Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Onduidelijke berichtgeving, lekker laten zo

• Plensbui

Pluimvee afschermen tijdens najaarstrek

Pluimveehouders moeten ervoor zorgen dat hun dieren de komende tijd niet in contact kunnen komen met wilde vogels die het vogelgriepvirus kunnen verspreiden.

Vanaf 1 september dienen buitenlopende kippen, ganzen en ander pluimvee in elk geval met gaas te worden afgeschermd, maar de dieren mogen ook worden opgehokt, zo maakte het ministerie van Landbouw vandaag bekend. De regels gelden niet voor vogels die volledig zijn gevaccineerd.

Publicatiedatum: dinsdag 22 augustus 2006

Door: ANP

—-

Zoals het hier staat kun je alleen met gaas afschermen.

Wat is de communicatie toch ‘goed’ geregeld. En LNV doet er niks aan. Een telefoontje naar het ANP is voldoende…

Niet doen hoor! Het ‘nieuws’ zegt dat gaas voldoende is toch?

• maria

Daarom moeten de AIDambtenaren ook eerst een waarschuwing geven!Daar wacht ik dus maar op en koop dan alsnog een stuk zeil.Alleen dat vastleggen van zo'n zeil is zo lastig, het gaat altijd flapperen.

Overigens denk ik dat kippen er niet zo'n moeite mee hebben om onder dak te lopen.Als ze de keus hebben, mijden ze toch vaak de open lucht i.v.m. dreigend gevaar van boven door roofvogels.De vorige maal hebben ze een poos doorgebracht in een groot hok omdat het toen toch koud was.Ze waren heel tevreden.

Maria

• Plensbui

Als je geen weken nodig hebt om een afdak te bouwen zou ik dat ook zo doen.

En je hebt gelijk m.b.t. dakjes en kippen. Er zijn veel rassen, m.n. de zachtvederige rassen als cochinkrielen, zijdehoenders en ook kuifhoenders vanwege die kuif die het helemaal niet goed doen in weer en wind dus zonder dakkie in de plensregen, sneeuwblubber etc.

Het probleem zit ook niet bij de kippen met dat afdekken. De meesten hebben sowieso rennen met gaas/netten tegen de roofvogels. Kippen kunnen best toe met minder ruimte, kijk naar die overvolle pluimveestallen. Goed schoonhouden is belangrijk en zorgen dat ze wat te doen hebben. In sommige lijnen zit genetisch kannibalisme en verenpikken, als dat gaat gebeuren heb je een probleem. Dus afleiding, veeel. Nu merk je zo'n eigenschap niet, maar als ze niet de ruimte hebben om te fourageren of zich te vermaken komt het opzetten.

Het probleem zit bij de watervogels. Daar heerst een strenge hiërarchie met betrekking tot wie dichtbij wie mag komen of dat toegestaan wordt.

Met name ouderdieren met jongen die nu net in de veren zitten maar nog wel bij pa en moe rondlopen zijn ontzettend agressief, ook naar soortegenoten.

Die in een hok zetten met alle anderen, omdat je gewoon geen meerdere schuren hebt, wordt moord en doodslag. Dan is het beter de ouderdieren af te maken. De jongen laten zich nog door iedereen koeieneren.

Behalve in het voorjaar, vanaf februari krijgen die hormoontjes en dan is een schuur van 4 x 3 meter met 30 ganzen en 50 eenden een bloedbad. Als je al ziet hoe de genten elkaar te grazen nemen als ze alle ruimte hebben (weiland van 1,5 hectare) dan snap je wel wat er gebeurt in zo'n hok. De veren gaan trouwens kapot als ze geen water krijgen en invetten is er niet bij in een hok waar alleen maar gebeten en gevochten wordt. Er past niet eens meer een kruiwagen in om de drek er elke dag uit te scheppen.

Dus als ik niet de tijd krijg van de AID, als er geen andere oplossing komt van LNV, zo'n week of 4 denkt de aannemer nodig te hebben voor het bouwen van een dak van 25 x 25 meter, dan maak ik het gros van de watervogels af.

Dat dak is even duur als 1 x alles vaccineren. Ruim 4.500 euro.

Ik vaccineer alleen de fokdieren die gezien hun zeldzaamheid en bijzondere genetische achtergrond niet dood mogen gaan aan het virus als dat komt van de winter. Ik hoop dat ze de opsluiting dan overleven de komende 6 weken. Ik heb nog niks gedaan omdat ik het overleg van de NWPP met het ministerie afwacht wat morgen plaats schijnt te vinden volgens het ‘circuit’.

