Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

evolutie

• chantal van dam

Ari, wat mij betreft mag jij best in het scheppingsverhaal gloven en ik in de evolutie. We worden er niet beter of slechter van.

Maar kom niet als bewijs dat in de USA de helft van de bevolking in het scheppingsverhaal glooft. Ik ben vaak genoeg in de USA geweest om te weten dat het een heel onaangename samenleving kan zijn. Zeker in religieus opzicht.

Als je daar niet de juiste godsdienst beleid ,de protestants christelijke, dan heb je meer moeite om een goede baan te verwerven en te behouden. Dan heb je meer moeite om een partner uit een goed welvarend millieu te verwerven. En je komt als je niet uitkijkt sociaal geisoleerd te staan. Je zal wel weer zeggen dat president Kennedy een katholiek was dus je verhaal deugd niet. Maar dan vergeet je te zeggen dat die familie een machtpositie had opgebouwd in de ierse gemeenschap en dat helpt. Even zo mijn familie daar die voor een zeer groot deel Mormoons is. Ze kunnen zich redden omdat zij in de mormoonse staat Utah en omliggende staten wonen. Ik heb eens in Salt Lake city de eerste Mormoonse tempel bezocht en vertelde aan de rondleidster dat één van mijn voorvaders de eerste Mormoonse bisschop in Nederland was. Ik wist niet wat er gebeurde maar ik werd plotseling een beetje als heilige behandeld.

Dit alles om te illustreren hoe verstikkend belangrijk de godsdienst daar is.

Dat kan je dus niet aanvoeren dat het scheppings verhaal klopt.

Wonderlijk eigenlijk dat men nooit fossiele overblijfselen heeft gevonden van de huidige moderne mens uit die tijd van het begin van de veronderstelde schepping van de mens maar wel van de voorloper van de mens zoals de neanderthaler, de pekingmens, de floramens, lucy (in Ethiopie) en ga maar door.

• Jean-Paul

Jij schreef dat alleen nog onwetende mensen in de schepping geloven.

Daar kwam mijn reactie op, je kunt o.m. moeilijk de helft van de bevolking van de VS onwetende mensen noemen.

Wie gelijk heeft staat daar natuurlijk buiten.

Overigens heb ik je een aantal site gegeven van critise wetenschappers die echt geen onverdraagzaamheid prediken.

De defenitie van inteelt was te moeilijk?

• chantal van dam

Achter inteeld moet ik nog aan.

Met mijn sfeer tekening van de USA probeerde ik aan te geven dat ook in religieus opzicht de sociale controle zo groot is dat je daar louter de gewenste antwoorden krijgt op vragen. Je hebt ongetwijfeld onwetende mensen en bewust onwetende mensen maar er is hier veel meer sprake van het bewijzen van lippendiensten om je te handhaven in je sociale omgeving.

• Jean-Paul

De onverdraagzaamheid is in Nederland geheel aan de kant van degenen die de evolutie theorie als de enige waarheid willen doordrukken.

Dat bleek zonneklaar toen minister van der Hoeven een discussie over Intelligent Design wilde starten.

Onverdraagzaam en intolerant met de ondertoon van verplichte liberale dictatuur.

Zo konden vele reacties in 2e kamer het beste worden omschreven

http://www.refdag.nl/dossier/1246/Geloof+en+wetenschap.html#subdossier_1252

• chantal van dam

Een heel rare opvatting van jou Arie. Ken je de geschiedenis nog wel?

Europa en rusland hebben eeuwen gebukt gegaan onder de meedogenlose terreur van het christendom. Elke afwijkende mening of afwijkend gedrag van de officiele christelijke leer werk meedogenloos beloond door verbranding, marteling en verbanning. Toch wel van de inquisietie gehoord?

Toch hebben ze het scheppingsverhaal niet er in kunnen stampen. Nogal logisch want er is geen enkel bewijs voor terwijl voor de evolutie talloze bewijzen voorhanden zijn.

Arie, jij weet toch ook dat religie alleen maar bestaat om mensen te ondersteunen in moeilijke tijden en tegen de angst voor de dood. Daarnaast was het één-god-idee de ideale rechtvaardiging voor authoritair en dictatoriaal gezag. Stel je voor dat de goden wel hun gezag met elkaar moesten delen met onderscheiden verantwoordelijkheden. Zo'n beeld was natuurlijk heel onhandig als je absoluut gezag nastreeft.

