Als je geen weken nodig hebt om een afdak te bouwen zou ik dat ook zo doen.
En je hebt gelijk m.b.t. dakjes en kippen. Er zijn veel rassen, m.n. de zachtvederige rassen als cochinkrielen, zijdehoenders en ook kuifhoenders vanwege die kuif die het helemaal niet goed doen in weer en wind dus zonder dakkie in de plensregen, sneeuwblubber etc.
Het probleem zit ook niet bij de kippen met dat afdekken. De meesten hebben sowieso rennen met gaas/netten tegen de roofvogels. Kippen kunnen best toe met minder ruimte, kijk naar die overvolle pluimveestallen. Goed schoonhouden is belangrijk en zorgen dat ze wat te doen hebben. In sommige lijnen zit genetisch kannibalisme en verenpikken, als dat gaat gebeuren heb je een probleem. Dus afleiding, veeel. Nu merk je zo'n eigenschap niet, maar als ze niet de ruimte hebben om te fourageren of zich te vermaken komt het opzetten.
Het probleem zit bij de watervogels. Daar heerst een strenge hiërarchie met betrekking tot wie dichtbij wie mag komen of dat toegestaan wordt.
Met name ouderdieren met jongen die nu net in de veren zitten maar nog wel bij pa en moe rondlopen zijn ontzettend agressief, ook naar soortegenoten.
Die in een hok zetten met alle anderen, omdat je gewoon geen meerdere schuren hebt, wordt moord en doodslag. Dan is het beter de ouderdieren af te maken. De jongen laten zich nog door iedereen koeieneren.
Behalve in het voorjaar, vanaf februari krijgen die hormoontjes en dan is een schuur van 4 x 3 meter met 30 ganzen en 50 eenden een bloedbad. Als je al ziet hoe de genten elkaar te grazen nemen als ze alle ruimte hebben (weiland van 1,5 hectare) dan snap je wel wat er gebeurt in zo'n hok. De veren gaan trouwens kapot als ze geen water krijgen en invetten is er niet bij in een hok waar alleen maar gebeten en gevochten wordt. Er past niet eens meer een kruiwagen in om de drek er elke dag uit te scheppen.
Dus als ik niet de tijd krijg van de AID, als er geen andere oplossing komt van LNV, zo'n week of 4 denkt de aannemer nodig te hebben voor het bouwen van een dak van 25 x 25 meter, dan maak ik het gros van de watervogels af.
Dat dak is even duur als 1 x alles vaccineren. Ruim 4.500 euro.
Ik vaccineer alleen de fokdieren die gezien hun zeldzaamheid en bijzondere genetische achtergrond niet dood mogen gaan aan het virus als dat komt van de winter. Ik hoop dat ze de opsluiting dan overleven de komende 6 weken. Ik heb nog niks gedaan omdat ik het overleg van de NWPP met het ministerie afwacht wat morgen plaats schijnt te vinden volgens het ‘circuit’.
Dan is dat ruimingsverhaal van LNV ook nog een gok. Ik zit in de Gelderse Vallei met op 3,5 km het eerste kippenbedrijf. Als ze toch een uiterste veterinaire noodzaak vinden (ontruimen van de hele Vallei net als in 2003), dan ben ik maar duizend euro kwijt plus de zeldzame dieren. Jammer dan voor dat ras, ze zijn de laatsten op een paar na verspreid in de Oeral.
Het houden van watervogels was al in zekere zin een ‘elitaire’ hobby, want waar vind je ruimte en voldoende afstand tot de buren in Nederland?
Nou, we hebben toevallig mazzel dat we nog altijd vrij geisoleerd zitten, de stadsuitbreiding is de andere kant op gegaan.
Maar met de huidige maatregelen is er niet meer tegen deze vorm van ‘hobby’ op te werken gezien de idioot hoge investeringen die er tegenover staan, alleen maar om de pluimvee-industrie een schijn van zekerheid te geven.
Dat vind ik zonde van m'n zuurverdiende geld. Vakantie zat er voor het 2e jaar niet in vanwege de daken vorig jaar over de kippenrennen, hoewel dat wel een verbetering is voor de kippen, hoewel het ook wel erg stoffig is geworden dus je moet toch wel om de zoveel dagen alles natspuiten en de bomen en struiken in de buitenrennen trekken het niet omdat het te donker is (damwandplaten dak).
Dus ik hou alleen de bijzondere rassen die elders al niet meer bestaan (om zeep gebracht door H5N1 uitbraken in het oosten o.a. of door kruisingen verdwenen) en de rest maak ik af als ik niet de tijd krijg voor daken bouwen. Vergeet niet dat ook nieuwe vijvers gegraven moeten worden want een vijver van 30 x 60 overdekken lukt nooit.