Dan is dat ruimingsverhaal van LNV ook nog een gok. Ik zit in de Gelderse Vallei met op 3,5 km het eerste kippenbedrijf. Als ze toch een uiterste veterinaire noodzaak vinden (ontruimen van de hele Vallei net als in 2003), dan ben ik maar duizend euro kwijt plus de zeldzame dieren. Jammer dan voor dat ras, ze zijn de laatsten op een paar na verspreid in de Oeral.

Het houden van watervogels was al in zekere zin een ‘elitaire’ hobby, want waar vind je ruimte en voldoende afstand tot de buren in Nederland?

Nou, we hebben toevallig mazzel dat we nog altijd vrij geisoleerd zitten, de stadsuitbreiding is de andere kant op gegaan.

Maar met de huidige maatregelen is er niet meer tegen deze vorm van ‘hobby’ op te werken gezien de idioot hoge investeringen die er tegenover staan, alleen maar om de pluimvee-industrie een schijn van zekerheid te geven.

Dat vind ik zonde van m'n zuurverdiende geld. Vakantie zat er voor het 2e jaar niet in vanwege de daken vorig jaar over de kippenrennen, hoewel dat wel een verbetering is voor de kippen, hoewel het ook wel erg stoffig is geworden dus je moet toch wel om de zoveel dagen alles natspuiten en de bomen en struiken in de buitenrennen trekken het niet omdat het te donker is (damwandplaten dak).

Dus ik hou alleen de bijzondere rassen die elders al niet meer bestaan (om zeep gebracht door H5N1 uitbraken in het oosten o.a. of door kruisingen verdwenen) en de rest maak ik af als ik niet de tijd krijg voor daken bouwen. Vergeet niet dat ook nieuwe vijvers gegraven moeten worden want een vijver van 30 x 60 overdekken lukt nooit.

Wegbrengen naar een handelaar van watervogels levert ze hetzelfde lot op, alles wordt voor of vanaf 1 september gelijk afgemaakt, de handel is volkomen dood. Handelaren kunnen ook geen daken bouwen in 8 dagen.

Als de dierenarts komt voor vaccinatie kan hij gelijk de wel leuke maar niet zeldzame watervogels doodspuiten.

Uiteraard gaan de kadavers in de achterbak naar Den Haag, die leg ik voor de deur van LNV. 75 euro benzine kan er nog wel bij.

Ik zie geen oplossing voor de huidige situatie.

Dit is een tamelijk privéverhaal en ik realiseer me ook dat er niet veel hobbypluimveehouders zijn die op zulke grote schaal met hun dieren bezig zijn.

Maar dat is een keuze, in ons geval is het een uit de hand gelopen hobby en levenstaak om uitgestorven en bijna uitgestorven gedomesticeerde pluimveerassen te behouden.

Maar wie maalt er eigenlijk om als ze van de aardbodem verdwenen zijn?

Niemand. Anders hadden we wel subsidie gehad toch?

We zijn bezig geweest met de status ‘dierentuin’ maar daarvoor zijn we te ‘los’ bezig en we willen absoluut geen vreemden op het terrein uit angst voor insleep van ziektes, gewone ziektes, daarvoor zijn de dieren te kostbaar (lees: zeldzaam). Door de wereldwijze pest is het ook niet meer mogelijk om dieren uit te ruilen met die paar andere idioten in de wereld die net als wij proberen een kleine populatie genetisch gezond te houden ondanks de smalle basis.

Ik geloof dat het tijd is geworden dit soort nobel streven te laten gaan.

Nogmaals, niemand treurt om het teloor gaan van bijzondere genen in eeuwenoude gedomesticeerde rassen.

Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. Aan alles komt een eind.

Lekker Belangrijk dus die pluimveehobby, als de supermarkten maar bevoorraad kunnen worden met waterige van medicijnen vergeven goedkope kuikenbouten.

Pluimvee houden als liefhebberij is een luxe. Kennelijk kan Nederland die luxe zich niet permitteren want de productie van goedkoop kippenvlees gaat voor àlles.

Alle mooie woorden over het behoud van de genetische diversiteit (FAO), het respect voor ons biologisch cultureel erfgoed zijn hol en loos want puntje bij paaltje gaat het om de industrie en is er teveel armoede en honger om rekening te houden met iets anders.

