Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vaccinatie helpt!

• chantal van dam

Vaccinatie helpt! Eindelijk uit de onderzoekssector een goed bericht om die dwarse boeren uit de sector voor te houden.

Noodvaccinatie effectief tegen MKZ bij varkens

Noodvaccinaties werken goed om een uitbraak van mond- en klauwzeer bij varkens in te dammen. Binnen twee weken na de vaccinatie kan een uitbraak onder controle zijn.

Dat concludeert onderzoekster Phaedra Eblé van het Centraal Instituut voor Dierziekte Controle (CIDC) in een proefschrift waarop ze 14 september hoopt te promoveren aan de Universiteit van Utrecht.

Eblé heeft de effectiviteit van vaccinaties tegen mond- en klauwzeer (MKZ) bij varkens onderzocht. De Europese regels staan noodvaccinaties toe bij een uitbraak van MKZ. Uit haar onderzoek blijkt dat twee weken na de vaccinatie de varkens beschermd zijn tegen een infectie met MKZ. Eén week na de entingen ging nog wel virus over van het ene naar het andere varken.

Eblé heeft ook onderzocht of het zinvol is de vaccindosis te verhogen. Ze heeft een groep varkens een vier keer zo hoge dosis toegediend. Het blijkt dat het virus zich bij deze groep varkens minder snel verspreidt dan bij varkens die een normale dosis hebben gekregen. De varkens met een verhoogde dosis entstof besmetten minder varkens en ze scheiden minder virus uit.

?Verhoging van de vaccindosis leidt tot snellere bescherming?, schrijft Eblé in haar proefschrift. ?Er zou nader onderzoek moeten plaats vinden naar de optimale vaccindosis.?

• arie.j

Het verband met dwarse boeren ontgaat me, in het draaiboek MKZ is noodvaccinatie uitdrukkelijk opgenomen.

Maar Chantal kan haast geen letter schrijven zonder schelden, elders noemt ze dat de humor van overdrijving, het wordt geloof ik tijd voor een opname voor haar

• chantal van dam

Daar is Arie Oogklep weer! Hem ontgaat alles. Zal wel humor zijn.

De realiteit is echter dat na de laatste MKZ crisis, een crisis die gekenmerkt was door dat er niet gevaccineerd kon worden omdat LNV gedomineerd werd door de boerenorganisaties die er de voorkeur aan gaven om alle dieren uit te roeien vooral ook de gezonde dieren van hobbydierhouders, tegen een leuke vergoeding door de overheid ten koste van de belasting betaler, deze weerzinwekkende praktijk niet meer gepikt werd door de publieke opinie en de hobbydierhouders. Toen kwam er eindelijk het huidige draaiboek MKZ tot stand mede met inspraak van de hobbydierhoudervereniging NBvH. Nu kunnen er wel noodvaccinaties worden toegepast.

Het lange termijn geheugen van Arie laat hem altijd in de steek als het hem niet uitkomt en dan gaat hij weer eens een potje te gaan schelden.

• arie.j

Alleen als je een plank voor je hoofd heb gehad dan heb je natuurlijk niet gezien dat bij de laatste MKZ uitbraak er noodvaccinatie is toegepast.

Hobbyhouders worden bij MKZ niets anders behandeld dan gewone boeren , daar is ook geen enkele reden voor.

• jelle abma

Oh, noem je dat noodvaccinatie, eerst vaccineren en dan afmaken want toen kon je die dieren niet meer aan de handel slijten. De huidige noodvaccinatie betekend niet eerst vaccineren en dan afmaken. Wist je dat niet of heb je de gebruikelijke rode waas weer voor je ogen?

Er is all reden om hobbydieren anders te behandelen. Op de eerst plaats was er bij de laatste MKZ crisis geen enkel hobbydier besmet. Dat komt door de wijze van houden.

• arie.j

Vaccinatie bij een uitbraak om een uitbraak in te dammen en te bestrijden heet noodvaccinatie, zodra de ziekte achter de rug is wordt dan niet meer geënt

Vaccinatie ter vóórkoming van een uitbraak heet preventieve vaccinatie en vind continu plaats.

In 2001 was het dus helemaal een noodvaccinatie

Voor de naamgeving maakt het al dan niet ruimen na enten niet uit.

Het ruimen in 2001 van deze geënte dieren was dan ook helemaal niet om de ziekte te bestrijden maar omdat boeren met geënt vee anders hun melk en vlees niet kwijt konden en dus failliet zouden gaan.

Idiote situatie natuurlijk, maar het was een gegeven.

Nu wil men die afzet anders regelen (en lukt dat hopelijk)

Dit was een onderzoek bij varkens, wellicht worden varkens niet geruimd, alhoewel ik niet helemaal vreemd zou opkijken als het toch gebeurde.

Maar reken er wel op dat ze vervroegt naar de slacht gaan.

Varkenshouders hebben geen band met hun dieren zoals koeienboeren.

• jelle

Arie je bent wel heel slecht ingeicht. In 2001 bij de grote MKZ-uitbraak is ook noodvaccinatie toegepast. De gevaccineerde dieren, ook de hobbydieren, werden daarna verplicht afgemaakt. Hobbydieren die helemaal niet in het voedselcircuit zouden komen werden toch afgemaakt. Dat was te danken aan een LNV die toen helemaal op vermeende belangen van de sector was gericht uiteraard met volledige steun van de sector.

Na deze schandalige episode werd de NBvH opgericht. In korte tijd is deze hobbydierhoudersvereniging er in geslaagd een nieuw MKZ draaiboek af te dwingen waar wel noodvaccinaties mogelijk zijn maar de verplichte slacht van die dieren van de baan is.

LNV is van mening, dat staat ook al in het bericht van Dirk, zag ik net, is van mening dat de sector het exportprobleem zelf moet oplossen. De dierceteur van het grootste vleesexportbedrijf hier (ik weet de huidige naam van het bedrijf niet, dat wisselt nogal eens) stelde toen dat hij de gevaccineerde dieren gaat opkopen om ze te vernietigen. Hij vond dat goedkoper dan de exportchantage aan te pakken. Met zulke lieden kan je de oorlog wel winnen hoor. De waanzin om volkomen veilig vlees te vernietigen.

• arie.j

????

Kan jij niet lezen?

Zit ik hier net een heel verhaal hier op te schrijven dat in 2001 er een noodvaccinatie plaats vond.

En dan ga jij in reactie daarop even vertellen dat ik dat niet weet.

Al vroeg aan de borrel?

• arie.j

O ja, dat het vaccinatie draaiboek gewijzigd is , dat is vooral na lobby en aandrang van LTO.

• jelle abma

Ondanks dat ik een kater heb en straal verkouden ben kan ik heel goed lezen maar ik heb de indruk dat jij niet snapt wat je leest.

Het verschil tussen het MKZ-draaiboek van 2001 en het huidige is dat dat in 2001 alle gevaccineerde verplicht geslacht moesten worden en nu niet meer.

Ook LTO in de persoon van Klaas Jan Osinga heeft erg zijn best gedaan om zaken te veranderen maar de NBvH heeft de eerste aanzet gegeven tot bovenstaande verandering.

Jammer dat Klaas Jan zo in zijn eentje moet ploeteren. De sector zou hem eens wat effectiever moeten steunen.