Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

auto immuun?

• chantal van dam

Het lijkt er op dat bij sommige ziekten het immuunsysteem van de mens te goed werkt en daardoor dodelijk is.

Onderzoek wijst weg naar effectievere behandelwijze

door: Arjen Dijkgraaf

dinsdag 12 september 2006

Dat de H5N1-vogelgrieep zo dodelijk is, komt doordat het virus zich in het menselijk lichaam honderden malen vaker vermenigvuldigt dan menselijke griepvarianten. Hierdoor slaat het immuunsysteem op hol en gaat veel te grote hoeveelheden cytokinen aanmaken, de eiwitten die een infectie moeten bestrijden. Aan deze zogeheten cytokinenstorm gaat de patiënt uiteindelijk dood, zo schrijven onderzoekers van de Oxford University Clinical Research Unit in Nature Medicine.

Dat een cytokinenstorm een rol speelt bij H5N1-besmetting werd al langer vermoed. De Spaanse griep van 1918 zou ook zo hebben gewerkt. Maar het is voor het eerst dat er harde bewijzen zijn opgedoken.

Het probleem met de vogelgriep was tot nu toe dat de meeste patiënten dood gingen in plattelandshospitaaltjes in Zuidoost-Azië, zonder dat er een wetenschapper in de buurt was om de aandoening serieus te onderzoeken. De groep uit Oxford, onder leiding van Menno de Jong, kwam er echter achter dat collega?s in Ho Chi Minhstad, Vietnam, in 2004 en 2005 wel degelijk bloed- en slijmmonsters hebben genomen van achttien patiënten.

Analyse van het slijm liet ten eerste een enorm hoge concentratie virussen zien, vooral in de lagere delen van de luchtwegen. Bij de dertien patiënten, die de besmetting niet overleefden, was de hoeveelheid nog eens extra hoog en werd zelfs viraal RNA in het bloed aangetroffen.

Daarnaast vertoonden de patiënten alle tekenen van een op hol geslagen immuunsysteem.

Uit het onderzoek valt af te leiden dat het remmen van de vermenigvuldiging van het virus, met middelen zoals Tamiflu, in theorie geen slecht idee is. Dat het in de praktijk zelden werkt, zou kunnen komen doordat men te laat met de toediening start.

bronnen: news@nature en BBC News

• anita

Betekend dit dat we helemaal geen kans hebben om een pandemie te overleven? Met de herfst en winter voor de deur begin ik me toch weer meer zorgen te maken voor een pandemie.

• chantal van dam

Het gaat hier niet over een pandemie want dan heb je het over een mensengriepvirus, maar om een besmetting van het vogelgriepvirus zelf door daar nauw in aanraking mee te komen.

Kennelijk ga je na zo'n besmetting dan aan ten onder door je eigen overijverig afweermechanisme.

Als je bang bent voor de komende mensengriepvirussen van dit seizoen dan moet je je gewoon, net als ik, maar bij de huisarts melden voor een vaccinatie. Als je te jong bent moet je die zelf betalen en kost ongeveer 13 euro.

• anita

Ik krijg elk jaar een griepprik maar die helpt dus niet tegen de vogelgrieppandemie die verwacht word! Er staat nu ook weer een bericht op de pagina dat de who voorspelt dat er snel een pandemie komt en daar is dus niks tegen te doen. Vooral kinderen en jong volwassenen zullen sterven omdat hun afweersysteem in de war raakt. Je hoeft er dus helemaal niet te nuchter over te denken!

• chantal van dam

Dat in de war raken van het afweersysteem gaat dus over een besmetting van vogelgriep op mensen door nauw in contact te zijn met zieke kippen. Dat is dus het eerste bericht dat ik hier neerzette. Kortom er bestaat geen vogelgrieppandemie en er kan ook geen mensengrieppademie ontstaan op basis van vogelpriep.

Vraag me af wat voor opleiding je hebt want erg slim ben je niet.

• anita

Je hoeft geen hoge opleiding te hebben om op vogelgriepstartpagina het bericht van de who te lezen. En waarom roepen al die professors en virologen dan dat er een pandemie komt door een gemuteert vogelgriepvirus? Die mensen hebben denk ik ook geen lts gehad. En wat denk je van de spaanse griep? ook een gemuteert vogelgriepvirus!

• chantal van dam

Een beetje opleiding is wel nodig om geen speelbal te worden van wat iedeeen maar onbekommerd kan beweren.

De WHO kenmerkt zich gedurende de hele vogelpest crisis als een organisatie die kennelijk belang heeft bij onruststoken. Ze laten zich absoluut niet hinderen door de laatste wetenschappelijke inzichten. Die inzichten zijn dat het ontstaan van een mensengriepvirus op basis van een vogelgriepvirus praktisch onmogelijk is.

Ook het verhaal van de spaanse griep hierover is onzin.

In die tijd waren er geen massale pluimveebedrijven zoals nu het geval is dus was er ook geen hoogpathogeen AI-virus want die onstaan alleen in deze massale bedrijven.

Van een laag pathogeen virus is nog nooit iemand ziek geworden mensen noch vogels.

Het zijn veeleer de vreselijke omstandigheden van de 1ste wereldoorlog die een goede voedingsbodem vormde, vergelijkbaar met een hedendaags pluimveebedrijf, voor het ontstaan van een heel agressief mensenvirus. Daat heb je geen vogelgriepvirus voor nodig.

• Jos

Ãnita, volgens mij baseer je je op dat artikel van Elsevier op de volgegriepstartpagina. Heb je al naar de DATUM van dat artikel gekeken?

• maria

Ik kan het betreffende artikel niet vinden.Heb je nieteen link naar de betreffende publicatie Ik lees nl het origineel liever zelf dan dat ik een soort uittreksel via via voorgeschoteld krijg.Dat vind ik zo prettig aan de dingen die Arie hier neerzet, je kunt ze altijd terugvinden

Maria

• chantal van dam

Het artikel staat bij het eerste bericht van mij. Naar ik aanneem van een wetenschapsjournalist. Wetenschappelijke verhandelingen zal je hier vrijwel nooit aantreffen ook van Arie niet.