Navrant is dat nu al blijkt dat veel van de huidige pluimveerassen (zowel sier als productie) beschikken over een aantal destructieve genetische eigenschappen die naar boven komen door het intelen en selecteren op slechts een aantal gewenste eigenschappen. De concentratie destructieve eigenschappen neemt net zo toe als de gewenste eigenschappen. Dit doet foklijnen uitsterven als die eigenschappen lethaal (dodelijk) zijn. Maar wat als deze eigenschappen alleen maar beschadigen? Denk aan nierproblemen etc.

Neem als voorbeeld de lage weerstand van productierassen, de leg- en vleeshybriden bij infectie met zelfs een laag pathogeen virus. Ze moeten gevaccineerd worden tegen 15 verschillende ziektes anders gaan ze sowieso dood, ziektes die bij hobbymatig gehouden pluimvee niet eens voorkomen of ongemerkt doorstaan worden.

Kannibalisme en verenpikken zijn ook genetische eigenschappen die in genetisch ingedikte vorm schadelijk zijn voor (productie) pluimveerassen. Dat is een enorm probleem op dit moment in de intensieve dierhouderij vandaar ook de nieuwe stalvormen.

Dit alles zegt wel wat over de enorme waarde van de genen die nog onder de hobbymatig gehouden dieren zitten overal ter wereld. In de toekomst zullen die hard nodig zijn willen ze nog levensvatbare hybriden kunnen produceren. Hardheid, vitaliteit en vruchtbaarheid kun je alleen d.m.v. genen in een ‘ras’ brengen. Die kun je niet produceren in een fabriek.

Maar zover denkt men niet.

Dus ik vind dat men (regeringen, industrie etc) maar moet voelen, want horen doen ze niet. Ze komen alleen maar met korte termijn argumenten, korte termijn oplossingen, paniekvoetbal, een toekomstvisie is ze niet vergund. Hoe dom en kortzichtig.

Ach, het zit onze tijd wel uit hoewel de huidige epidemie van H5N1 ook ons in zekere mate bedreigt.

Ik kan er niet meer van wakker liggen, we zien wel waar het schip strandt.

Uiteindelijk gaan we toch allemaal dood, en onze dieren ook.

• Hans

Indrukwekkend verhaal, Plensbui. Overigens jammer dat je ouders je geen beter bekkende voornaam hebben meegegegeven, maar dat zal wel inherent zijn aan je vroegere gedrag.

Maar goed, het gaat om de overheid, die het zwaard draagt.

V.w.b het schrappen van de lintenmaatregel voor vijvers groter dan 25m² denk ik dat het ministerie hiermee mogelijk problemen kan krijgen vanwege onbehoorlijk bestuur.

Immers, bij de twee vorige ophokperiodes behoefden watervogels niet opgehokt te worden als er een vijver van die afmetingen aanwezig was en deze kruislings overspannen werd met rood-wit geblokte linten. Dit allemaal in verband met het welzijn van de watervogels. Wie mij overigens kan uitleggen, hoe het dan gesteld is met het welzijn van de dieren in kleinere vijvers krijgt een vetleren medaille.

Diverse mensen, waaronder ik, hebben hun vijver vergroot hangende de volgende ophokregeling. Mijn verbazing behelst enerzijds de intrekking van deze maatregel

maar vooral de timing ervan. Door zo kort voor de nieuwe ophokdatum ruchtbaarheid te geven aan de nieuwe maatregelen staan wij voor het blok. De dieren laten enten (kans op uitval 11-15%} duurt met alle romslomp er omheen al gauw 5-6 weken. dat betekent ook nog eens ophokken, dus ook dubbele kosten.

Ik heb de neiging, als de AID met een boete komt wegens niet ophokken dit voor de rechter te brengen om jurisprudentie te verkrijgen wegens het te laat naar buiten brengen van het intrekken van een welzijnsmaatregel op een veel te laat tijdstip.

• edgard

Ik laat de watervogels enten, en inderdaad doordat ik eerst ook met linten werkte kom ik nu in de knel. Kosten 300 euro voor20 stuks. Ik heb al niet gefokt omdat de handel dood is. Die watervogels uit de Oeral die wil ik wel hebben als je ze toch doodmaakt. Welke zijn dat eigenlijk?? Kijk iedereen die in de fok zit wist in het voorjaar al dat de handel helemaal dood is en waarschijnlijk ook zal blijven.

Op het einde van volgende week komen ze pas enten. Ik mag hier helemaal geen hok bouwen. Hoge landschappelijke waarde.

Succes ermee! En ik hoop maar weer op de lintenregeling.

