Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

partij voor dieren

• jelle abma

Hebben we een parij voor dieren nodig? Veel prominenten vooral uit de culturele en amusementshoek vinden blijkbaar van wel want ze staan op die lijst.

Weten ze eigenlijk wel waar ze zich mee inlaten?

Waar de partij voor staat is mij tamelijk onbekend. Ze maakt misbruik van het gegeven dat iedeen wel van dieren houdt en vindt dat die beschermd en goed verzorgd moeten worden. Ik ook. Maar iedereen heeft daar andere opvattiingen over.

Mij zijn de opvattingen van deze partij hierover onbekend. Ik heb wel eens met mensen van die partij gesproken. Eén was een veganist die hoog op op de lijst stond. Veganisten zijn tegen het eten van vlees zelfs tegen een eitje en vinden dat iedereen dat moet dioen. Wil ik dat zo iemand gaat dicteren wat dierenwelzijn is. Neen! Ik vind dat je dieren ook slacht- en produktiedieren goed moet verzorgen, de produkten van die dieren zijn dan ook veel lekkerder, maar ik vind niet dat je mensen het onmogelijk moet maken om die produkten te kunnen kopen tegen normale handelsprijzen en dat het aanbod gegarandeerd is. Ik sprak ook iemand van die partij die vond dat je dieren niet kosher en halal mag slachten omdat dat dierenbeulerij is. Op z'n minst mogen dit soort geslachte dieren niet geexporteerd mogen worden, vond hij . Ik ben het daar niet mee eens. Ik slacht zelf mijn pluimvee en ondanks dat ik dat heel zorgvuldig doe is er altijd een korte periode van stress en pijn voor het dier. Je moet dit zo kort mogelijk houden maar het is onvermijdelijk. Dat is ook het geval met kosher en halal geslachte dieren. Verschil is er nauwelijks met anderszins geslachte dieren.

Dus als je tegen het kosher/halal slachten van dieren bent ben je met iets anders bezig dan dierenwelzijn. Je heb het dan op de betrokken bevolkinsgroepen gemunt en dat probeer je te maskeren door een sfeertje op te houden alsof je je met dierenwelzijn bezighoudt.

Jaren geleden had je een VVD-staatssecretaris van der Ploeg die plotseling export van kosher geslacht vlees verbood ook zogenaamd uit het oogpunt dierenwelzijn.

Gelukkig werd deze man als antisemiet afgeserveerd. En zo is het ook.

Voor de rest weet ik niet hoe die partij voor dieren staat tegenover b.v. hypotheekaftrek en de vele andere nu politiek belangrijke onderwerpen. Moet ik er maar op vertrouwen dat een partij die beweert het dierenwelzijn te behartigen hier wel opkomt op een juiste manier voor mijn belangen? Ik zal wel gek zijn! Er zijn genoeg boerenpartijen, bejaardenpartijen en denkgoedpartijen van overledenenen de revue gepasseerd om zeker te weten dat je die partijen moet mijden als de pest. Ze zijn doorgaans alleen met zich zelf bezig en dat kost de belastingbetaler klauwenvol met geld.

• edgard

Welke partij prefereer jij???

Heb je namens je club een stemadvies?/ laat horen ik ben benieuwd.

Ik stem Wilders dan weet je dat ook.

Edgard

• jelle abma

Hoewel het weinig toevoegd aan mijn eerdere betoog heb ik wel gelezen dat de Partij van de Arbeid in haar verkiezingsprogramma een belangrijke paragraaf heeft gewijd aan dierenwelzijn en het kleinschalig houden van boerderijdieren. Nederland is een coalitieland dus je weet nooit in hoeverre die partij de kans krijgt als ze in een regering komt om deze paragraaf volledig uit te voeren. Maar de intentie is er in ieder geval. Dat is belangrijk omdat er hoe langer hoe minder veeteeld bedrijven zijn die hoe langer hoe groter worden waarmee het dierenwelzijn hoe langer hoe meer in de knel komt.

