Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

afschermen watervogels

• jelle abma

Afschermen watervogels versoepeld

22-09-2006 - De afschermplicht voor watervogels en fazanten is vanaf 24 september versoepeld. Dat heeft minister Veerman vandaag in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Het afschermen van watervogels is vaak lastig door de omvang van hun leefruimte. Binnenhouden kan tot welzijnsproblemen leiden. Daarom is de afschermplicht voor niet-gevaccineerde watervogels versoepeld.

Houders van deze dieren kunnen kiezen voor vaccinatie of het afschermen van de uitloop met netten (in plaats van ondoorlatend materiaal). Dit is ook in andere lidstaten zoals België en Denemarken toegestaan als afdekking. Bij deze vorm van afscherming is niet uit te sluiten dat uitwerpselen van wilde (trek)vogels door de netten of het gaas vallen. Daarom moet de houder die de uitloop met netten of gaas afschermt, verplicht binnen de periode van 1 november 2006 tot en met 31 december 2006 bloedmonsters laten nemen bij vijf procent van zijn dieren. Houders die hiervoor kiezen zijn verplicht dit vooraf te melden bij Het LNV-loket.

Meer informatie: www.minlnv.nl/vogelgriep of het LNV-loket 0800-22 333 22.

• Dirk

Hoe zit dat dan met geleewiekte vogels. Die mag je niet houden onder een net of een andere overkapping.

• theun

er is geen enkele reden waarom dat niet zou mogen!!

• Hans

Dirk heeft gelijk, die reden is er wel sinds 1 september 2001, op die datum is de GWWD (Gezondheids en Welzijnswet voor Dieren) zodanig gewijzigd dat leewieken alleen nog toegestaan voor vogels die in een niet-afgeloten ruimte worden gehouden, hier vallen netten en gaas aan de bovenzijde ook onder.

Er is dus weer een dualistische regeling geschapen, net zoals in het geval van Edgard, waarin ophokken verboden is vanwege het landschappelijk schoon.

Veerman heeft op kamervragen hierover wel gezegd, dat hij in zo'n situatie in contact treedt met de betreffende lagere overheid, maar ome Kees is niet zo vlug.

Lang leve de tegenstrijdige regelingen.

• maria

1. Jelle: ..vogels mogen gedurende de afschermperiode alleen zonder net of afdak als ze gevaccineerd zijn

2. Hans: vogels die geleewiekt zijn mogen niet onder een net of afdak.

Dus: geleewiekte vogels moeten gevaccineerd worden wil je aan beide voorwaarden voldoen.

Of zie ik dat verkeerd?

Maria

• Hans

Klopt. Of het begrip tijdelijk moet opgerekt worden, immers geleewiekte vogels mogen wel naar overdekte tentoonstellingen, daar deze een tijdelijk karakter hebben.

Of de laatste LNV regeling overruled die van 2001.

Het is in ieder geval nog niet duidelijk.

• edgard

Gewoon doen wat de regering wil. Enten en een nummer zodat je bekent bent bij de overheid. Ze zullen net zo lang doorgaan totdat ze hun gelijk hebben.

Er werden en worden behoorlijke aantallen watervogels gefokt al jaren en de handel is voor de overheid niet overzichtelijk. Het ging en gaat allemaal zwart, en met grote bedragen. Veel meer als een paar koeien. En dat is een doren in het oog van de overheid. Nu door een Godsgeschenk kunnen ze met het enten gewoon te verplichten een vinger achter deze handel krijgen en daar gaat het om. Niet enten toch registreren!

En je ziet zonder vogelgriep in de verste verte toch steeds meer strengere regels en dreigen met straffen en de gewone mensen oproepen de aid of de kliklijn te bellen.

Dat is christelijk!!

Waar dit naar riekt dat zal ik maar voor me houden.

Edgard

• jan

Alles leuk en aardig maar als de aid bij jullie aan huis komen moet je ophokken en daar heb je niks tegen in te brengen.

grt jan

• Hans

Ik leewiek mijn vogels niet, dat vind ik dierenmishandeling. Als ze weg willen vliegen

-wat ze overigens niet doen, ze hebben het veel te goed- dan doen ze dat maar.

Vrijheid, blijheid.

Volgens de LNV regeling moet bij 5% van de buiten blijvende watervogels bloed afgenomen worden. Hoe werkt dat uit bij mensen, die bv. twee eenden hebben. 5% is dan 0,1 eend. Wordt er naar beneden afgerond of naar boven; moet je eend in plakjes of moet je er 18 bijnemen.

Wie het weet mag het zeggen.

• jan

Dan moet je er 18 bij nemen dat is dan weer goed voor de handel.Kan veerman zeggen ik heb weer fijn wat voor de watervogelhandel gedaan.

grt jan