Om maar eens een eind te maken aan dat eindeloze gemekker van Chantal over te zwakke productie dieren,
En dat die de oorzaak zouden zijn Blautong in Nederland, de volgende reportage.
Ook kan dan gelijk een eind komen aan de gekke opvatting van haar dat hobbydieren iets met een soort of ras heeft uit te staan.
—Alhoewel ze blijft natuurlijk nog miauwen, maar een ieder weet hoe het er echt voorstaat.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Schapenhouder: beesten werden er dood- en doodziek van
DOOR GINEKE MONS ACHTERGROND
Pensverzuring, of misschien een zomerlongontsteking. Dat dacht schapenhouder Ger Lardinois in eerste instantie toen twee?enhalve week geleden de eerste ziek werden en doodgingen. Groot was de schrik toen het echter bluetongue bleek te zijn. Inmiddels zijn er zestien dieren dood.
Zeven schapen leven nog, maar zijn er ernstig aan toe, vertelt de Limburger.
?Ze knappen niet echt goed op.
Ze zijn z?rschrikkelijk mager geworden, sommige hebben wel anderhalve week niet meer gegeten.? De schapen die de bluetongue? besmetting vooralsnog hebben overleefd, gaat Lardinois daarom in elk geval niet meer inzetten voor de fokkerij.
Ger Lardinois houdt in Epen in Zuid?Limburg zo?n duizend ooien, meest zuivere Mergellanders en wat Suffolk?kruislingen. Er lopen nu nog zo?n 250 lammeren bij; de meeste vleeslammeren zijn al geslacht en afgezet aan restaurants in Nederland.
De schapen zijn verdeeld in een aantal koppels en lopen op ongeveer acht verschillende locaties.
Lardinois loopt met zijn schapen veel in het Geuldal: met zijn vele poelen, beekjes en drassige plekken een ideale locatie voor de knutten, die het bluetongue?virus kunnen verspreiden.
Begin augustus werden de eerste schapen ziek. De Limburger dacht eerst aan pensverzuring.
Na de extreme droogte van juli was het gras weer gaan groeien: de jonge sprietjes bevatten weinig structuur en dat kan leiden tot pensverzuring. Maar de symptomen verergerden en al snel gingen de eerste dieren dood. Lardinois wist niet wat hem overkwam.
?De schapen werden er echt dood? en doodziek van?, huivert hij. ?Ze krijgen hoge koorts, gaan heel stijf lopen, ze worden kortademig, gaan een beetje slijmen en krijgen dikke lippen.? Lardinois belde zijn Belgische veearts.
?Die meldde toen al dat hij diezelfde symptomen ook bij runderen in Belgi?ad gezien.? Vooral de schapen die in de natte gebieden liepen, werden ziek. Lardinois is met de groepen waar de meeste problemen optraden weggegaan uit die gebieden en is meer de hellingen opgetrokken. ?Sindsdien gaat het goed; ik heb het idee dat het stabiliseert?, geeft hij aan.
Knutten kunnen volgens deskundige Aline de Koeijer van de Animal Sciences Group op eigen kracht ook maar zo?n honderd meter vliegen. Wel komt het incidenteel voor dat zij op de wind worden meegevoerd over grotere afstanden. Lardinois is behoorlijk geschrokken van de bluetongue? uitbraak op zijn bedrijf. ?Je weet niet wat het is, je weet alleen maar dat het erg is. Ik las dat tot 40 procent van de schapenstapel eraan kan doodgaan. Je ziet meteen die MKZ?beelden voor je.? ?De angst is er ook dat bluetongue elk jaar weer terugkomt. En voor de marktverstoring als gevolg van de exportstop. Gelukkig heb ik de meeste lammeren al weg.? Of hij de dode dieren vergoed krijgt, weet hij niet. ?Ik vermoed dat ik het allemaal zelf zal moeten betalen.? Op dit moment zijn de kosten van een bluetongue?uitbraak nog niet ?ondergebracht? bij het Diergezondheidsfonds. In andere Zuid?Europese landen heeft Brussel de kosten voor de slacht van zieke dieren en de bestrijdingsmiddelen voor 50 procent medegefinancierd. LNV wil hier wel over gaan praten.
?Sommige hebben wel anderhalve week niet meer gegeten? Knutten kunnen maar zo?n honderd meter vliegen
——————————————————————————–
Ger Lardinois Foto RBI