Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

knutten overleven!

• chantal van dam

Zoals in onderstaand bericht duidelijk wordt kunnen knutten wel degelijk hier overleven. Ze zoeken op boerderijen de warme stallen op.

Toch wel raar dat LNV voorschrijft in besmette gebieden om de herkauwers op te stallen. Daar zitten nu juist de knutten. Wie verzint zo iets?

'Kans bestaat dat knutten overwinteren'

De kans is aanwezig dat knutten die de ziekte blauwtong overdragen in Nederland weten te overwinteren. Dat stelt Kees Booij die als entomoloog is verbonden is verbonden aan de Plant Science Group van Wageningen UR. Hij is mede-coördinator van een onderzoek dan momenteel wordt gedaan naar de knutten die in Nederland voorkomen.

Booij acht de mogelijkheid reëel dat knutten de winter weten te overleven, vooral wanneer het een milde winter wordt met nauwelijks vorst. Knutten verdragen geen vorst, maar kunnen rond boerderijen plekken opzoeken waar ze niet bevriezen en daar hun eieren te leggen. Het is daarmee niet gezegd dat het virus daarmee ook aanwezig blijft. Er hoeft echter slechts één rund door een besmette overwinterende knut te worden gestoken om een nieuwe haard te doen ontstaan.

In het lopende onderzoek worden op 100 plaatsen in Nederland knutten gevangen, die alle worden gedetermineerd op soort. Vervolgens worden ze door het CIDC in Lelystad onderzocht op de aanwezigheid van het blauwtongvirus.

Boerderij, 26/09/06

• maria

Toch wel raar dat LNV voorschrijft in besmette gebieden om de herkauwers op te stallen. Daar zitten nu juist de knutten. Wie

Daarom moeten die verblijven, de omgeving daarvan en de dieren zelf met een insecticide worden behandeld.Lijkt me niks raar.:)

Maria

• Chantal van Dam

Het is maar hoe je het bekijkt.

Je bent wel heel vreemd bezig als je de houders van herkauwers aanbeveelt om je dieren op te sluiten in ruimten waar juist de knutten zitten. Dat was ook niet de bedoeling. De gedachte bij die aanbeveling was juist dat in die stallen geen dan wel veel minder knutten zouden zitten. Met andere woorden die aanbeveling verdient een herziening.

Nu er nog steeds geen vaccin is tegen dit type blue tongue en er ook nog steeds geen aanstalte wordt gemaakt om de ontwikkeling van dit vaccin te bevorderen door b.v. bestellingen te doen, maakt ik me wel zorgen hoe die knut-bestrijdingsmiddelen die nu mogen worden toegepast hun uitwerking hebben op onze gezondheid. Je weet waarschijnlijk dat dit vergif in de bloedsomloop van de herkauwer komt en de knut uitschakeld maar wat doet dat gif met ons bij consumptie. De middelen waren niet voor niets hier verboden.

• jan

Ja Chantal je kunt beter een steak uit argentienie eten of een banaan of sinasappel die behandelt is met een spuitmiddel dat in de eu al lang verboden is.

grt jan

• Jean-Paul

Knutten komen niet graag in afgesloten ruimten , dat kun je overal lezen.

• Jean-Paul

Hier voor mensen die informatie willen

>>2 Het risico voor de volksgezondheid

Op basis van verschillende residustudies en vetvoederstudies is het risico voor de consument bij gebruik van de middelen Butox pour on en Sputop verwaarloosbaar

zie http://www9.minlnv.nl/servlet/page?_pageid=100&_dad=portal30&_schema=PORTAL30&p_item_id=130338

• maria

Men kiest blijkbaar van twee kwaden de beste: als de dieren 's nachts buiten blijven lopen ze kennelijk grotere kans om gestoken te worden dan in een met een insecticide behandelde ruimte.

Je kunt angst voor bestrijdingsmiddelen ook overdrijven. En er zal misschien iets van het insecticide in het vlees komen, maar kans op ernstige aantasting vsn de gezondheid van mensen zal er niet zijn.Ikzelf heb sinds de zestiger jaren altijd wel insecticiden gebruikt: als de katten weer veel vlooien hadden of de koeien of paarden van de buren voor veel vliegen zorgden en als mijn slaapkamer vol muggen zat.Ik heb altijd gewoon gegeten wat er in de winkel te koop was en koop niet in dure “biologische” winkels.En ik leef nog altijd zonder merkbare gebreken!

Maria

• chantal van dam

Knutten zitten natuurlijk altijd waar hun prooidieren zitten. Zou het wat uitmaken als je je behandelde dieren binnen of buiten laat?

Vraag me toch af waarom het gif eerst verboden was. Zal toch niet voor niets zijn.

Dat het gif nu is toegelaten is een noodmaatregel en niet omdat het plotseling minder giftig is.

Biologische produkten verbouw en eet ik vooral omdat het lekkerder is en omdat je de natuur in evenwicht laat. De eerste jaren werden veel van mijn producten opgegeten door allerlei insecten maar nu is er een evenwicht van insecten en vogels. Het is echt niet zo moeilijk. Vanwege de klei gebruik ik veel paardenmest en de vogeltjes voer ik in de winter en het voorjaar bij.

Ondanks de vele dieren die ik heb heb ik zelfs geen last meer van ratten omdat die worden gevangen door de bosuilen die in mijn open schuur een groot deel van het jaar verblijven. Met gif had ik geen uilen gehad en waren de ratten een telkens terugkerend probleem geweest.

• Jean-Paul

Voor biologische runderen (en schapen) geld de vrijstelling ook , met geen wachttijd voor melk en vlees.

Ze moeten het verplicht gebruiken in de betreffende gebieden

• chantal van dam

Vergiftigde biologische koeien zijn natuurlijk niet biologisch meer of dat nu verplicht is of niet. Als je nu eens je energie stak in het bevorderen van vaccinatie tegen blue tongue dan deed je wat nuttigs.

Het simpel weg koersen op knuttensprookjes wat LNV doet en na de winter wel verder zien is onverantwoord.