• Plensbui

M.b.t. hok bouwen, wetgeving van LNV gaat boven die van Volkshuisvesting en lokale regels. Dat heb ik vorig najaar nagevraagd bij VROM en woordelijk mogen noteren met de naam van de voorlichter erbij.

Je kunt je daar m.i. nu ook weer op beroepen, de lintenregeling kwam pas na protest vorig najaar, in eerste instantie moest er net als nu opgehokt/afgedekt worden.

Zoals Hans schrijft is deze huidige ophok/afdek weer een verrassing want we zijn geconditioneerd op de linten.

Dus m.i. gaat de voorrang van de regelgeving van LNV wederom boven die van VROM. Hoe dat lokaal zit weet ik niet maar je kunt een VROM ambtenaar loslaten op een eventueel moeilijkheden makende gemeente- of provincie ambtenaar.

Er zijn ook geen hokken nodig, er is een lekdichte overkapping nodig, dus je kunt volstaan met palen waarop je damwandplaten zijn geschroefd.

Die dingen zijn licht en toch stevig, blijven enigszins buigzaam en zijn makkelijk te zagen/knippen, makkelijk te schroeven met zelftappers, waaien niet weg en worden niet brekerig door UV zoals pvc.

Damwandplaten heb ik gebruikt voor het overdekken van de kippenrennen vorig jaar. Dat heb ik door een aannemer moeten laten doen vanwege de rare hoeken die in de contructie zitten, dat kon ik niet zelf.

Rechtdoor aan elkaar maken is door iedereen te doen die fysiek in orde is. Hoef je niet handig voor te zijn.

Of zware transparante golfplaten maar de prijs van damwand (die dunne met fijnere ribbels dan waar ze koeienstallen van bouwen) is niet veel duurder dan die dikke stevige pvc transparante golfplaten. Die dingen zijn ook veel moeilijker te hanteren trouwens.

Die transparante harde golfplaten worden altijd vies groen van algen en geel door UV na verloop van tijd. De bladeren zie je erop liggen etc.

Ziet er niet uit en zo'n vast bouwsel moet niet misstaan anders lijkt je erf een uitdragerij.

De zijkanten blijven open (geen wanden maar alleen gaas) dus het is geen bouwwerk in die zin des woords.

Feitelijk voorziet geen enkele bouwverordening in zoiets, die zijn sinds een paar jaar gestroomlijnd dus bij alle gemeenten hetzelfde en ik heb die van voor tot achter uitgeplozen.

Slechts het max. te overdekken oppervlak van je bouwgrond geeft max. m2 aan. Meestal is dat 100 m2 bij een erf(je) buiten de bebouwde kom. Heeft met het bestemmingsplan te maken. Als dat vigerend is, dus veranderend, dan ben je volgens mij helemaal vrij want er is geen regelgeving noch besluitvorming over geweest.

Maar iedere beetje fanatieke hobbyist zit daar al op of overheen….

Kortom, er is dus geen sprake van bouwvolume feitelijk.

Omdat ik het niet kan makken elk jaar 4500 euro aan vaccinatie kwijt te zijn ga ik als ik de financiële klap te boven ben gekomen (ik verkoop een paard…) toch daken maken met daaronder wat mini vijvertjes. Daarvoor gebruik ik dan speelzandbakken, die kun je omkiepen als ze vol drek zitten, heb die getest, zijn goed in en uit te beklauteren door de vogels, 2 stoeptegels erin en ervoor. Wel gaan ze gauw kapot door UV straling en temperatuursverschillen dus om de 2 jaar nieuwe kopen in de aanbieding aan het eind van de zomer bij Bart Smit en Intertoys. Dat is dan 4 x 39 euro.

Een degelijk afdak is ook handig voor allerhande andere troep als er niet afgeschermd hoeft te worden, wat denk je van hakhout droog leggen?

Nu eerst het overleg van vanmiddag afwachten…

• edgard

Voor de kippen heb ik wel een zeiltje. Maar voor de watervogels dat is even wat anders. Die kan ik niet ophokken en dat wil ik ook niet. Daarom laat ik maar enten. De overheid heeft bij mij gewonnen helaas. Eerst had ik linten en daar kon ik goed mee leven. Maar ze laten je niet met rust totdat je geent hebt en zij gewonnen hebben met de wet in de hand.

Ik heb mijn dieren voor mijn plezier en wil geen stress.

• chantal van dam

Egard rustig blijven en eerst de berichten van de bespreking bij LNV van vanmiddag af wachten. Heb de indruk dat er voorzichtig wat puntjes zijn gescoord.

