Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Laatste nieuws van LNV net binnengekomen

• Sigrid van Dort

3. Instelling afschermplicht voor pluimvee

Ingevolge de Europese beschikking 2005/734/EG dienen de lidstaten, op grond van periodieke risicobeoordelingen, passende bioveiligheidsmaatregelen te nemen ter beperking van het risico van overdracht van hoogpathogene AI van in het wild levende vogels naar gehouden vogels. De lidstaten dienen regelmatig de genomen maatregelen te bezien en zonodig aan te passen aan de veranderde epidemiologische of ornithologische situatie. In verband met toenemende dreiging van insleep van het hoogpathogene vogelgriepvirus van het type H5N1 vanwege de najaarstrek van wilde vogels, ben ik voornemens om de afschermplicht voor niet-gevaccineerd pluimvee per 1 september 2006 in te stellen.

Dit is gebaseerd op een advies van de vogeldeskundigen van de vereniging SOVON Vogelonderzoek Nederland en de Groep van Deskundigen AI. Zij hebben gewezen op het weer toenemende risico op insleep van het vogelgriepvirus door de vogeltrek.

Ook de Europese Autoriteit voor de Voedselveiligheid (EFSA) en het Permanente Comité voor de Voedselkwaliteit en de Diergezondheid (PCVD) van de Europese Commissie, hebben aangegeven, dat er een blijvende dreiging uitgaat van wilde vogels bij de verspreiding van het hoogpathogene vogelgriepvirus van het type H5N1. In diverse landen in de wereld is het desbetreffende vogelgriepvirus permanent aanwezig. Via de verschillende trekroutes van wilde vogels staat Europa en ook Nederland in verbinding met deze landen.

De afschermplicht geldt voor heel Nederland en voor zowel commercieel als hobbymatig gehouden hoenderachtigen, eenden, ganzen en waterhoenen.

Pluimveehouders kunnen kiezen tussen het plaatsen van dieren in een afgesloten ruimte of het aanbrengen van een constructie die contact met wilde vogels onmogelijk maakt. Bij laatstgenoemde mogelijkheid moeten de zijkanten van het verblijf minimaal afgeschermd zijn met gaas, de bovenkant met ondoorlatend materiaal. Daarmee wordt de mogelijkheid gecreëerd om beperkte uitloop te houden, waardoor problemen op welzijnsgebied kunnen worden voorkomen.

Vogels die volledig gevaccineerd zijn, dat wil zeggen vanaf 1 week na de tweede vaccinatie, hoeven niet afgeschermd te worden. Indien ondernemers of hobbydierhouders niet besluiten tot het preventief vaccineren van het pluimvee, zijn ze verplicht deze vanaf 1 september af te schermen.

Bovenstaande maatregelen zijn vastgesteld in de Tijdelijke regeling maatregelen ter wering van Aviaire Influenza, die op 1 september a.s. in werking zal treden. Naast het informeren van de belangenorganisaties, plaatst het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) ook advertenties in de huis-aan-huisbladen. Meer gedetailleerde informatie over vogelgriep is voorts beschikbaar op de LNV-internetsite.

4. Vaccinatieregeling voor pluimvee

Begin juli heeft de Europese Commissie ingestemd met een aangepast Nederlands voorstel voor het preventief vaccineren van hobbydieren en buitenuitloopkippen. Houders van hobbypluimvee en buitenuitloopkippen kunnen vanaf 1 augustus 2006 tot 1 augustus 2007 hun dieren preventief laten vaccineren tegen vogelgriep. Met ingang van 27 juli jl. is daartoe de Tijdelijke vrijstellingsregeling vaccinatie hobbypluimvee en biologische legkippen en legkippen met vrije uitloop op een aantal punten aangepast.

In de nieuwe regeling is hierbij zoveel mogelijk getracht de (administratieve) belasting voor de houder te verlagen en een oplossing te vinden voor de knelpunten die bij de vorige vaccinatieperiode dit voorjaar naar voren zijn gekomen.

