Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Nauwelijks animo voor vaccinatie pluimvee

• jan

Geplaatst op vrijdag 1 september 2006 09:37 , laatste wijziging vrijdag 1 september 2006 09:37

Nauwelijks animo voor vaccinatie pluimvee

van onze redactie binnenlandDEN HAAG - Eigenaren van kippen, ganzen en eenden enten hun dieren amper in tegen vogelgriep. Tot nu toe zijn slechts 33.000 dieren gevaccineerd en dat is een fractie van al het pluimvee dat buiten loopt. Alleen gevaccineerde dieren mogen vanaf vandaag nog vrij buiten scharrelen.In de eerste vaccinatieronde hebben 938 hobbydierhouders in totaal 14.000 kippen, 2000 eenden, 2000 ganzen en 250 kalkoenen laten vaccineren. Na zware kritiek op de strenge regels voor vaccinatie geldt sinds 1 augustus een soepeler regime. Daar hebben tot nu toe 34 particulieren met 235 dieren gebruik van gemaakt, blijkt uit een overzicht van het ministerie van Landbouw. In totaal telt Nederland 100.000 hobbydierhouders die tussen de één en drie miljoen stuks pluimvee hebben.

Velen vinden de vaccinatie, die minimaal tientallen euro's kost, veel te duur. Ook is er geen garantie dat de dieren niet worden geruimd als vogelgriep uitbreekt. Pluimvee en watervogels die geen pootring of vleugelmerk hebben als bewijs voor vaccinatie, moeten vanaf vandaag worden opgehokt of afgeschermd. De bond voor hobbydierhouders NHBD stelt dat de ophokplicht ,,alleen is bedoeld om pluimveeliefhebbers onder druk te zetten om hun dieren te laten inenten''. De bond verwacht dat veel dierhouders hun vogels uit onvrede toch buiten laten lopen.

Ook professionele biologische pluimveehouders vaccineren hun dieren amper, waardoor ze hun kippen noodgedwongen moeten ophokken. Ze willen wel enten, maar kunnen dan geen eieren meer exporteren bijvoorbeeld naar Duitsland, omdat dit land geen ei wil hebben van gevaccineerde dieren. Slechts vijf van de 140 bioboeren hebben gevaccineerd, in totaal 14.500 kippen. Bij elkaar scharrelen in Nederland 800.000 biologische kippen.

Hier de link voor arie http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=77529

Mijn reactie daar op is dat ik het goed vind om niet te enten als dat aleen maar er voor gedacht is om die hobby kippen in kaart te brengen, zodat als er een uitbraak komt niet hoeven te zoeken.

grt jan

• Jelle abma

Dat wantrouwen van jou is wel erg gewild aanstellerig. Als de overheid je dieren wilt afmaken dan kan dat altijd. zie de MKZ en de AI crises in het verleden.

Ook die rellerige berichtgeving komt alleen maar uit verdachte hoek.

De reden dat er nog nauwelijks gevaccineerd wordt is omdat donderdag door LNV is toegezegd de regeling nog eens te bekijken en omdat er nog geen diervriendelijke poot en vleugel ringen zijn. Daarom wacht ik ook nog even maar ik zal ze zeker laten vaccineren. Zie voor meer infromatie de eerste 2 artikelen op www.hobbydierhouder.nl Daar kan je ook de veel geprezen Codex voor het houden van boerderijdieren zonder winstoogmerk, downloaden.

• jan

Als jullie echt wat zouden bewegen had je het niet nodig om op een prikbord klanten te vinden.

grt jan.

• arie.j

Há, há, nou wordt het toch echt vermakelijk.

Ieder die voor enten is, dat natuurlijk een vermomde dierenarts?

• Jelle abma

Dierenartsen hebben er een hekel aan om overal thuis te vaccineren.

• Jelle abma

Jan, ik snap de logica van je bericht niet. Als je in Nederland zou wonen wist je dat de NBvH sinds haar oprichting 5 jaar geleden enorm veel bereikt heeft voor de hobbydierhouder. Je kan dat natuurlijk negeren maar dat maakt je wantrouwende verhaaltjes wel erg zwak. Neem eens de moeite om op de site van de NBvH te kijken. Misschien vallen dan de luiken van je ogen.

Uiteraard hoef je van mij nergens lid van te worden. Ik kan me ook niet herinneren dat ik hier leden ben gaan werven voor welke club dan ook. Ik ben zelf wel heel gelukkig dat er een club als de NBvH bestaat . Ook ik ben er lid van als je daar aan nog mocht twijfelen.

• jan

Dierenartsen hebben het geld niet nodig om thuis te komen vaccineren.Hier moet je je kippen aangemeld hebben bij sanitel.Sanitel zegt tegen de dierenarts ga daar eens kijken.De dierenarts komt bij mij en zegt moet ik voor die paar kippen die weg rijden en zegt ik kom niet meer Wat moet ik mij dan druk maken.

grt jan

• jan

Wat moeten die hobbydierhouder die willen de hele landbouw wereld op zen kop zetten en ze hoeven niet van hun hobby te leven.Alles wat ze dan berijken is te veel.En als dat vrijwillegers zijn blijven ze daar zo lang als ze dat nodig hebben voor hun beroepscariere en dan zijn ze weg van het venster.Nee nee ik ben blij dat ik uit nederland weg ben met al hun regels en 4 hobbykippen in de achtertuin.

grt jan

• jelle abma

Zou ik ook maar niet doen want bij jou mogen ze niet vaccineren tegen AI. Vraag me wel af hoe de NCD vaccinatie voor tentoonstellingsdieren bij jullie dan gaat.

Je kan toch wel een dierenarts laten voorrijden tegen voorrijkosten?

Of is Satinel een soort Big Brother?

• jan

Hier hoef je niet te vaccineren tegen niks en ja sanitel is een soort bigbroter.En dierenartsen weten hier helemaal niks van een kip dus al het geld dat je daar er in stopt is te veel.

grt jan