Hebben we een parij voor dieren nodig? Veel prominenten vooral uit de culturele en amusementshoek vinden blijkbaar van wel want ze staan op die lijst.
Weten ze eigenlijk wel waar ze zich mee inlaten?
Waar de partij voor staat is mij tamelijk onbekend. Ze maakt misbruik van het gegeven dat iedeen wel van dieren houdt en vindt dat die beschermd en goed verzorgd moeten worden. Ik ook. Maar iedereen heeft daar andere opvattiingen over.
Mij zijn de opvattingen van deze partij hierover onbekend. Ik heb wel eens met mensen van die partij gesproken. Eén was een veganist die hoog op op de lijst stond. Veganisten zijn tegen het eten van vlees zelfs tegen een eitje en vinden dat iedereen dat moet dioen. Wil ik dat zo iemand gaat dicteren wat dierenwelzijn is. Neen! Ik vind dat je dieren ook slacht- en produktiedieren goed moet verzorgen, de produkten van die dieren zijn dan ook veel lekkerder, maar ik vind niet dat je mensen het onmogelijk moet maken om die produkten te kunnen kopen tegen normale handelsprijzen en dat het aanbod gegarandeerd is. Ik sprak ook iemand van die partij die vond dat je dieren niet kosher en halal mag slachten omdat dat dierenbeulerij is. Op z'n minst mogen dit soort geslachte dieren niet geexporteerd mogen worden, vond hij . Ik ben het daar niet mee eens. Ik slacht zelf mijn pluimvee en ondanks dat ik dat heel zorgvuldig doe is er altijd een korte periode van stress en pijn voor het dier. Je moet dit zo kort mogelijk houden maar het is onvermijdelijk. Dat is ook het geval met kosher en halal geslachte dieren. Verschil is er nauwelijks met anderszins geslachte dieren.
Dus als je tegen het kosher/halal slachten van dieren bent ben je met iets anders bezig dan dierenwelzijn. Je heb het dan op de betrokken bevolkinsgroepen gemunt en dat probeer je te maskeren door een sfeertje op te houden alsof je je met dierenwelzijn bezighoudt.
Jaren geleden had je een VVD-staatssecretaris van der Ploeg die plotseling export van kosher geslacht vlees verbood ook zogenaamd uit het oogpunt dierenwelzijn.
Gelukkig werd deze man als antisemiet afgeserveerd. En zo is het ook.
Voor de rest weet ik niet hoe die partij voor dieren staat tegenover b.v. hypotheekaftrek en de vele andere nu politiek belangrijke onderwerpen. Moet ik er maar op vertrouwen dat een partij die beweert het dierenwelzijn te behartigen hier wel opkomt op een juiste manier voor mijn belangen? Ik zal wel gek zijn! Er zijn genoeg boerenpartijen, bejaardenpartijen en denkgoedpartijen van overledenenen de revue gepasseerd om zeker te weten dat je die partijen moet mijden als de pest. Ze zijn doorgaans alleen met zich zelf bezig en dat kost de belastingbetaler klauwenvol met geld.