Zo geldt de nieuwe vaccinatieregeling voor de hobbydierhouderij niet langer alleen voor kippen, kalkoenen, ganzen en eenden, maar kunnen alle hoenderachtigen en eendachtigen gevaccineerd worden, waaronder zwanen, pauwen, kwartels en patrijzen. Voorts mogen de dieren onder voorwaarden naar de dierenarts gebracht worden om ze daar te vaccineren. Op deze manier kunnen de kosten lager uitvallen dan wanneer de dierenarts naar elke hobbydierhouder moet. Daarnaast zijn de verplaatsingsmogelijkheden voor gevaccineerd hobbypluimvee verruimd, waardoor het onder voorwaarden weer mogelijk wordt om met deze dieren deel te nemen aan tentoonstellingen in Nederland en is het bloedonderzoek voorafgaand aan de eerste vaccinatie komen te vervallen. Tevens is een mogelijkheid gecreëerd om onder voorwaarden andere registratiemiddelen toe te staan in plaats van de nu voorgeschreven pootring voor identificatie.

Hobbydierhouders die hun dieren willen laten vaccineren, moeten contact opnemen met hun dierenarts. Bij het eerste dierenartsbezoek wordt gevaccineerd en geregistreerd. Bij het vervolgbezoek volgt een tweede vaccinatie.

Tijdens het derde bezoek neemt de dierenarts bloed af voor onderzoek. Een week na de tweede vaccinatie mogen de gevaccineerde dieren weer naar buiten.

Commerciële pluimveehouders mogen, conform de voorgaande regeling, biologische legkippen en legkippen met vrije uitloop laten vaccineren, waarbij met name enkele praktische uitvoeringsverbeteringen in de regeling zijn doorgevoerd.

De Europese Commissie schrijft via beschikking 2006/147/EG diverse beperkende maatregelen voor ten aanzien (producten van) gevaccineerde dieren. Een en ander is in de eerder genoemde tijdelijke regeling neergelegd. Zo mogen er geen gevaccineerde levende kippen over de grens worden gebracht. Gevaccineerd pluimvee moet in Nederland worden geslacht. Vlees van gevaccineerde dieren mag onder bepaalde voorwaarden wel geëxporteerd worden.

Gevaccineerde hobbydieren en hun producten mogen echter niet in het commerciële circuit worden gebracht, noch uitgevoerd worden naar andere lidstaten.

De bescherming door het vaccin duurt maximaal één jaar. De kosten van de vaccinatieprocedure zijn voor rekening van de pluimveehouder. De kosten van het bloedonderzoek (monitoring) neemt het ministerie van LNV voor zijn rekening.

Vaccinatie is vrijwillig en is, als alternatief voor afschermen, één van de manieren om het risico op besmetting en verspreiding van vogelgriep tegen te gaan. Pluimveehouders die afzien van vaccinatie zijn verplicht om hun dieren af te schermen zolang de afschermplicht geldt.

Tot slot hecht ik eraan te benadrukken dat, hoewel er geen garantie kan worden gegeven dat gevaccineerde dieren nooit hoeven te worden geruimd, dit alleen zal gebeuren als hiertoe een veterinaire noodzaak bestaat. Ik zal daar zeer terughoudend in zijn.

+++++++ lees de laatste alinea goed+++++++++

Zoals Plensbui reeds schreef, veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

De ingebouwde ‘uiterste veterinaire noodzaak’ is dus inderdaad een kluif geweest om de meute koest te houden.

• Sigrid van Dort

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Postbus 20018

2500 EA Den Haag

ons kenmerk : VD. 2006/2332

datum : 25-08-2006

onderwerp : Ontwikkelingen inzake vogelgriep

bijlagen :

++++ dit was ik nog vergeten erboven te plakken, kijk even naar de datum. Toen iedereen zat te ‘bespreken’ was de boel al beklonken.

Hoelang duurt het nog totdat jullie doorhebben dat de overheid onbetrouwbaar is?

En zoals Plensbui schreef: perfecte timing! HET IS WEER WEEKEND!

Ik ben Plensbui.

• Plensbui

Ik ben Plensbui.

• chantal van dam

Plensbui glooft blijkbaar niet in ontwikkeling.

De homo sapiens was het uiteindelijk resultaat van veel mensentypen waaronder de neanderthaler. Dit laatste type is nog vaak terug te vinden bij pluimveefokkers hobby of anderzins.

• arie.j

Ja, ja het is duidelijk.

Bedankt, ik vind eigenlijk gewoon dat het prettiger discussieert als ik weet met wie en vooral de achtergrond van iemand.

Strafbare en beledigende dingen mag je toch niet neerzetten en strikte privé zaken horen ook elders thuis

Overigens weten wij boeren ook behoorlijk wat van starre LNV regeltjes en EU voorschriften.

