Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

scrapie en blue tongue

• chantal van dam

Arie met hobbydierhouders van welk dier dan ook bedoel ik houders die die dieren houden zonder winstoogmerk.

Dus mensen die leg- of vleeshybriden houden zijn geen hobbydierhouders want de keuze van die soorten doe je om er beter van te worden. In dit voorbeeld ten koste van het dier.

Met schapenhouders zie je hetzelfde als men b.v. 40 schapen houdt van een commercieel ras dat verplicht op ARR ARR gefokt is dan ben je geen hobbydierhouder maar als je b.v. 40 mergellandschapen houdt wel.

Dubbel ARR dieren zijn heel kwetsbaar door gebrek aan biodiversiteit en inteeld en worden dus eerder door ziekten getroffen. Dat zie je dus nu met blue tongue.

Om de waanzin van de rammenregeling te onderstrepen het volgende:

Drentse heideschapen hebben nog nooit scrapie gehad maar toch moet vanwege de rammenregeling op den duur hier ook rammen met dubbel ARR ingezet worden om scrapie te bestrijden. Snap je het nog? Ik niet.

• arie.j

Dan ben jij iemand met een verkeerd idee over hobby’s, zoals je zoveel verkeerde opvattingen schijnt te hebben

Hobbydierhouders zijn particulieren die voor hun plezier landbouwhuisdieren houden, ras en soort doet daarbij totaal niet ter zake en jou definitie heeft daar ook niets mee van doen.

• chantal van dam

Het is de definitie uit de Codex voor het houden van hobbydieren die algemeen aanvaard is.

• arie.j

Algemeen aanvaard? Laat me niet lachen zeg?

Elke nieuwsbron gebruik mijn omschrijving , voor landbouwhuisdieren kan dan natuurlijk ook andere dieren worden gebruikt.

En zelfs op de site van de NBvH wete ze niks van jou Codex en zijn Hobbydierhouders gewoon over “particulieren die voor hun plezier landbouwhuisdieren houden. ”

• chantal van dam

Je wordt oud, Arie. Je hebt zelf de vooraankondiging van de Codex zoals die door de NBvH is ontwikkeld hier op de dit forum geplaatst.

Ik zal je helpen: Ga naar www.hobbydierhouder.nl dat is dus de site van de NBvH.

Type bij “zoeken” codex in dan druk je op enter en verschijnen er een aantal berichten die hier over gaan. Klik het eerste bericht aan en lees dat aandachtig, de organisaties die de codex ondersteunen staan er onder.

• arie.j

Er staat nergens de omschrijving die jij geeft, die verzin je kennelijk weer eens.

Zoals zoveel

Overigens heb je tal van hobbydiervereningen, dat zijn bepaalde clubs van gelijkgezinden met dezelfde soort dieren.

Maar dat geeft op geen enkele manier uitsluiting van het begrip hobbydierhouder voor de rest die niet georganiseerd is of andere dieren heeft .

En nimmer zal het begrip hobbydierhouder wettelijk of ook in het spraakgebruik jou invulling krijgen, dat kan ik op de voorhand je wel op een briefje geven.

Voor een hobbyhouder is dieren houden liefhebberij en dat heeft totaal niets met het soort dier van doen!!!

• chantal van dam

Arie, je maakt nu niet de indruk dat je het gelezen hebt.

Een tijdje terug hadden we hier een timmerman. Hij had kippen.

Het bleken leghybriden te zijn en elke twee jaar verving hij dat koppel want na 2 jaar loopt de eierprodutie terug.

Is dat een hobbydierhouder? Dacht het niet.

Op grond van jouw idee wat hobbydieren en hobbydierhouders zijn kan je in Nederland elke boer wel een hobbydierhouder noemen. Dat doen ze ook af en toe als ze er voordelen in zien.

Maar een echte hobbydierhouder heeft veelal mooie rasdieren.

Produktie dieren worden tegenwoordig alleen maar op prestaties gefokt en men heeft lak aan het exterieur en de gezondheid van de dieren. Dat soort dieren zie je dus niet vaak bij hobbydierhouders. Soms alleen uit medelijden.

Maar je hebt er weinig aan omdat produktiedieren niet lang leven. Ze zijn te kwetsbaar. Door de blue tongue zie je ook hoe kwetsbaar de schapen zijn gemaakt door de rammenregeling

• arie.j

Mijn idee? Niks mijn idee, gewoon de feiten!

Of vind jij werkelijk dat jij mag uitmaken wie hobbydieren heeft en wat hobbydieren zijn? Vermakelijk.

Daar zal écht iedereen zich wat van aantrekken hoor :D

Maar voor juffrouw “Eigenwijs” hier de officiële defenitie van het LNV.

<<<<

“Een hobbydier is natuurlijk geen diersoort. Maar de term geeft de reden aan waarom het dier wordt gehouden: als hobby, dus zonder commercieel oogmerk. Het gaat om schapen, geiten, runderen, varkens en kippen die in beperkte aantallen en níet om economische redenen worden gehouden”

http://www9.minlnv.nl/servlet/page?_pageid=250&_dad=portal30&_schema=PORTAL30

• chantal van dam

LNV hanteert diverse definities. Dat is o.a. de reden geweest dat de NBvH de codex heeft ontwikkeld. Als je dieren niet om economisch redenen houdt dan kan je net zo goed een mooi ras nemen. Dat geeft veel meer voldoening en dat doen verreweg de meeste hobbydierhouders.

Ik begrijp niet waarom je zo zit te drammen.

• Plensbui

Mijn hobby is om nieuwe soorten kippen te ‘maken’. Dus ik heb geen raskippen, geen zin om hetzelfde te doen wat anderen ook doen. Wat voor lol is er nou aan witte Wyandotten bijvoorbeeld?