Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Informatie Blue Tongue aan de 2e kamer

• arie.j

Hier de link van de brief aan de 2e kamer betreffende Blue Tongue.

Er worden voor mij een paar dingen duidelijk door.

O.M. dat gelukkig het virus in een besmette herkauwer de winter niet overleeft zodat wat dat betreft er een schoon begin is.

Of er ook muggen in hoekjes en gaatjes de winter overleven die in het volgend jaar weer besmettelijk zijn is onwaarschijnlijk, maar dus niet geheel uitgesloten.

Verder is de besmetting vrijwel zeker via runderen en andere herkauwers veel verder En ook eerder aanwezig dan alleen de schapen, runderen worden eerst besmet schrijft de minister.

Het maakt ook duidelijk dat het probleem niet bij import zit, er worden immers al honderden jaren talloze herkauwers van Zuid naar Noord gebracht.

Dus daar zijn natuurlijk al heel wat keren besmetten herkauwers (alleen schapen is een grote misvatting) bij geweest, niet dat is het probleem.

Nee de mug is het probleem.

http://www9.minlnv.nl/servlet/page?_pageid=106&_dad=portal30&_schema=PORTAL30&p_item_id=129479

Verder zie ik de nodige verwarrende informatie op diverse sites, zo heeft de één het over 100 soorten van de bewuste muggen familie, de ander beweerd echter van maar 2.

Er moet (indien mogelijk) overdag opgestald worden, maar ik las ook weer ergens de omgekeerde bewering dat de muggen alleen 's nachts steken.

Nou ja hopelijk komt maar daar de komende weken uit.

En gaat men gelijk eens de idiote regels voor vliegenbestrijding aanpassen zodat we in Nederland weer effectieve middelen mogen gebruiken.

Het is toch complete waanzin dat in de Nederlandse landbouwbladen Belgische en Duitse bedrijven adverteren om hun Pour-on middelen in de winkel te komen halen.

Ik zag op een Belgische overheids site die middelen bovenaan staan als meest aanbevolen

En dat terwijl ze hier in Nederland niet mogen worden gebruikt (wat natuurlijk wel wordt gedaan) en je als boer een fikse boete van de AID kunt krijgen

• Plensbui

Gezien het feit dat in België ook dieren besmet zijn, alwaar de goeie pour on middelen beschikbaar zijn, is zo'n middel kennelijk voor muggen niet afdoende.

Of de Belgen hebben dat spul niet gebruikt.

• arie.j

Ho even, lang niet door iedereen, overal en altijd werden die middelen gebruikt.

Dat was ook niet nodig, want een paar vliegen op een rund, geit, ezel,drommedaris of weet ik welke herkauwer is niet zo erg wat steekoverlast betreft, maar een zwerm wel.

Nu is de reden van vliegenbestrijding een totaal andere geworden.

En nu moet verplicht vliegen bestrijding worden toegepast met middelen die met iedere regenbui weer weg zijn, nou dan weet je het met het huidige weer wel.

En dan zullen we het maar niet over runderen in natuurgebieden e.d.hebben

• chantal van dam

Ik heb zelden zoveel onzin in een bericht aan de Kamer gelezen.

Men schijnt te denken dat de besmette dieren zullen herstellen als de mug niet actief is. Maar men stelt ook dat de ziekte al veel langer aanwezig moet zijn in runderen die er niet ziek van worden. Conclusie: de runderen zullen niet herstellen want ze zijn niet ziek en blijven dus een bron van besmetting. Je zal dus alle runderen, ook de importrunderen Arie, moeten onderzoeken of ze de drager zijn en in volledige afzondering proberen te genezen of afmaken.

Jouw conclusie Arie dat de ziekte in de koeien in de winter verdwijnt is nergens op gebaseerd en slaat nergens op. De koe is in de winter even warm als in de andere jaargetijden. Alleen de muggen worden onder de 12 graden minder actief. Dat geldt dus niet in de stallen en de huizen. Ik wordt in de winter thuis ook nog vaak geprikt door muggen.

De minister constateert wel dat de mug die de ziekte overbrengt al veel langer in Nederland verblijft zoals iedereen al wist. Maar de minister schijnt nog niet te snappen dat we nu een geinfecteerde populatie muggen hebben en die raak je niet kwijt. Muggen kunnen winters er goed overleven namelijk.

O ja Arie, hoe komen we ook weer aan een geinfecteerde populatie muggen die eerst wel clean waren. Door de import van zieke dieren Arie. Zo bouw je een geinfecteerde muggen populatie op. Dus op dezelfde manier als onze teken, nog niet allen, besmet raakten en nu de ziekte van Lyme verspreiden.

• arie.j

Zoals gewoonlijk denkt Chantal het veel beter te weten dan wie ook…

Toch wel makkelijk als je zo stik van hoogmoed

Import de schuld? Ja maar waarom dan geen Blue Tongue al 20, 40 of 100 jaar terug al in Midden of Noord-Europa?

Of denk jij dat er nooit voor 2006 een besmet schaap, rund, ezel , geit, of weet wat voor dier noordelijker is gekomen, dat is toch vreselijk naief?

• chantal van dam

Het type mug waar het hier om gaat is waarschijnlijk pas zo'n tien jaar in Nederland. Het duurt even voor je een besmette populatie mug opbouwd.

Dit geldt natuurlijk ook voor de andere landen die jij noemde.

Zoals al eerder gesteld en nu ook door de minister, aan besmette runderen kan je niet zien dat ze blue tongue hebben. Kortom Arie het komt door de handel.

Maar Arie als jij het zo goed weet verneem ik graag een andere steekhoudende verklaring.

• arie.j

Ik beweer helemaal geen deskundige te zijn, hoe kom je daar bij?

En een mug moet een besmette populatie opbouwen? Waar die mug zo'n 10 jaar voor nodig heeft?

Wat bazel je nu weer?

• chantal van dam

Erg geestig Arie, om alles verkeerd te willen begrijpen.

Op de kleuterschool zal je grote successen hiermee boeken.

• Plensbui

Wie was er eerder?

De koe of de mug?

• chantal van dam

De genetische ontstaansgeschiedenis van infectieziekten is een lange weg vaak via mutaties.

Om een geheel ander voorbeeld te noemen. Cikkelcelanemie dat vooral heerst onder mensen in Afrika en ondr mensen die daar ooit vandaan kwamen maar ook bij één van de turkse volken is een bijzonder nare en pijnlijke ziekte waarbij de bloedlichaampjes vervormt zijn tot cikkels die de binnenkant van de bloedvaten vernielen. De slachtoffers is een kort leven beschoren. De ziekte is erfelijk.

De ziekte is ontstaan in Afrikaanse gebieden die ooit vergeven waren van de malariamuggen. Cikkelcelanemie is ontstaan als een mutatie, kennelijk in een poging van het lichaam om malaria tegen te gaan. De remedie was dus erger dan de kwaal.