• chantal van dam

Arie, het pluimvee hobbywereldje is zo klein en zo verdeeld en zo verstikkend dat niemand het zich kan permiteren om onder de eigen naam te schrijven zonder dat hij of zij op een niet integere manier wordt aangevallen.

Gelukkig heb ik dank zij mijn schapen ook contacten met ander hobbydierhouders.

Verder ben ik lid van de NBvH. Deze organisatie vertegenwoordigt alle hobbydierhouders ook zij die niet verenigd zijn en dat is het merendeel.

Arie wordt ook lid van onze organisatie. Ik zal proberen om ook plensbui ze ver te krijgen. Er zal zich een wereld voor je openen. Er zit zelfs een boerin in het bestuur. We kunnen elkaar dan nader spreken.

Meld je aan via www. hobbydierhouder.nl

• arie.j

Hoe heb ik nu? Ben je plotseling van gedachte verandert?

Tot voor een enkele dagen was je van mening dat alleen iemand met dieren van een bijzonder ras een hobby houder was, en ik heb enkel FH beesten en dat zijn moderne productie dieren.

Bovendien ben ik dan wel fiscaal geen ondernemer meer, maar voor de LNV wetgeving ( b.v. mestwetgeving) ben ik het wel, ik heb te veel land en dieren.

En ik zit er eigenlijk wat tussenin

Ik doe het dan wel niet voor het financieel gewin, maar ik leg er ook niet graag geld toe, en de manier van werken is grotendeels economisch

De reden is om te blijven wonen op de boerderij, waarbij de gebouwen enigszins benut blijven en de (oude Hollandse) stal in de winter voor een gedeelte gezellig vol staat.

Verder om de nodige bezigheden in het vak te blijven hebben en ook land in eigen beheer te houden.

Maar de manier van handelen is veelal toch gewoon economisch.

Ik heb nog wel een Friese Staby, maar daar behoef ik geen lid van die club voor te worden dacht ik.

• chantal van dam

Ik bewoon ook een voormalig bedrijf met erg veel schuren. Bij elkaar wel 600m2.

Volgens mij gaat het er op de eerste plaats om hoe je met je beesten omgaat.

Als je produktiedieren houdt voor je lol brengt dat voor een houder zo als jij alleen maar risico's met zich mee.

Er zijn zat bijzondere koeienrassen die het zelfde rendement opbrengen met jouw manier van houden.

Dus dat hoef je niet er van af houden om lid te worden van de NBvH. Het is een verenigng dus je insprak is gegarandeerd. Bovendien stelt de NBvH het op prijs om kritische leden te hebben.

Ik zal het op prijs stellen als je lid word.

• Chantal van dam

Op de site van de NBvH (www.hobbydierhouder.nl) staat een kort verslag van het overleg van de NWPP en LNV van afgelopen vrijdag.

Als ik er optimistisch naar kijk zijn de zaken niet volledig dicht getimmerd.

Maar het lijkt me erg nuttig om toch te gaan vaccineren alleen al uit het oogpunt van dierenwelzijn en je niet te laten meeslepen door types op deze site die het maar chantage vinden van LNV of die uit principe dwars liggen.

Ook moet je vooral niet luisteren naar het onverantwoorde gemekker van de NHDB die zeggen dat ze tegen vaccinatie zijn omdat hobbydieren geen gevaar lopen om besmet te worden. In Denemarken was dat vorig jaar wel anders. Daar zijn namelijk de dieren van een hobbydierhouder besmet geraakt door besmette trekvogels. Je zou kunnen zeggen dat dat niet zo vreselijk is omdat er geen kans is op verdere besmetting omdat het daar op die plek uitsterft. Maar je kinderen moeten er in die tussentijd niet gaan spelen want dan kan je ze binnen 2 weken gaan begraven. In Indonesie is dat vrijwel dagelijkse kost. Dus toch maar gaan vaccineren.

Ik begrijp niet waarom de NHDB tegen AI-vaccinatie is want de NHDB is voor NCD-vaccinatie terwijl hun redenatie dat hobbydieren nauwelijks gevaar lopen zeker ook geldt voor de NCD. Meet de NHDB met 2 maten? Of was het bestuur die NCDvaccinatie indertijd verplicht stelde intelligenter dan het huidige bestuur? Had het bestuur indertijd geen bindingen met het pluimveebedrijfsleven en het huidig bestuur wel? Wie zal het zeggen. Wel is duidelijk dat het huidige bestuur in hun stellingname tegen AI-vaccinatie niet integer is en onverantwoord bezig is ten koste van haar achterban.