Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

scrapie en blue tongue

• chantal van dam

Zoals hier al eeerder gesignaleerd is moet in Nederland verplicht op het genorype ARR ARR bij schapen gefokt worden omdat men meent dat dit genotype resistent is tegen scrapie, een voor de mens onngevaarlijke hersenziekte bij schapen.

Niets blijkt minder waar te zijn nu men in sterk toenemende mate heeft geconstateerd dat schapen van dit genotype bijzonder gevoelig zijn voor de atypische vorm van scrapie die veel meer verwant is aan BSE.

Nu blijkt tevens dat dit genotype ook bijzonder gevoelig is voor blue tongue.

Als de verplichting blijft om op ARR ARR bij schapen te fokken zal blue tongue hier ook endemisch kunnen worden zoals in veel andere landen al het geval is. Opvallend is dat er geen hobbyschapen zijn getroffen waar men veelal nog schapen heeft van uiteenlopende genotypen. Dat is dus anders dan bij de beroepsfokkers die nu door blue tongue zijn getroffen.

We moeten zo snel als mogelijk is stoppen met deze verplichte fokkerij voor nog meer ziekten onze schapenstapel zullen treffen.

• caviastal tessel patrick

het is inmiddels bekend dat arr/arr niet zo resistend is tegen scrapie ze zijn het nu verder aan het onderzoeken

het blijkt dat als je de Q uit de genotype fokt dat ze juist gevoeliger zijn voor scrapie

in december komt daar uitsluitel over

• caviastal tessel patrick

inmiddels de hele schapen handel in elkaar gestort

ik had ontzettend veel moeite om mijn ooilammeren met ARR/ARR te kunnen verkopen . niemand weet nu wat wel en niet waar is

phffffffff

• arie.j

Kun je even bronnen geven?, “Het blijkt” is zo'n vaag begrip

• chantal van dam

Arie, laten we zeggen dat ik het weer in een overvolle trein van ambtenaren heb afgeluisterd. De laatste keer wou je dat ook niet gloven maar het bleek wel waar te zijn. Dit soort bronnen moet je beschermen. Ik ken je antwoord hierop al dus laat maar.

• arie.j

Dus je hebt geen bronnen? Behalve afgeluisterde kletspraatjes?

Dan ben je alleen maar iemand die anderen op het verkeerde been probeert te zetten

• chantal van dam

Ik kan me wel voorstellen dat je de dubbel ARR dieren moeilijk kwijt kunt.In Engeland is het aantal gevallen van atypische scrapie (waarvan de verwantschap met BSE vermoedt wordt, maar nog onderzocht wordt) dat vooral schapen van het dubbel ARR genotype treft al hoger dan het aantal van de klassieke scrapie. Met andere woorden Schapen van het ARR ARR genotype zijn veel kwetsbaarder voor atypische scrapie dan de schapen met andere genotypen.

De door LNV opgelegde dwaze rammenregeling gaat komend fokseizoen nog door maar informeel wordt er niet meer zo opgelet als je andere rammen gebruikt. Na dit fokseizoen verandert de regeling in een rammenregeling op vrijwillige basis. Ze hoort het ook. Het is hier ten slotte geen linkse of rechtse dictatuur die hun waanbeelden op anderen dwangmatig gaat opleggen (zo mogen we hopen).

• chantal van dam

Ik noem geen bronnen, dat is wat anders.

• arie.j

Nee dat is hetzelfde, want jij doet zelf geen onderzoek.

• arie.j

Je verhaal is nu al compleet onderuit gehaald, er zijn n.l.in België ook besmette runderen, zelfs met uitwendige ziekteverschijnselen vastgesteld.

http://www.vilt.be/nieuwsarchief/detail.phtml?id=10845

Van deze laatste nieuwe ontwikkeling word ik uiteraard niet blij, dat is een hoogst ernstige zaak.

Maar naar jou toont het aan dat je beter kunt ophouden met jou manier van schrijven.

Zolang je tenminste je mening niet gescheiden kunt houden van de feiten