Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

black head

• Dirk

Neen gelukkig heerst dat nu niet voor zover ik weet.

Maar ik herinner me de discussie die Chantal begon over oorspronkelijk rassen die minder gevoelig zijn voor ziekten die nu met enige regelmaat het produktievee treffen.

In Belgie hebt je n.l. 2 oorspronkelijk kalkoenrassen, de ardenner kalkoen en de ronquières (al ik het goed spel) . Beide rassen stammen af van de eerst importen in Europa van kalkoenen en staan dus heel dicht bij de oorspronkelijke kalkoenen zoals er in de USA nog steeds rondlopen in het wild.

Later kwamen er nieuwe importen van de overbekende ernome produktie kalkoenen.

Nu blijkt dat deze produktie kalkoenen enorm kwetsbaar zijn voor black head terwijl bij de belgische oorspronkelijke rassen de ziekte niet voorkomt. Ik bedoel maar.

• arie.j

Ja wat bedoel je? Moeten boeren wilde zwijnen en oerossen gaan houden en schaf jij in plaats van een hond een wolf aan?

• Dirk

Ik bedoel, neanderthaler, dat je dieren ook op een andere manier kan fokker dan alleen maar oog te hebben voor en zo groot mogelijke produktie en de gevaren van te ver doorfokken te negeren.

• arie.j

O, nou volgens mij had je het over kalkoenen die helemaal niet gefokt waren.

Maar het is goed hoor, gezondheid (en niet te vergeten de duurzaamheid) zijn al lang en breed een hot-item bij b.v. de rundvee fokkerij.

Evenals resistentie tegen ziekten bij gewassen

Het verlaagd namelijk ook flink de kosten geeft minder werk en verhoogt de arbeidsvreugde.

Maar er blijft altijd een spanningsveld tussen zo veel mogelijk productie en een optimale gezondheid.

En zoals je weet produceert een boer niet voor zichzelf maar voor de verkoop, waarbij de kosten er uit moeten komen anders kan hij geen inkomen behalen.

Dus als een bepaald soort vee, (of gewas, daar speelt eigenlijk precies hetzelfde) niet de kostprijs kan opbrengen is het voor de boer einde verhaal.

• Dirk

Die belgische kalkoenen zijn niet gefokt op het produceren van waanzinnige hopen vlees zoals de moderne vleeskalkoen. Ze zijn daarom veel beter van smaak. Je opmerkingen over koeien kloppen wel behalve bij de echte vleeskoeien en de dikbillen. Hoewel die amerikaans/friese melkkoeien die je tegenwoordig veel ziet hier (Dus niet de dubbeldoel koeien zoals we altijd hadden) zien er ook niet gezond uit.

Er is echt wel een markt voor kwaliteitsprodukten. Bulk produceren is een doodlopende weg.

Ik begrijp niet dat ze dat hier nog steeds niet begrijpen. In Belgisch en Franse kwaliteitssupermarkten zie je alleen maar kwaliteistprodukten van veelal eigen bodem.

• arie.j

H-Fkoeien zien er normaliter wel goed uit, het zijn op zich sterke koeien.

Maar evenals je van een hazewind hond en een renpaard de ribben ziet, zie je ze van de dieren met een enorme melkdrang ook.

Dubbeldoelkoeien zijn op zich echt niet sterker, De overgang van F-H naar H-F heb ik nog zeer bewust meegemaakt

En juist die ouderwetse koeien hadden minder sterke benen en minder sterke uiers.

Overigens is het Jerseyras pas een echt melkras, de H-F zijn nog gedeeltelijk dubbeldoel, de kalveren worden ervan gemest en ze brengen als ze op gewicht zijn nog flink wat op bij de slager..

Een Jerseys kalf brengt letterlijk niets op .

Maar ook Jerseys zijn op zich geen zwakke dieren, dus is allemaal niet zo simpel als je denkt.

En voor wat betreft de besmettelijke ziekten waar we het hier over hebben maakt het allemaal niets uit, daar zijn ze allemaal gevoelig voor

Bij pluimvee is het misschien anders.

Alhoewel in Azië en b.v. in Indonesië de vogelgriep breed om zich heen grijpt, en dat niet op bedrijven met duizenden hybride kippen.

Om de grote besmettelijke ,( z.g.n. A ziekten) tegen te gaan zie ik eerlijk gezegd niet veel in fokken op resistentie.

Bulk doodlopende weg? Wat noem jij bulk?

Zolang er vraag is naar bepaalde producten is er afzet voor.

In heel de voeding is er de strijd met opmars van de huismerken die juist een meerprijs voor kwaliteit op achterstand zet.

Consumenten zijn soms rare wezens.

Om met de directeur van Campinna te spreken;

Soms doen mensen met geld boodschappen bij Aldi van wege de prijs en boeken vervolgens een vakantie naar Bali of en dergelijke bestemming