar met het waterfiletje. Tevens is de structuur veel steviger, de kleur donkerder en het is echt gezond, eerlijk vlees. Wie nog nooit scharrelvlees uit particuliere fok heeft gegeten kan zich er geen voorstelling van maken. Wie wel eens wild (fazant etc) eet snapt het wel.

Wilt u echt smakelijk en gezond eten? Kies dan bewust.