Daarnaast komen er hoe langer hoe meer hobbydierhouders en mensen die op kleine schaal boerderijdieren houden. Deze groep kan niet meer genegeerd worden want zij vormen een belangrijk factor in de ontwikkeling van het platteland voor de toekomst. Ik hoop dat ook andere partijen een dergelijke paragraaf in hun verkeizingsprogramma gaan opnemen. Als zij dat nalaten dan weet je wat je aan die partijen hebt op dit punt.

Maar mijn grootste bezwaar gaat uit naar een 1 themapartij zoals de partij voor dieren. In mijn vorige bijdrage heb ik dat uitvoerig uitgelegd.

Edgard ik vind het knap dat je nu al weet waar je op gaat stemmen. Ik wacht nog even voor ik een besluit neem er zijn namelijk veel politieke onderwerpen waar ik belang bij heb. Het is elke weer een kwestie van afwegen.

Stemadvies geef ik niet want ik ben geen arrogante priester of dominee van weleer die toen wel de pretentie hadden dat ze voor de kiezer konden beslissen.

• edgard

Nee ik vroeg wat je klub voor voorkeur heeftl waar jij lid van bent, niet wat je zelf stemt dat hoeft niet.

Ik heb geen belang maar als ik kritiek wil hebben na de verkiezingen ja dan moet ik wel stemmen. En al die partijen helaas helaas daar heb ik niks aan.

En zeker geen linkse partij.

Ik heb me jaren de barste gewerkt om wat kippen en ganzen te kunnen houden Dan kan ik niet links stemmen. En inderdaad net wat je zegt voor hetzelfde gaat de vvd weer met de pvda verder nu daar stem ik echt niet op.

Er is helaas weinig te merken van een vooruitziende blik vanuit de politiek naar hobby houders tot nu toe, als ik zie waar je momenteel aan moet voldoen als hobbyist.

Vroeder had ik ook varkens en die slachtten we thuis met keuring uiteraard. maar dat mocht opeens ook niet meer. hetzelfde met schapen altijd gewoon thuis slachten. En inderdaad weet wat je eet. Daarom deden we dat ook.

• arie.j

Opvattingen van de Partij voor de dieren staan zo ongeveer gelijk aan die van Wakker Dier.

De lijsttrekker van Pv/d Dieren is dan ook voorzitter van Wakker Dier .

De lijst van Pv/d Dieren bestaat uit extreme lui, praktisch allemaal vegetariërs of veganisten en een enkele wereldvreemde vleeseter.

• jelle abma

Ik ben geen lid van een politieke partij. Dus elke keer weeg ik mijn belangen af.

Ik ben oud en met pensioen, heb een grote hypotheek, woon op het platteland, heb hobbydieren en een vrouw, daar moet ik allemaal rekening mee houden.

De gepubliceerde programma's wijken dit keer zo sterk af van wat je gewend bent van die partijen dat ik eerst wel eens wil horen hoe die partijen daarmee omgaan en wat hun echte prioriteiten zijn en dan kies ik. Ik wil wel dat mijn stem een maximale invloed heeft dus ik stem in ieder geval en niet dus op een kleine partij.

Met een kleine partij kan ik het misschien lekker mee eens zijn maar je schiet er weinig mee op.

Ik wil wel verklappen dat ik in tegenstelling tot Arie, nog nooit op een christelijke partij heb gestemd ondanks dat mijn grootvader, overgrootvader en oom dominees zijn geweest.

• edgard

Oef fijne familie heb je gehad dan hahaa

Nu het probleem is ik ben oud 50 plus heb een vrouw maar geen hypotheek.

Die partijen vvd dus hebben in het verleden ook gemene zaak gedaan met de pvda nu en dat risico wil ik niet lopen. 8 jaar lang feestvieren nee dank u wel.

En ja als ik boer was ja dan is het makkelijk, cda als het regent geld als het droog is geld kippen kosten niks weer geld enz. Daz wel handig voor de boeren.

En ik eet heel graag vlees wel uit argentinie dat wel. En ik drink graag wijn bij mijn lamsvlees.

Dus studeer goed en stem dan!

Edgard