Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

voor enten van vogels

• André

Het is altijd de vraag welke afweging die men moet maken, als er nieuwe bedrijgingen komen.

Wat moet je er tegen doen?

In al mijn nuchterheid weeg ik de voor en tegens, en kom eigenlijk tot de conclusie dat we als de weerlicht aan het enten moeten.

Dat kan in eerste instantie economisch remmend werken omdat boeren hun product niet overal kwijt kunnen. En ik onderstreep we zullen het voelen zonder onze boeren.

Maar op de lange termijn zal de ziekte zoveel ontwrichtend zijn dat ook dan de afzet niet gegarandeerd is.

Als de vogelgriep van ons de kans krijgt om te ontwikkelen tot een bedrijging dan hebben we echt de poppen aan het dansen. Dan moeten we ons pas echt zorgen gaan maken. In China krijgen ze de boel niet onder controle daar zijn in feite te veel kippen en dat is ook een gegeven, heeel erg veel mensen.

We zouden druk uit moeten oefenen dat daar meer werk van bestrijding gemaakt wordt.

Maar we willen ook een goedkoop stukje kip op ons bord en dat komt daar vandaan.En als we dat blijven willen komt er nog meer vandaan, zodat die mensen doorgaan met hun verkeerde manier van kippen houden.

Dat zijn gegevens die we niet zomaar veranderen.

Maar om ons zelf te beschermen tegen deze sluipende ziekte, ben ik van mening dat we al onze dieren moeten enten. Hobbydier en op de boerderijen.

Dat is de enige garantie die we ons zelf kunnen geven, in deze wereld van geen natuurlijk evenwicht. Enten voor het te laat is zou ik bijna zeggen.

• Susanne

Het is INenten en niet enten. Enten doe je met boompjes. Enten met een vogeltje lijkt me een lastige bloederige klus.

• André

Sorry Susanne, je hebt gelijk maar je gaat zo op in dit gebeuren dat je de zelfde taal gaat spreken.