Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Thaise school wordt wegens mond­en klauwzeer ontsmet

• Jean-Paul

Uit Agr. dagblad

Thaise school wordt wegens mond­en klauwzeer ontsmet

Bangkok ? Een school in de Thaise hoofdstad Bangkok wordt ontsmet na een uitbraak van de menselijke variant van mond- en klauwzeer. Een zesjarige jongen zou afgelopen weekeinde aan de ziekte zijn overle­den. Het Thaise ministerie van volks­gezondheid heeft een onderzoek ge­last naar de doodsoorzaak.

Als het inderdaad om de menselijke vorm van MKZ gaat, zou de jongen het vijfde slachtoffer in Bangkok zijn. De menselijke een dierlijke variant van MKZ hebben niets met elkaar te ma­ken. Mensen kunnen wel besmet ra­ken met de dierlijke variant, maar worden daar doorgaans niet ziek van.

• chantal van dam

“De menselijke en dierlijke variant van MKZ hebben niets met elkaar te maken.”

Hier snap ik niets van. Hebben we met twee totaal verschillende ziekten te maken die toevallifg dezelfde naam hebben of is de menselijke variant een mutatie van de dierlijke variant van MKZ.

Wel een gedoe trouwens telkens die letters overtypen bij wijze van controlegetal.

Je zou het beter controle code kunnen noemen.

• maria

Ja, virologie is een vak apart.Wat ik er nog van weet is dat er een dierlijke en een menselijke variant is warvan de veroorzakende virussen aan elkaar verwant zijn.De dierlijke mond en klauwzeer zou niet besmettelijk zijn voor mensen vice versa.En ook moet de menselijke vorm van mond en klauwzeer niet verward worden met een herpes simplexinfectie.

Maar mijn kennis hierover is niet up to date.Het zou dus best kunnen zijn dat er inmiddels andere varianten zijn gevonden van beide of van één van de virussen en dat die nu een rol spelen in die infectie uit bovenstaand bericht.

Een poosje geleden kwam er hier wel eens een viroloog voorbij.Misschien kan die je informeren over de huidige stand van kennis.Maar ik kan me ook voorstellen dat zo iemand het al heeft opgegeven om op dit prikbord te komen.

Maria

• Jean-Paul

Zo iemand geeft zich uitaard geen moeite om hier iets te schrijven.

Het is wat laat om op te geven , maar hier is nog een symposium over vaccinatie bij dieren

——————————————————————————–

http://www.veeteelt.nl/agenda/agenda.jsp

Symposium VVFC ‘De Uithof’

21 september 2006

Vaccineren….gezondheid

voor een prikkie?

——————————————————————————–

Op donderdag 21 september organiseert de Veterinaire Vee Fokkers Club “De Uithof” een symposium voor zowel studenten als dierenartsen. Deze lezing zal plaats vinden in de collegezaal van het Androclusgebouw (Yalelaan 1) op de faculteit Diergeneeskunde te Utrecht.

Op deze symposiumdag staat het thema vaccinatiebeleid centraal. De sprekers zullen de problematiek rond het vaccineren vanuit verschillende standpunten belichten.

De dag zal worden voorgezeten door drs. W.G. (Wiel) van den Ekker, bestuurslid bij de KNMvD.

Hieronder staat een overzicht van het programma

14:30u

Ontvangst met koffie & thee

15:00u

Opening en welkomstwoord door de dagvoorzitter

15:15u

Ing. R. (Robert) Hoste (LEI):Vleesindustrie & Economie

De rol van de Nederlandse vleesproducerende industrie in de internationale handel en de positie binnen de nationale economie.

16:05u

Drs. P.H. (Paul) Kersten (Alterra): Impact van dierziekte op dierenarts & maatschappij

Impact van een dierziektenuitbraak op de dierenarts en zijn functioneren en de rol van de maatschappij daarin.

16.50u

pauze

17.15u

Drs. D.P. (Daan) Dercksen (GD Deventer): Bluetongue

De uitbraak van Bluetongue die de Nederlandse veehouderij recent trof en nog steeds voortsleept. De belangrijkste preventieve maatregelen die getroffen zijn om verspreiding te voorkomen en de rol die de GD hierbij speelt.

18.00u

diner

19.15u

Dr. M.J.B.M. (Martijn) Weijtens (plv. CVO LNV): Beleid mbt vaccinatie

De totstandkoming van het huidige vaccinatiebeleid en de veterinaire achtergronden die hierbij een rol spelen. De invloed van Nederland op Europees niveau wat betreft het vaccinatiebeleid .

20.05u

Drs. H. Kuijck (Intervet): markervaccins

De rol van markervaccins binnen het vaccinatiebeleid; voor- en nadelen.

20.50u

discussie

21.30u

afsluitende borrel

• chantal van dam

Zolang ik hier rondloop is er nog nooit een bericht van een viroloog verschenen.

Dus laten Arie en Maria de aantijgingen naar mij toe dus zelf verklaren.

Maar daar heb je fatsoen en zelfinzicht voor nodig. Laat ook eigenlijk maar.