Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

opstallen

• jelle abma

Weer snapt niemand waar de blue tongue hier in Friesland vandaan komt. Net zoals men er in België er geen snars van begrijpt. Nooit van de veehandel gehoord zeker.

De afgelopen dagen barst het in mijn huis en in de schuren van de knutten. Net zo als hier de veldmuizen zoeken zij in het najaar de bescherming van mijn huis en schuren. Dus boeren luister goed naar de goede raad van LNV ga je dieren opstallen dan kan geen knut ze missen.

Nieuw regime bluetongue in Nederland

08-09-2006 - Minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft vandaag besloten om over te gaan naar een nieuw regime voor bluetongue. Heel Nederland is vanaf vanmiddag een beperkingsgebied. Aanleiding is dat er in de omgeving van Leeuwarden bij twee dieren bluetongue is vastgesteld. Deze dieren komen niet uit Zuid Limburg. Het ministerie van LNV onderzoekt waar de besmetting vandaan komt.

Doordat er nu in Nederland één regime geldt heeft dat consequenties voor het vervoer van herkauwers (schapen, koeien, geiten). Er is geen 150-kilometergrens meer zodat het verplaatsen van dieren makkelijker wordt. Ook geldt nu voor het noorden van Nederland het advies om dieren 's avonds op te stallen en insecticiden te gebruiken.

Slachtdieren uit Noord Nederland mogen alleen naar beperkingsgebieden van andere lidstaten. Hierdoor kan Nederland in staan voor vrijwaring van andere lidstaten. Als een veehouder (slacht)dieren wil exporteren buiten de beperkingsgebieden, zal de veehouder de dieren moeten laten testen en het desbetreffende land moet toestemming verlenen om de dieren te ontvangen.

Uiteraard gelden in het 20-kilometergebied in Zuid Limburg strengere regels dan in de beperkingsgebieden.

• arie.j

Knutten vangen dan en inleveren bij de GZ, ze hebben nog geen enkele besmette gevonden dus je kan een primeur hebben.

Maar serieus, jou kritiek kan niemand wat mee.

Veehandel is er op heel de wereld al honderd jaar, waarom die besmetting nu ineens hier is, dat weet ik niet en jij ook niet

• jelle abma

Kan een samenspel van omstandigheden zijn. Knutten zijn hier pas een jaar of tien althans naar mijn eigen ervaring, de klimaatsverandering dat weer levensvoorwaarden biedt voor ongedierten dat we voorheen niet kenden en de belgen die net lekker voordelig de verkeerde koe of schaap hebben geimporteerd. In dat gebied in Afrika is het al jarenlang moord en doodslag dus veel aan ziektebestrijding zal er wel niet gedaan worden