Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

codex

• Jelle Abma

Dit is ongeveer het bericht dat AD heeft ontvangen. Ze moeten het wel heel slordig gelezen hebben.

Aanbieding Codex ?Landbouwhuisdieren houden zonder winstoogmerk?

aan minister Veerman

Kleinschalige dierhouders zetten in op duurzaamheid en dierenwelzijn

De Nederlandse Belangenvereniging van Hobbydierhouders (NBvH) heeft een Codex Landbouwhuisdieren houden zonder winstoogmerk opgesteld, bedoeld als toetsingskader voor overheid en hobbydierhouders/kleinschalige fokkers van landbouwhuisdieren en parkdieren om op verantwoorde wijze dieren te kunnen houden.

Tot voor kort was er bij de overheid weinig aandacht voor de kleinschalige houders en hun dieren. De regelgeving zoals die geldt voor de commerciële houderij is meestal onverkort van toepassing op de hobbydierhouderij. Dierenwelzijn en de beschermwaardigheid van landbouwhuisdieren komen hierdoor soms in de knel. Denk bijvoorbeeld aan het ruimen van dieren ter bestrijding van dierziekten en aan de verplichte grote oormerken.

Het houden van landbouwhuisdieren brengt ook verplichtingen met zich mee voor de hobbydierhouder en kleine fokkers. Soms denken particulieren te lichtvaardig over wat het houden van dieren aan verantwoordelijkheid met zich meebrengt.

Deze codex geeft de normen aan voor beide partijen, overheid en houders, en is daarmee een mijlpaal in de hobbydierhouderij. En zo zal de kleinschalige dierhouderij zich als verantwoordelijke sector profileren

• arie.j

Nou ik heb op de site van die NBvH gekeken maar ik kan niks meer vinden, jij wel?

Bovendien is de aankondiging daar al van 25 april j.l., snap ik ook niet erg.

http://hobbydierhouder.nl/content/blogcategory/21/36/

Hier een link naar Agri- Holland waar de ondersteunende organisatisch opstaan.

http://www.agriholland.nl/nieuws/artikel.html?id=68345

• Jelle Abma

Ik had een deel van het persbericht van de NBvH overgenomen.

Verbaas me er ook over dat de NBvH het nog niet op de eigen site heeft gezet. Het zal nog wel komen denk ik.

Wat vind jij van een dergelijk initiatief dat in de hobbywereld breed gedragen wordt en ook de instemming heeft van de overheid gezien het feit dat Veerman bereid is de codex in ontvangst te nemen.

Mijnsinzien is de Codex als normatief kader voor overheid en hobbydierhouderij uniek en een een mijlpaal in de hobbydierhouderij. Eindelijk eigen regelgeving voor deze sector.

• arie.j

Wat ik er van vind?

Nou op zich een goed ding, natuurlijk onder voorbehoud over wat er precies in staat, want dat is nog niet bekend.

Maar laat men zich maar organiseren hoor, en wat mij betreft afspraken met LNV maken.

• Jelle Abma

De NBvH heeft aan de basis gestaan van de NWPP, het platform van pluimveehobbyorganisaties, en aan de basis van het platform van organisaties voor hobbyschapen- en geitenhouders, die dienen als overlegorganen met de overheid.

De codex is het normatief kader op basis waarvan men nieuw en specifiek beleid voor de hobbysector kan ontwikkelen.

Al met al voor de hobbywereld unieke prestaties. Ook LNV is er zeer tevreden over heeft men geregeld laten weten.