Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Ophok regeling 1 sept. as.??????

• ad

Bericht gericht aan de leden van Aviornis Nederlands belangrijkste sier&watervogel vereniging.

Beste Aviornis leden,

Niet alleen de ophokverplichting gaat binnenkort weer in, zelfs de lintenregeling is op dit moment van de baan.

Wij zijn komende week weer in Den Haag voor overleg omdat men wel snapt dat dit compleet onwerkbaar is voor met name de liefhebbers van gehouden wilde watervogels. Er is een stevige brief namens NWPP onderweg naar de verantwoordelijke ambtenaren maar die verschuilen zich achter advies van zogenaamde wetenschappers van de EU. In onze brief leggen wij nog eens - voor de zoveelste keer - uit wat voor problemen deze maatregel zal opleveren ten opzichte van het beoogde resultaat dat nihil zal zijn. Verkleining van de kans op een mogelijke uitbraak door ophokken van onze vogels is een farce, wanneer je alleen al kijkt naar de miljoenen (water)vogels die overal blijven vliegen.

Er wordt door zowel de EU als ook door ons eigen Ministerie van LNV duidelijk met twee maten gemeten. Onze gesloten systemen waar de vogels extensief worden gehouden en waarvan vogels nooit in het consumptiekanaal terecht komen, worden nog steeds vergeleken wat risicoprofiel betreft met de pluimveehouderijen waar duizenden stuks genetisch identiek pluimvee bij elkaar zitten. Terwijl juist voor de dierentuinen enorme vrijstellingen gelden, kijk eens naar Blijdorp.

Ondanks het feit dat daar juist de kans op verspreiding van een eventuele uitbraak groter is door al het publiek dat in en uit loopt.

Verder dienen er vragen gesteld te worden bij de onderzoeksmethoden van Erasmus en CIDC. Twee Sperweruitjes waar na diverse onderzoeken pas definitief wordt vastgesteld dat ze H5N1 zouden hebben, terwijl de ouders en de andere twee jongen uit hetzelfde nest dit volgens de wetenschappers zo besmettelijke virus niet zouden dragen? Dit komt erg ongeloofwaardig over en indien het zou kloppen dan betekent dit dus dat het virus zich inderdaad minder snel verspreid bij wilde vogels dan bij professioneel gehouden pluimvee. Iets dat wij liefhebbers al lang weten maar wat maar moeilijk te verteren is voor al die wetenschappelijke professionals die hun brood verdienen met de chaos die AI veroorzaakt.

Onze insteek richting Den Haag is dat er in ieder geval een tijdelijke lintenregeling moet worden geaccepteerd voor jonge watervogels die nog moeten worden vervoerd, geruild en of ge?orteerd. Wanneer dit onhaalbaar is, dan eisen we dat er ruimere mogelijk¬heden komen om gevaccineerde vogels te vervoeren (niet verplicht vooraf melden), te ruilen en te exporteren (desnoods met documenten dat de vogels niet in het consumptie¬circuit terechtkomen). Als derde optie verzoeken wij wederom een aparte status te krijgen met onze vogels, vergelijkbaar met dierentuinen, want dan is er veel meer mogelijk en kunnen we na vaccineren zelfs volstaan met gewone Aviornis ringen.

Wij blijven knokken en waneer we een gaatje vinden duiken we erin. Echter, op korte termijn lijkt het er niet best uit te zien. Op dit moment lijkt vaccineren van de broedkoppels van onze watervogels onafwendbaar. Hoe om te gaan met de jongen van dit jaar, leest u nadat wij op 23 augustus aanstaande weer in Den Haag hebben gesproken, samen met andere vertegenwoordigers van de NWPP en enige andere genodigden waaronder de Europese Bond van im- en exporteurs van vogels en levende dieren en gelukkig voor het eerst weer de NHDB.

Aviornis is in samenwerking met de NWPP in onderhandeling met fabrikanten van ringen voor de aanschaf van goede (geschikte, diervriendelijke) breekringen en/of vleugel¬merken. Vanwege lange levertijden zijn die tot op heden nog niet beschikbaar. Voorlopig zijn bij de dierenartsen alleen de ringen van vorig jaar beschikbaar. Deze ringen hebben toen voor de nodige problemen gezorgd.

Vooralsnog kunnen ruilbeurzen gewoon doorgang vinden, ondanks de ophokplicht.

De recent uitgebroken herkauwersziekte Blauwtong, heeft gelukkig geen beperking tot gevolg voor onze vogels.

Wilt u bovengenoemde informatie zoveel mogelijk verspreiden onder leden waarvan u weet dat zij niet over internet beschikken?

We houden u op de hoogte!

Met vriendelijke groet,

Aviornis International Nederland

Peter Kreijger,

voorzitter

• jelle abma

Ad, vanwaar al die vraagtekens?

Het hele bericht klopt voor zover ik weet.

• ad

De ophok regeling opzich is één groot vraagteken Jelle of wat vindt jij.

• jelle abma

De brief van LNV hierover is duidelijk. Niet gevaccineerde dieren moeten per 1 september worden opgehokt, ook de watervogels. De lintenregeling is afgeschaft.