Wegbrengen naar een handelaar van watervogels levert ze hetzelfde lot op, alles wordt voor of vanaf 1 september gelijk afgemaakt, de handel is volkomen dood. Handelaren kunnen ook geen daken bouwen in 8 dagen.
Als de dierenarts komt voor vaccinatie kan hij gelijk de wel leuke maar niet zeldzame watervogels doodspuiten.
Uiteraard gaan de kadavers in de achterbak naar Den Haag, die leg ik voor de deur van LNV. 75 euro benzine kan er nog wel bij.
Ik zie geen oplossing voor de huidige situatie.
Dit is een tamelijk privéverhaal en ik realiseer me ook dat er niet veel hobbypluimveehouders zijn die op zulke grote schaal met hun dieren bezig zijn.
Maar dat is een keuze, in ons geval is het een uit de hand gelopen hobby en levenstaak om uitgestorven en bijna uitgestorven gedomesticeerde pluimveerassen te behouden.
Maar wie maalt er eigenlijk om als ze van de aardbodem verdwenen zijn?
Niemand. Anders hadden we wel subsidie gehad toch?
We zijn bezig geweest met de status ‘dierentuin’ maar daarvoor zijn we te ‘los’ bezig en we willen absoluut geen vreemden op het terrein uit angst voor insleep van ziektes, gewone ziektes, daarvoor zijn de dieren te kostbaar (lees: zeldzaam). Door de wereldwijze pest is het ook niet meer mogelijk om dieren uit te ruilen met die paar andere idioten in de wereld die net als wij proberen een kleine populatie genetisch gezond te houden ondanks de smalle basis.
Ik geloof dat het tijd is geworden dit soort nobel streven te laten gaan.
Nogmaals, niemand treurt om het teloor gaan van bijzondere genen in eeuwenoude gedomesticeerde rassen.
Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. Aan alles komt een eind.
Lekker Belangrijk dus die pluimveehobby, als de supermarkten maar bevoorraad kunnen worden met waterige van medicijnen vergeven goedkope kuikenbouten.
Pluimvee houden als liefhebberij is een luxe. Kennelijk kan Nederland die luxe zich niet permitteren want de productie van goedkoop kippenvlees gaat voor àlles.
Alle mooie woorden over het behoud van de genetische diversiteit (FAO), het respect voor ons biologisch cultureel erfgoed zijn hol en loos want puntje bij paaltje gaat het om de industrie en is er teveel armoede en honger om rekening te houden met iets anders.
Navrant is dat nu al blijkt dat veel van de huidige pluimveerassen (zowel sier als productie) beschikken over een aantal destructieve genetische eigenschappen die naar boven komen door het intelen en selecteren op slechts een aantal gewenste eigenschappen. De concentratie destructieve eigenschappen neemt net zo toe als de gewenste eigenschappen. Dit doet foklijnen uitsterven als die eigenschappen lethaal (dodelijk) zijn. Maar wat als deze eigenschappen alleen maar beschadigen? Denk aan nierproblemen etc.
Neem als voorbeeld de lage weerstand van productierassen, de leg- en vleeshybriden bij infectie met zelfs een laag pathogeen virus. Ze moeten gevaccineerd worden tegen 15 verschillende ziektes anders gaan ze sowieso dood, ziektes die bij hobbymatig gehouden pluimvee niet eens voorkomen of ongemerkt doorstaan worden.
Kannibalisme en verenpikken zijn ook genetische eigenschappen die in genetisch ingedikte vorm schadelijk zijn voor (productie) pluimveerassen. Dat is een enorm probleem op dit moment in de intensieve dierhouderij vandaar ook de nieuwe stalvormen.
Dit alles zegt wel wat over de enorme waarde van de genen die nog onder de hobbymatig gehouden dieren zitten overal ter wereld. In de toekomst zullen die hard nodig zijn willen ze nog levensvatbare hybriden kunnen produceren. Hardheid, vitaliteit en vruchtbaarheid kun je alleen d.m.v. genen in een ‘ras’ brengen. Die kun je niet produceren in een fabriek.
Maar zover denkt men niet.
Dus ik vind dat men (regeringen, industrie etc) maar moet voelen, want horen doen ze niet. Ze komen alleen maar met korte termijn argumenten, korte termijn oplossingen, paniekvoetbal, een toekomstvisie is ze niet vergund. Hoe dom en kortzichtig.
Ach, het zit onze tijd wel uit hoewel de huidige epidemie van H5N1 ook ons in zekere mate bedreigt.
Ik kan er niet meer van wakker liggen, we zien wel waar het schip strandt.
Uiteindelijk gaan we toch allemaal dood, en onze dieren ook.