Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

2 biljoen dollar ....

• Jean-Paul

Sommige mensen hebben toch wonderbaarlijke rekenmachines

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Vogelgrieppandemie zou 2 biljoen dollar kosten

Gepubliceerd op zondag 17 september 2006

SINGAPORE (ANP) - Een wereldwijde uitbraak van de vogelgriep onder mensen zou de wereldeconomie tot 2 biljoen dollar kunnen kosten. Dat zei een hoge functionaris van de Wereldbank zondag in Singapore, waarmee hij eerdere schattingen sterk omhoog bracht.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is het risico op een pandemie van een menselijke variant van het H5N1-virus nog net zo groot als een half jaar geleden, ook al is de media-aandacht voor het onderwerp verslapt.

De vice-president voor Oost-Azië en het Pacifische gebied van de Wereldbank zei zondag dat een grootschalige epidemie 3 procent van het wereldwijde bruto nationaal product zou kosten. ,,We schatten dat dit zeker 1 biljoen dollar en in het ergste geval mogelijk 2 biljoen dollar kan kosten. De dreiging, de economische dreiging, blijft reeël en substantieel'', aldus Jim Adams.

http://www.planet.nl/planet/show/id=67782/contentid=757778/sc=f03338

• maria

2 000.000.000.000. dollar.We zullen morgen eens horen hoeveel de nederlandse begroting omvat.Dan is zo'n getal beter te bevatten.Op het eerste gezicht lijkt het me nogal mee te vallen :D

Maria

• anita

Weer een bevesteging dat er wel degelijk nog een dreiging van een pandemie is ook al wordt er in de media weinig aandacht meer aan besteed.

• chantal van dam

Ik meen te weten dat biljoen op diverse plaatsen op de wereld een verschillende betekenis heeft.

• Bartjens

Het Amerikaanse billion is ons miljard.

‘' ’' trillion ‘' ’' biljoen

‘' ’' qadrillion ‘' ’' biljard

‘' ’' quintillion ‘' ’' triljoen enz. enz.

Anerikanen gaan met een factor duizend omhoog en wij met een factor miljoen.

Vooral bij grote getallen kan dat fors uit elkaar lopen en verwarring geven. Troost: zelfs professor René Diekstra ging hier danig mee in de fout.

• Jean-Paul

Dit heb ik op internet gevonden.

Maar laten we het maar gewoon op veel houden, en voor de rest mag je van mij net zo goed in het koffiedik roeren als zo'n hoge functionaris van de Wereldbank geloven.

Het is toch maar een slag in de lucht

<<<<<<<<<<

Naamgeving van grote getallen

De naamgeving van grote getallen is direct gerelateerd aan hun orde van grootte. Per factor duizend wordt een andere naam gebruikt. Iedereen kent het woord miljoen (duizend maal duizend). Duizend miljoen is een miljard. Duizend miljard is een biljoen. Duizend biljoen is een biljard. Sommige mensen weten dat daarna een triljoen en een triljard komen, maar dan? Het antwoord is dat er vervolgens wordt voortgegaan met voorvoegsels die een macht van miljoen aangeven: quadriljoen = miljoen tot de vierde, quadriljard = 1000 x quadriljoen, quintiljoen = miljoen tot de vijfde, quintiljard = 1000 x quintiljoen; zo gaat het door met de voorvoegsels sex-, sept-, oct-, non-, deci- en undeci. Bijvoorbeeld undeciljoen = miljoen tot de elfde = 1066, undeciljard = 1069.

Een probleem bij het bovenstaande is dat dit de Europese benaming is. In Amerika slaat men de -ard uitgangen over, dus daar telt men per factor duizend: “million, billion, trillion, quadrillion, …” . Ofwel: Wat voor ons een miljard is, is voor een Amerikaan een “billion”, en ons biljoen noemt hij een “trillion”. Dit zorgt wel eens voor verwarring. (zie: Korte en lange schaalverdeling)

In hun boek The book of numbers (ISBN 038797993X) beschrijven John Conway en Richard Guy hoe grote getallen in woorden moeten worden uitgedrukt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_getallen

• chantal van dam

Volgens het Nederlands woordenboek is een triljoen een bedrag met 12 nullen.

Dat is een dergelijk astronomisch bedag dat als je zelfs de gederfde inkomsten van wereldwijd de getroffen pluimveebedrijven, de toeleverings bedrijven en de detailhandel zou optellen dan kom je nog niet aan zulke bedragen. Het zal dus in feite om miljarden gaan.

Maar laat de beleidsmakers zich maar rot schrikken. Want het is natuurlijk bezopen dat in de EU (ik bepaal me maar even tot deze regio) een handjevol pluimveebedrijven en en aantal malafide regeringen uit op niets gebaseerde concurrentieoverwegingen, de verplichte bedrijfsvaccinatie tegenhouden over de ruggen van de belastingbetaler heen.

Misschien moet er maar eens een partij komen voor de belastingbetaler (PvdB) om dit onzinnig en onverantwoord met belastinggeld smijten aan de kaak te stellen.

• Jean-Paul

Gezwam in de ruimte.

Enten in de EU is nuttig om een uitbraak te voorkomen.

Maar als het doel alleen is om een pandemie onder mensen te voorkomen dan staat het gelijk aan geld in de Noordzee smijten

• chantal van dam

Je moet wel lezen wat er staat en bovendien ben ik Anita niet.

Natuurlijk bedoel ik verplichte preventieve vaccinatie tegen AI van de bedrijven. Net zo als verplichte preventieve vaccinatie tegen NCD bij bedrijven. Dat laatste is al tientallen jaren verplicht

• Jean-Paul

Natuurlijk lees ik wat er staat.

Maar jij bent kennelijk de draad kwijt

Het ging over een wereldwijde uitbraak van een vogelgriepvariant onder mensen, een z.g.n. pandemie en dáár de kosten van.

En voor het uitbreken van die pandemie onder mensen en de kosten daarvan maakt het geen fluit uit of we nu in de EU verplicht gaan enten of niet.

Er is hier n.l. geen virus op de bedrijven en zodra het ergens op een bedrijf voorkomt wordt het rigoureus uitgeroeid.

En valt dus op pluimveebedrijven in de EU niks te muteren.

In dat verband (pandemie onder mensen) zijn andere landen en m.n.landen waar het H5 Virus chronisch onder het pluimvee voorkomt aan de orde