Men trekt zich geen moer aan van de welzijnsproblematiek.

Ik ben er voorstander van dat de dieren gevaccineerd worden zolang het bedrijfsleven dat niet doet, die zouden het op de eerste plaats moeten doen.

Maar met de ringen die vorig jaar gebruikt zijn, hardstalen boeien, is dat geen haalbare kaart. Je haalt met dit soort ringen andere welzijnsproblemen in huis.

Ik ga dat mijn dieren niet aandoen. Ik begreep dat de NWPP hard bezig is om andere ringen die veel diervriendelijker zijn te regelen. Ik wacht dus af tot die ringen er zijn. Tot die tijd blijven mijn dieren gewoon buiten.

• Plensbui

Weer zo'n misselijke truuk?

Wanneer is die brief dan wel bezorgd?

Er staat helemaal NIKS op de site van LNV.

Het is WEER WEEKEND hoor!

Dan hoor je dat er H5N1 is in Blijdorp of H7N7 in Voorthuizen weten jullie nog? Goed getimed door dat stel uitgekookte gasten daar in Den Haag. Ze worden kennelijk goed betaald door de industrie. Er zullen wel weer wat nieuwe caravans gepoot worden op De Kaag en dergelijke recrea-plassen, oh nee, daar kunnen met H5N1 besmette kadavers liggen, enfin, die ambtenaren krijgen er mooi 1500 euro per maand gratis en zwart bij gestiekt.

Snappen jullie het echt nog steeds niet?

LNV dwingt de hobbydierhouders te enten, dan kunnen ze allemaal mooi geregistreerd worden om vervolgens te gaan dokken zoals de hondeneigenaren al doen. Misschien komt er wel kippenbelasting, die bestaat in België ook hoor, zonder gekheid. Daar betaalt een vriend omdat hij meer dan 100 kippen heeft 140 euro per jaar voor ‘toestemming’ om kippen te hebben.

Flessentrekkerij in de dop dus.

Verder zit die ‘uiterste veterienaire noodzaak’ van ruimen van gevaccineerde vogels me HELEMAAL niet lekker. Zolang het ministrie van LNV ZELF beweert dat gevaccineerde vogels MINDER ziek worden bij besmetting en MINDER virus uitscheiden is er voor LNV ALLE reden om ook gevaccineerde dieren te ruimen bij een uitbraak in de industrie.

Als ze nu de welzijnsproblematiek van de (wilde) watervogels negeren, negeren ze bij de eerste uitbraken óók dat er gevaccineerd pluimvee rondloopt. Befehl ist Befehl, àlles rücksichtslos ruimen WANT VETERINAIR UITERST NOODZAKELIJK.

Ze hebben nog een joker in hun zak: volksgezondheid. Tuurlijk wordt Blijdorp genegeerd. Je kunt nog zoveel plausibele argumenten hebben, het hele land kan tegen zijn maar die ambtenaren maken gewoon hun eigen regeltjes en iedereen heeft zich er maar aan te houden. Ze procederen je helemaal kapot namelijk als je het verrekt de boetes te betalen, kunst van onze belastingcenten. Of ze confisceren je dieren. Er is niks tegen te doen.

We leven in een politiestaat waar de terroristen ambtenaren zijn.

Ben benieuwd of in België ook alles opgesloten moet gaan worden.

Jammer dat we hier in NL niet zoals in Duitsland onze dieren opvreten. Hier is het gewoon een kwestie van kop afhakken. Ik verzeker jullie dat als mijn dieren onder dak moeten, wat ik niet heb, de bijl erin gaat. De lijken donder ik voor de entree van het ministerie van LNV. Tegen de tijd dat dat gaat gebeuren waarschuw ik iedereen wel, als er nog meer liefhebbers zijn gaan we met z'n allen met druipende vuilniszakken in de kofferbak naar Den Haag.

Echt, het wordt tijd te emigreren.

• jelle abma

Wat dacht je van vaccineren? Tegen NCD-vaccinaties heb je toch ook nooit bezwaar gehad. Moet ook nu niet zeiken.

En daarna gaan we de krachten verenigen om af te dwingen dat het bedrijfsleven gaat vaccineren. Dan kan alles genormaliseerd worden zoals bij NCD.

Dus verplichte vaccinatie van hobbypluimvee dat naar tentooonstellingen en markten gaat en dus het andere pluimvee met rust laten. Heb ik ten minste weer rust want mijn dieren gaan niet naar tentoonstellingen, ook niet als ik schitterende dieren zou hebben, zolang het bestuur van de NHDB in deze samenstelling aan blijft.

• Plensbui

Mijn dieren gaan niet naar tentoonstellingen.

Offerte van de dierenarts om hier te enten ruim 4.500 euro.

Dus geloof dat ik alleen de fokdieren ga enten en de rest afmaken.

• ad

Hallo plensbui, hier kun je het bericht van LNV lezen.

http://www.aviornis.nl/documenten/LNV19aug06.pdf

• Plensbui

Thanks!

Goeie Aviornis weer.