Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

gewetenloos

• chantal van dam

Je bericht is me ontgaan.

Als er niets aan de hand was om vaarsen uit brabant in Friesland te stallen dan gaat LNV natuurlijk geen scherpere maatregelen nemen. Jouw dieren stonden toch ook redelijk in de buurt en niet b.v. in Groningen.

• Jean-Paul

De dieren van de betreffende lichting in de exportstal in Friesland zijn inmiddels op weg naar Rusland (of daar al aangekomen), behalve de paar dieren die op Bluetong reageerde.

Niet veel aan de hand dus.

Maar het geval geeft aan dat we moeten wel moeten rekenen dat alleen dieren voor export getest worden, alle dieren die in het binnenland verhandeld worden niet.

Dus het is vrijwel zeker dat er de nodige besmette runderen overal rondlopen, dat is vrijwel niet tegen te gaan met dieren die geen enkel ziekte verschijnsel tonen.

En dat vind ik veel verontrustender dan die paar exportdieren die in het binnenland moeten blijven.

Hoe het volgend jaar gaat weet ik niet. Valt het mee of gaat heel West -Europa er onder?

Gewone Melkveehouders zijn niet erg in paniek hoor, melk en vlees plus handel in Nuka’s vallen er helemaal buiten.

Alleen export zou last kunnen hebben, maar op heden is alleen bloed onderzoek vereist, levende export is voor de doorsnee melkveehouder echter niet meer als bijzaak.

• gait

Sorry, Chantal maar je begint een beetje te zeuren, meestal ben ik het niet eens met Arie maar deze keer heeft hij gelijk. Dieren voor export moeten eerst in quarantaine om te te onderzoeken op drachtigheid en allerlei ziektes. Er zijn diverse exporteurs in Nederland en op hun kosten worden deze beesten in speciale stallen op verschillende plekken in Nederland gehouden.

Deze exporteurs strijken ook de aanzienlijke subsidie bedragen op die er zijn voor de export van stamboekvee, maar dat weet Arie weer niet.

• Jean-Paul

Even vertellen wat die subsidie is dan.

• gait

exportsubsidie

• Jean-Paul

Ha , ha, dat zal wel.

Nee wat het bedrag per dier is .

• g

Een paar jaar geleden was het ongeveer € 1,50 per kilo.

• Jean-Paul

Je zal exportrestitutie bedoelen, hoeveel die is voor een exporteur weet ik niet.

maar dat hij een paar jaar terug 1,50 per kilo was wil er bij me niet in.

Ik heb wat gezocht op internet maar kwam in 2003 zo'n 53 cent per kilo tegen.

Uiteraard alleen voor export buiten de EU

http://www.lei.dlo.nl/publicaties/PDF/2003/2_xxx/2_03_07.pdf

Hoe het allemaal zit met die exporteurs is toch moeilijk na te gaan , het lijkt me een ongewis vak met nogal veel risico's.

Maar misschien in goede tijden ook goede winsten