Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

gewetenloos

• chantal van dam

Kijk Arie, zo crimineel is die veehandel nu. Voor die paar centen lieten ze Nederland het risico lopen dat er de komende jaren niet meer naar Rusland en meer landen geexporteerd mag worden.

Besmette runderen kwamen uit Brabant

Uitgegeven op maandag 11 september 2006 om 10:03:32, bijgewerkt om 10:13:36

(Novum) - Twee runderen in de buurt van Leeuwarden waarbij vorige week de ziekte blauwtong is vastgesteld, komen oorspronkelijk van bedrijven uit het Brabantse Best en Nieuwendijk. De koeien stonden sinds een maand in een stal in Hilaard. Zij zouden naar Rusland worden geëxporteerd, heeft het ministerie van Landbouw maandag bekendgemaakt.

Het ministerie besloot naar aanleiding van de jongste besmettingen de exportregels voor veebedrijven aan te scherpen. Binnen Nederland mogen de dieren vrij worden vervoerd, maar aan de export worden strenge eisen gesteld. Zo moet onder meer duidelijk zijn waar de dieren vandaan komen.

Blauwtong is een virusziekte bij zogeheten herkauwers, waaronder runderen en geiten. Vooral schapen kunnen ernstig ziek worden. Het virus is ongevaarlijk voor mensen.

• edgard

Dat wist je toch wel al langer dat boeren alleen maar dan ook alleen aan geld denken.

Die hebben nergens hart voor, iemand die hart voor dieren heeft wordt en is zeker geen boer!

Subsidie dat is het toverwoord!

Edgard

• Jean-Paul

Zo crimineel?

Wat is er dan crimineel?

• chantal van dam

Als je mogelijk zieke koeien uit Brabant waar vandaan je ze niet mag exporteren smokkelt naar Friesland waar vandaan je ze wel mag exporteren, ontduik je de besmermingsregels en zet je de hele exportpositie van Nederland op het spel.

Dat is dus crimineel.

• chantal van dam

Zoals je ziet is de regeling meteen na die streek verder aangescherpt.

Nieuw regime bluetongue in Nederland

08-09-2006 - Minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft vandaag besloten om over te gaan naar een nieuw regime voor bluetongue. Heel Nederland is vanaf vanmiddag een beperkingsgebied. Aanleiding is dat er in de omgeving van Leeuwarden bij twee dieren bluetongue is vastgesteld. Deze dieren komen niet uit Zuid Limburg. Het ministerie van LNV onderzoekt waar de besmetting vandaan komt.

Doordat er nu in Nederland één regime geldt heeft dat consequenties voor het vervoer van herkauwers (schapen, koeien, geiten). Er is geen 150-kilometergrens meer zodat het verplaatsen van dieren makkelijker wordt. Ook geldt nu voor het noorden van Nederland het advies om dieren 's avonds op te stallen en insecticiden te gebruiken.

Slachtdieren uit Noord Nederland mogen alleen naar beperkingsgebieden van andere lidstaten. Hierdoor kan Nederland in staan voor vrijwaring van andere lidstaten. Als een veehouder (slacht)dieren wil exporteren buiten de beperkingsgebieden, zal de veehouder de dieren moeten laten testen en het desbetreffende land moet toestemming verlenen om de dieren te ontvangen.

Uiteraard gelden in het 20-kilometergebied in Zuid Limburg strengere regels dan in de beperkingsgebieden.

• Jean-Paul

Er is niets crimineels, de vaarzen waren een maand geleden niet ziek en zijn nu ook niet ziek, besmet is iets anders.

Bovendien was er een maand geleden niemand die iets wist van bluetong in West Europa en er was niemand die een besmetting ook maar kon vermoeden.

En uiteraard is er ook niets gesmokkeld, hoe haal je de kolder bij elkaar

Onzin en een kletskoek verhaal van je.

Verdiep je eerst eens in de materie

• chantal van dam

Je bent echt grappig. Besmet maar niet ziek is iets heel anders zegt Arie. Of die dieren nou ziek zijjn of niet doet er niet.

Ze zijn besmet en kunnen dus andere dieren besmetten. Daar gaat het toch om!

En was er een maand geleden nog geen blue tongue en waren er toen nog geen maatregelen genomen? Hoe lang duurt bij jou een maand?

Als er een maand geleden nog geen vuiltje aan de lucht was waarom vervoerd men de dieren dan niet rechtstreeks naar Rusland inplaats van die omweg via Friesland?

• Jean-Paul

Een maand geleden was begin augustus, zeg doe niet zo vreselijk dom.

Vaarzen voor Rusland moeten eerst een maand in quarantaine, daar zorgt de exporteur voor.

En er zijn aparte quarantaine annex verzamelen stallen in Nederland die onder toezicht staan en mede gecontroleerd worden door het land waar ze naar toe gaan.

Aangekochte vaarzen daar verplicht naar toe

Met mijn vaarzen gaat het idem dito

Spijt me maar ik vind jou bijdragen in deze vreselijk dom, wanneer je iets nadenkt dan weet je dat alle vervoer een maand geleden vrij was

En ga je een boer geen verwijten maken, zekert als 100% duidelijk is dat het vee zonder enig ziekteverschijnsel betreft.

Dat doet ook geen sterveling in Nederland , nou ja jij dan

Crimineel? Die bijdragen van jou misschien

• chantal van dam

Dus het is volgens jou normaal dat een koe uit Brabant een maand in garantaine gaat in Friesland. In alle berichten, ook Zibb, wordt niet gesproken dat het over in quarantaine gestelde dieren gaat. Waar zet jij je vaarsen in quarantaine?

Waarom denk je dat de blue tongue maatregelen verscherpt zijn voor het hele land na de vondst van de besmette dieren in Friesland?

Als ik jou moet gloven was dat dus helemaal niet nodig door de bestaande quarantaine maatregelen.

• Jean-Paul

Ik zet niet in quarantaine, dat doet de exporteur , in mijn geval Vion.

Mijn vaarzen stonden in Woerden, heb ik trouwens allang een keer op dit prikbord neergezet.

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2498&i=2469&t=2469

Daar stonden ook besmette vaarzen, toen uit Limburg.

Dat is uitvoerig in het nieuws geweest, waarom jij nu van die rare dingen schrijft en toen niet, dat zul je alleen zelf wel weten.

De betreffende vaarzen van me zijn inmiddels weg naar Rusland, behalve één die reageerde op de test voor TBC, die is in het binnenland afgezet.

In Friesland is geen 20km zone omdat het een quarantaine stal betreft, de reden voor heel Nederland in beschermingsgebied zal wel komen omdat de betreffende dieren buiten Limburg vandaan kwamen.

En zibb berichten lees je kennelijk niet goed anders had je duidelijk kunnen lezen dat het een exportstal betrof, vaarzen voor Rusland moeten minimaal een maand in quarantaine