• Plensbui

Alle argumenten zijn een herhaling van zetten. Het bandje afdraaien van vorig jaar.

Alleen zullen sommigen wat knijp zitten financieel.

Ook al wijst men keer op keer op de onmogelijkheid van een regeling, het blijven ambtenaren en wet is wet.

Het is fout om euforisch te zijn alleen maar omdat men z'n mond open mag doen.

Dat er naar je geluisterd wordt wil niet zeggen dat je gehoord wordt. Ja, effetjes, ze trekken om 16u de deur achter zich dicht want dan is het weekend.

Kijken wat voor verrassingen er over ons heen uitgestrooid worden aan regelgeving en ‘maatregelen’. Weekend, ja dat kennen we.

We leven in een politiestaat en zijn slachtoffer van de willekeur van regeltjes makende ambtenaren die met dat bureau van ze volledig buiten de werkelijkheid staan.

In de oorlog waren er toch ook NSB'ers? Geen mens met gezond verstand zou zich daarbij aansluiten. En toch waren ze er.

Voorlopig willen ze de hobbypluimveehouders geregistreerd hebben om daar controle op uit te kunnen oefenen, want nu is vaccineren ineens een alternatief voor ophokken. Het was in de toestemming van de EC een alternatief voor ruimen. En dat laatste werd ontkend, en nu is het alleen die ‘uiterste veterinaire noodzaak’.

Maar daar hebben ze zich ook al onderuit geluld met minder zieke en minder dode gevaccineerde dieren bij een uitbraak die minder virus uitscheiden. Jaja, ze liegen gewoon door, dwars tegen elk wetenschappelijk onderzoek in. Blind voor feiten, alleen hun eigen idiotie ziende.

Dus geef maar honderden of duizenden uit elk jaar aan vaccinaties.

En je staat mooi geregistreerd, dan weten ze je te vinden als er een uitbraak is.

Of geef eenmalig duizenden uit aan daken over je erf, dan weten ze niet dat je er bent.

Dat laatste is de enige manier om je te ontworstelen aan de registratiedrang van de overheid, die denkt daarmee controle te kunnen uitoefenen.Denkt? Die KAN controle uitoefenen, macht! Je verbaliseren, je voor de rechter slepen, je dieren in beslag nemen, je vervolgen als je je niet aan de regels (hoe onzinnig ook) houdt.

Dit even buiten de bescherming van je dieren om tegen H5N1 als je NIET in de pluimveerijke gebieden woont. Diegenen die meer dan 5 km van een pluimveebedrijf wonen, voor hen is vaccinatie wel zinvol, die worden hoogstwaarschijnlijk niet geruimd, tenzij ze heel Nederland gaan ‘schoonvegen’ zoals in 2003 bij de pluimveerijke gebieden. Schoonvegen is het uitmoorden van al het pluimvee. Ook gezond pluimvee, ook gevaccineerd pluimvee!!!

Mooie woorden allemaal he? Ruimen = uitmoorden of afmaken, schoonvegen ook. Humaan doden is vergassen, ga zo maar door.

Het afmaken van grote hoeveelheden dieren is immoreel.

We weten wat er van registratie komt.

Valt nog mee dat we zelf geen getatoeerd nummer op onze arm hebben zoals een oudoom van me. Maar die generatie is bijna uitgestorven en dan begint het hele circus weer opnieuw, andere tijd, andere spelers.

• edgard

Ik wil ook best wel rustig blijven, maar ik moet wat.

En nu weet ik nog niks helaas.

iedereen mag inderdaad meepraten en alles is nog strenger al daarvoor. Wie is er nu blij dan? Ik hoop echt dat de lintenregeling weer komt.

Ik heb echt geen zin in controle of wat dan ook.

Mijn hobby is al om zeep, fokken van watervogels, de hele handel ligt plat. Ik bracht altijd alles naar Belgie maar die handelaar zit met 7000 vogels te kijken van het vorig jaar. dus die wil echt helemaal niks meer.

Nu heb ik dus nog maar een paar ganzen en eenden en kippen en dat wil ik wel houden. Gewoon voor mijn plezier, en dat wordt hardgrondig vergalt met allerlei beperkingen. En dadelijk weer ander wetgeving of weet ik wat ze nog uitvinden of ontdekken. Gelukkig heb ik geen katten die zijn dadelijk ook aan de beurt.

Succes met het tegenhouden van alles!

Edgard