Verder zijn de mens en dieren en hun voorlopers opgebouwd uit stoffen die je ongeveer in dezelfde verhoudingen op aarde vindt ook de energie waar je hersens op draaien. Dus hoezo de mens naar gods evenbeeld. Dus moet god de primitieve voorloper van de moderne mens zijn geweest.

Maar ik zal niet te ingewikkeld doen. Godsdienst was voor de primitieve mens een middel om antwoord te geven op de zaken die toen voor hen onbegrijpelijk waren en angst inboezemden. Daar hebben we nu de wetenschap voor. Wetenschap kan alleen maar bestaan aan de hand van bewijsvoeringen. Daar heeft de godsdienst zich nooit om bekreund. Je moet het gewoon gloven. Hopelijk maakt het je gelukkig Arie. Ik heb in mijn zeer grote familie teveel van dit soort knakkers, zoals dominees, mormoonse bisschoppen en een russich orthodoxe geestelijke als broer, gehad om daar nog enig gloof aan te hechten.

Mijn moeder toen ze stervende was heeft uitdrukkelijk gezegd dat ze niet naar de hemel wilde omdat het daar maar een verzameling van saaie en onbetrouwbare mensen waren. Ze had veel gevoel voor humor.

• edgard

Een geluk hebben we dan wel, de langste tijd zijn we dood!

dat zal genieten worden.

• chantal van dam

Een schitterende reactie, Edgard!

• edgard

dank je!

Ik ben het niet helemaal eens met je maar wel veel.

En aan een gebod hebben je voorouders zich wel gehouden als ik lees hoeveel familie je hebt nl : ga heen en vermenigvuldig U!

• chantal van dam

Het waren echte konijnen. Mormonen net als katholieken werden opgejut om maar veel kinderen te krijgen.

Een tante van mij was zo fanatiek dat ze haar dochters naar de psychiater sleepte toen ze ontdekte dat die dochters stiekum aan de pil waren. Ze vond het niets heerlijker dan elk jaar grootmoeder te worden van een paar kleinkinderen van haar 6 dochters en 1 zoon.

• Jean-Paul

Het gaat hier wel heel ver van dierziekten vandaan, toch wil ik je hoogmoed, die letterlijk stinkt niet onbeantwoord laten

Je arogantie kent geen grenzen

Jij verbeeld je ontwikkeld te zijn en ieder die gelooft is primitief

Welk een primitief en onderontwikkeld vooroordeel.

Natuurlijk heb ik van de inquisitie en haar afschuwelijke (tegen o.m. de echte christenen) praktijken gehoord.

Maar niet alles wat zich christelijk noemt is ook christelijk.

Dat geld uiteraard voor personen maar ook voor hele kerken

Waarbij mormonen zelfs niet op christenen lijken

Christenen zijn n.l. volgelingen van Christus, van zijn woorden en geboden zoals die in de Bijbel tot ons komen.

En daar was b.v. de R.K met zijn leer en leven en machtsstreven wel héél ver van verwijdert toen de reformatie kwam.

En ook nu zegt de R.K nog steeds dat de traditie van de kerk en de kerkleer bepalend zijn voor de uitleg van het geloof.

Ook willen machthebbers graag kerken onder controle hebben om zo macht uit te oefenen, dat is heden ten dage in b.v. China nog heel sterk.

Maar zoals gezegd het zijn geen christenen die het alleen willen zijn voor eigen machtsmisbruik

En daarbij geld helaas dat het bederf van het beste het slechtste voorbrengt.

Er is nog veel christenvervolging op deze wereld.

Jij noemt Rusland, daar zijn evenals in de Oostbloklanden generaties lang de christenen streng vervolgt, bij ons uit de gemeente is er vele jaren steun gegeven (en meegedaan) aan Bijbelsmokkel e.d.

De toestanden waren voor christen hemeltergend, dat zijn ze nu in b.v. Noord-Korea nog steeds, maar ook moslimlanden e.d.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Lees b.v. http://www.sdok.nl/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=33

Als je op projecten op deze site klikt en kom je via vervolgens “ vervolgde christenen” bij diverse landen waar de vervolging hevig is