Hier de link van de brief aan de 2e kamer betreffende Blue Tongue.
Er worden voor mij een paar dingen duidelijk door.
O.M. dat gelukkig het virus in een besmette herkauwer de winter niet overleeft zodat wat dat betreft er een schoon begin is.
Of er ook muggen in hoekjes en gaatjes de winter overleven die in het volgend jaar weer besmettelijk zijn is onwaarschijnlijk, maar dus niet geheel uitgesloten.
Verder is de besmetting vrijwel zeker via runderen en andere herkauwers veel verder En ook eerder aanwezig dan alleen de schapen, runderen worden eerst besmet schrijft de minister.
Het maakt ook duidelijk dat het probleem niet bij import zit, er worden immers al honderden jaren talloze herkauwers van Zuid naar Noord gebracht.
Dus daar zijn natuurlijk al heel wat keren besmetten herkauwers (alleen schapen is een grote misvatting) bij geweest, niet dat is het probleem.
Nee de mug is het probleem.
http://www9.minlnv.nl/servlet/page?_pageid=106&_dad=portal30&_schema=PORTAL30&p_item_id=129479
Verder zie ik de nodige verwarrende informatie op diverse sites, zo heeft de één het over 100 soorten van de bewuste muggen familie, de ander beweerd echter van maar 2.
Er moet (indien mogelijk) overdag opgestald worden, maar ik las ook weer ergens de omgekeerde bewering dat de muggen alleen 's nachts steken.
Nou ja hopelijk komt maar daar de komende weken uit.
En gaat men gelijk eens de idiote regels voor vliegenbestrijding aanpassen zodat we in Nederland weer effectieve middelen mogen gebruiken.
Het is toch complete waanzin dat in de Nederlandse landbouwbladen Belgische en Duitse bedrijven adverteren om hun Pour-on middelen in de winkel te komen halen.
Ik zag op een Belgische overheids site die middelen bovenaan staan als meest aanbevolen
En dat terwijl ze hier in Nederland niet mogen worden gebruikt (wat natuurlijk wel wordt gedaan) en je als boer een fikse boete van de AID kunt krijgen