Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

zo kan het ook!

• jelle abma

Belgi?Afschermplicht pluimvee van 11 september tot en met 31 oktober

Om te vermijden dat mogelijk met het H5N1-virus besmette wilde vogels het Belgische pluimvee zouden besmetten, heeft het Belgische Voedselagentschap FAVV opnieuw afschermmaatregelen afgekondigen die zullen gelden van 11 september tot en met 31 oktober. Aangezien de migratieperiode evenwel variabel is, is het mogelijk dat de einddatum wordt bijgesteld.

Het Voedselagentschap vraagt aan alle mensen, zowel particuliere als professionele pluimveehouders, die binnen de gevoelige natuurgebieden wonen, om hun pluimvee opnieuw af te schermen. Zij kunnen hiervoor dezelfde netten met mazen van maximaal 10 cm gebruiken die zij reeds hebben aangeschaft om te voldoen aan de richtlijnen van het voorjaar van 2006. Eigenaars van pluimvee kunnen op de website van het Voedselagentschap nagaan of ze al dan niet in een gevoelig natuurgebied wonen.

Deelname van professioneel gehouden pluimvee aan tentoonstellingen en wedstrijden blijft verboden in gans het land. Pluimvee van particulieren en andere vogels mogen wel overal deelnemen aan dergelijke manifestaties, maar mogen in geen geval verkocht worden. Enkel markten waar de professionele handelaars gescheiden opgesteld staan en de dieren van gegarandeerd origine zijn, zijn toegelaten, ongeacht het type pluimvee of vogel.

De surveillance van wilde vogels blijft uiteraard behouden. Mensen die dode vogels vinden in de natuur, kunnen zoals steeds contact opnemen met de politie of de ruimingdienst van hun gemeente of stad. Als het zou gaan om een verdacht aantal dode vogels (1 zwaan, 20 meeuwen of spreeuwen, 5 dieren van een andere soort, op dezelfde plaats en tijdstip), dan kan de vondst gemeld worden aan het influenza callcenter.

FAVV, 05/09/06

Copyright ©2006 AgriHolland B.V.

• jan

Ja dat is belgie daar gaat alles veel gemakelijker is ook goed zo.

grt jan

• maria

Voorzover ik me herinner was er vorig jaar om deze tijd hier ook alleen een afschermplicht in de buurt van natuurgebieden e.d. De volgende keer gold het voor het hele land

.Maar ja, in nederland geldt nu eenmaal het gelijkheidsprincipe, dan hoeven de AID-ambtenaren niet na te denken: iedere loslopende kip of eend is óf wild óf je mag hem niet zien.

Maria

• jelle abma

Of hij is gevaccineerd of het is een kip van een ophokboycotter (nieuw woord komt zeker in de volgende Van Dale)Zal niet meevallen voor de AID.

• edgard

Ik heb al medelijden met de aid ers

Moeten ze maar een rustigere baan zoeken.

• jelle abma

Jij wordt met de dag geestiger!

• edgard

ja leuk he ik ben een echte grappenmaker dat wel.

En van welke overheid dan ook moet ik niks hebben. Alle zgn boven mij geplaatste ook niet.

Moeten jullie maar een voorbeeld aan nemen, dan is alles ook aardiger om te lezen.

Want zin heeft het toch niet.

Heb je toevallig de brief van aviornis ook gelezen??

En heb je daar geen commentaar op?

Ben benieuwd ernaar.

Daar kun je lezen hoe incompetent die ambtenaren zijn en met hoeveel minachting er op hobbyisten wordt neergekeken. Er gaat weer een wereld open.

En ook wat dat meepraten van jullie bekeken is en wat dat dan voorstelt!

Amuseer je zou ik zeggen

Edgard

• arie.j

Als ik da gevoelige gebieden ziet dan is het maar een héél klein stukje Begië.

Eigelijk kent België dus geen ophokplicht, alleen in een heel beperkt gebied.

En ze mogen daar dezelfde netten als in het voorjaar gebruiken.

http://favv.belbone.be/ai-ia/ai-situation/_intro/measures_nl.asp

• jan

Dat ziet toch goed uit waar is het probleem.

grt jan

• jelle abma

Edgard, je vraagt mij om een reactie op de brief van Aviornis. Ik heb intussen diverse brieven van die club gelezen. Ik heb de indruk dat de achterban van Aviornis uit zowel verstandige lieden bestaat die constructief hun doel willen bereiken en uit schreeuwers die denken dat je problemen kan wegschreeuwen.

Daar moet het bestuur tussen laveren. Geen makkelijke situatie.

Toch denk ik dat het bestuur van Aviornis klip en klaar duidelijk moet maken aan de leden waar zij staat. Tot op heden hebben ze heel goed samengewerkt met de andere hobbydierhouderorganisaties en met hun al veel bereikt. De linten regeling van vorig jaar b.v. is door gezamelijk en verstandig optreden door deze organisaties bij LNV afgedwongen. Dat wordt wel eens vergeten.

Om nu lippendiensten te gaan bewijzen aan de schreeuwers van die doorgedraaide fokkersclub, de NHDB, die vorig jaar helemaal niets van een lintenregeling moest weten maar hun leden dringend verzocht om maar vooral te gaan ophokken zelfs voor dat LNV dat vroeg. Het is maar dat je het weet. Dat is heel onverstandig. Je tast je zegkracht enorm aan bij LNV.

Want daar weten ze heel goed hoe onbetrouwbaar die draaikont Beekmans van de NHDB is. Het is ook heel onverstandig van Aviornis om gezamenlijk te willen optrekken met vogelhandelaren. Zeker nu deze zich de laatste tijd uitermate aggressief hebben gepresenteerd. Vogels fokken en vogels verhandelen zijn 2 verschillende takken van sport met geheel verschillende belangen. Ieder moet voor zijn eigen belangen opkomen. Dat moet je niet door elkaar gaan halen.

Door al dit gedoe is het risico reeel dat LNV zich niets meer gaat aantrekken van dit wereldje dat er nu een zootje van probeert te maken en gewoon hun eigen plan trekt net zoals in het veleden. Dan ben je pas echt ver van huis en kunnen we weer helemaal overnieuw beginnen. Dus ik wil Aviornis oproepen zijn verstand te gaan gebruiken voor het telaat is.