Ari, wat mij betreft mag jij best in het scheppingsverhaal gloven en ik in de evolutie. We worden er niet beter of slechter van.
Maar kom niet als bewijs dat in de USA de helft van de bevolking in het scheppingsverhaal glooft. Ik ben vaak genoeg in de USA geweest om te weten dat het een heel onaangename samenleving kan zijn. Zeker in religieus opzicht.
Als je daar niet de juiste godsdienst beleid ,de protestants christelijke, dan heb je meer moeite om een goede baan te verwerven en te behouden. Dan heb je meer moeite om een partner uit een goed welvarend millieu te verwerven. En je komt als je niet uitkijkt sociaal geisoleerd te staan. Je zal wel weer zeggen dat president Kennedy een katholiek was dus je verhaal deugd niet. Maar dan vergeet je te zeggen dat die familie een machtpositie had opgebouwd in de ierse gemeenschap en dat helpt. Even zo mijn familie daar die voor een zeer groot deel Mormoons is. Ze kunnen zich redden omdat zij in de mormoonse staat Utah en omliggende staten wonen. Ik heb eens in Salt Lake city de eerste Mormoonse tempel bezocht en vertelde aan de rondleidster dat één van mijn voorvaders de eerste Mormoonse bisschop in Nederland was. Ik wist niet wat er gebeurde maar ik werd plotseling een beetje als heilige behandeld.
Dit alles om te illustreren hoe verstikkend belangrijk de godsdienst daar is.
Dat kan je dus niet aanvoeren dat het scheppings verhaal klopt.
Wonderlijk eigenlijk dat men nooit fossiele overblijfselen heeft gevonden van de huidige moderne mens uit die tijd van het begin van de veronderstelde schepping van de mens maar wel van de voorloper van de mens zoals de neanderthaler, de pekingmens, de floramens, lucy (in Ethiopie) en ga maar door.