Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

scrapie en blue tongue

• jelle abma

Wat een rare stelling. Ondanks dat ik een ervaren onderzoeker ben doe ik meer onderzoek niet dan wel. Wel heb ik een goede kijk op de betrouwbaarheid van mijn bronnen. Deze zijn betrouwbaar.

Ten slotte nog iets over de schapen zelf.

De rammenregeling die heel geforceerd werd opgelegd heeft er voor gezorgd dat de biodiversiteit onder de schapen is teruggebracht tot 1 genotype dat maakt de populatie heel kwetsbaar. Daarnaast heeft men veel inteeld gepleegd om maar aan de eisen van LNV te voldoen. Ook dat maakt de dieren heel kwetsbaar, zoals je weet.

Dat deze schapen vroeg of laat door de ene na de andere ziekte getroffen zal worden was voorspelbaar. Daar hoef je geen profeet voor te zijn. Dat het al zo gauw zou gebeuren heeft ook mij verrast. Die afgedwongen rammenregeling moet zo snel mogelijk weg willen we hier nog een gezonde schapenpopulatie houden.

• caviastal tessel patrick

lekker vriendelijk ben je zeg arie

mijn bron wat de genotype's betreft is de GD zelf

wat scrapie en blauw tong met elkaar te maken heeft weet ik niet

daar heb ik me niet in verdiept

maar ik sta nergens meer raar van op te kijken

• arie.j

Vraag, ben jij Chantal?

Zo niet waarom geef jij dan antwoord?

Verder ging het het verhaal van Chantal er over dat het fokken van scrapie vrije schapen Blue Tongue in de hand werkt en er feitelijk de oorzaak van is.

Als jij het verband met Blue Tongue totaal niet weet, wat reageer je dan?

• Plensbui

Ik geen Chantal maar Plensbui en wil me er graag mee bemoeien want ik ken Blue Tongue niet.

Blue Tongue is toch een nieuw verschijnsel door de hittegolf van afgelopen zomer?

Snap niet wat het probleem is. Heel vervelend allemaal natuurlijk voor de dieren, maar zou het niet iets van voorbijgaande aard zijn? Het klimaat is knap anders dan in Portugal en Spanje, kijk naar afgelopen winter, dat voorjaar wilde maar niet komen, koud koud koud.

Of leggen die muggen hier met BT besmette eieren die volgend jaar weer uitkomen?

Hoe werkt dat eigenlijk bij die besmette mug?

Gaan larven of eieren dood door de winter?

• Chantal van dam

Arie, wat een nare reactie. Ben je weer dronken? Denk toch aan je bloedjes van kinderen die stilletjes in hun bed zingen “toe vader drink niet meer”.

Deze mensen, met velen anderen, maken zich terecht zorgen om de negatieve gevolgen van afgedwongen rammenregeling die ook nog eens niet het veronderstelde financiele voordeel oplevert.

Koeien en geiten zijn alleen maar dragers van blue tongue maar worden er niet ziek van. Alleen schapen kunnen er aan sterven en allerlei andere ongemakken oplopen.

Schapen van het genotype dubbel ARR, zo is nu gebleken en wederom onder de pet gehouden, zijn daar extra gevoelig voor.

Het feit dat tot nu alleen maar bedrijven zijn getroffen en geen hobbydieren zegt al genoeg. Verstandige hobbydierhouders hebben n.l. nog steeds schapen van alle genotypen terwijl bedrijven die dachten er aan te kunnen verdienen alleen nog maar dieren van één genotype (ARR ARR) hebben. Met blue tongue dus.

• arie.j

Tjonge wat een laatdunkende houding van iemand die zelf niet naar nieuws luistert en geen krant schijnt te lezen.

Zeker druk met feesten

Koeien worden er niet ziek van?

Nou ik heb al een link over runderen met duidelijk waarneembare ziekte verschijnselen in België op dit prikbord gezet, zojuist hoorde in over de radio hetzelfde verhaal, juist runderen zijn daar ziek, maar jij weet natuurlijk nog van niets.

Geen hobbyhouders?

In het Agr.dagblad lees ik over een hobbyhouder waar de schapen van de Blue Tong dood gaan.

O, ja op de radio hadden ze over een hobby houder met runderen waar de koeien flink ziek waren.

Maar Chantal heeft haar ogen en oren stijf dicht, want zij weet alleen de échte waarheid……

• arie.j

Vreselijk veel is onbekend, maar niet dat het een ernstige ziekte is waar tot heden 30á 40% van de zieke schapen aan dood gaan.

Dus bepaald bagatel.

Tot heden werd overal beschreven dat runderen wel drager konden worden maar niet ziek werden, maar helaas is dat n.a.v.berichten uit België bij deze uitbraak anders.

Er schijnen wel meer dan 30 variëteiten van het virus te zijn, welke dit is, en of het wel een bekende is weet men nog niet.

Ja dan de beruchte vliegjes, welke zijn dat? Nou dat weten ze ook nog niet.

Ze hebben het nu over half oktober omdat dan alle vliegjes in vrije natuur verdwijnen.

Maar hoelang blijft het virus in een dier aanwezig? Ik weet het niet

Een draaiboek heeft men bij LNV niet, niet zo verwonderlijk omdat iedereen tot heden van mening was dat het toch niet voor Nederland aan de orde zou komen.

Daarom weten ze natuurlijk niet zoveel van de ziekte af

Daarnaast gedraagt de ziekte zich niet volgens het boekje (gebied waar het voorkomt en runderen worden nu ook ziek)

• chantal van dam

Er zijn geen hobbydieren besmet tot nu toe. Die verhaaltjes die jij aanhaald zijn gebaseerd op het slecht lezen van een artikel in de volkskrant. In dit artikel lijkt net of er staat dat de hobbydieren van de wethouder van Kerkrade besmet waren maar als je goed leest staat dat er niet.

• caviastal tessel patrick

ik reageer enkel op het verhaal van de genottype's van de scrapie

je met wel lezen arie

• arie.j

Het was Marting Thelen uit Kerkrade zeurpiet, die is echt geen wethouder en met 36 schapen (nu minder na doden door Blue Tongue) en een paar paarden beslist iemand die zijn schapen voor hobby heeft

Je plaatst je met je hobby verhaal overigens volslagen buiten de discussie