Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Nieuw onderzoek naar MRSA-bacterie

  • Jean-Paul

    Onlangs werden hier wat kreten neergezet over MRSA op varkensbedrijven.

    Voor degenen die zich er echt voor interesseren is dit artikel misschien interessant

    Nieuw onderzoek naar MRSA-bacterie

    Doetinchem ? Er komt dit najaar een nieuw onderzoek naar de MRSA?bacterie op varkensbedrij­ven. In het onderzoek worden niet alleen varkens onderzocht, maar ook de varkenshouders, hun gezinsleden en hun medewer­kers.

    Het onderzoek wordt uitgevoerd door het onderzoekinstituut RIVM en de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA). Het vindt plaats op 68 varkensbedrijven, zegt een woordvoerster van de VWA. ?We onderzoeken of er een relatie is tussen het werken met varkens en de aanwezigheid van de MRSA­bacterie. Daarom onderzoeken we niet alleen de varkens maar ook de mensen. De resultaten komen halverwege volgend jaar.?

    MRSA staat voor Meticilline Resistente Staphylococcus Aure­us en wordt ook wel ziekenhuis­bacterie genoemd. Volgens de VWA is de bacterie die bij varkens voorkomt van een andere stam dan de ziekenhuisbacterie. ?Maar de varkensstam heeft wel dezelfde vervelende eigenschappen.?

    Uit eerder onderzoek van het RIVM bleek dat 40 procent van de vleesvarkens besmet is met de MRSA-bacterie. Zes van de 26 on­derzochte varkenshouders bleken ook besmet. Van de 150 onder­zochte dierenartsen had 4,6 pro­cent MRSA onder de leden. Var­kenshouders die zich melden in een ziekenhuis worden eerst op MRSA onderzocht.

    Volgens MRSA-deskundige Pe­ter van der Wolf van de gezond­heidsdienst voor dieren GD komt de bacterie ook in andere landen voor onder mensen die met var­kens werken. Onlangs zijn op een congres in Denemarken 275 con­gresgangers onderzocht, met name varkensdierenartsen. ?On­geveer 12 procent van de mon­sters was positief op MRSA?, meldt Van der Wolf in de GD-uit­gave Varken. ?Het ging om mon­sters van mensen uit veel ver­schillende landen. Dat zou bete­kenen dat het besmettingspercen­tage in het buitenland misschien wel hoger ligt dan in Nederland.?

    Powered by TECNAVIA Copyright ©2006 Agrarisch Dagblad, publicatie 29/09/2006

  • chantal van dam

    Als epidemioloog ben ik altijd serieus geintresseerd in mensen- en dierenziekten.

    Het enige nieuwe in dit bericht is dat men ook wetenschappelijk de bewuste bacterie wil aantonen. Maar feitelijk staat vast dat de bacterie heerst onder mensen en varkens met alle gevaren van die voor kwetsbare mensen in ziekenhuizen.

    Het ware me liever geweest als het RIVM zijn expertise zou inzetten om er voor te zorgen dat we die resistente bacterie kwijt raken uit onze varkensstapel. Dan doe je echt iets nuttigs.

  • Hans

    Ja hoor Chantal, daar gaan we weer. Probeer je weer een discussie uit te lokken door je nu als “epidemioloog” uit te geven? Als iemand bewezen heeft dat niet te zijn ben jij het wel. We zullen dit maar onder het hoofdstuk humor plaatsen.

    Zoals hier al eerder betoogd is een manier om de MRSA bacterie te bestrijden ihet antibioticum vancomycine. Maar men is hier heel zuinig op omdat dat het laatste redmiddel is en als daartegen resistentie wordt opgebouwd staat men met de rug tegen de muur. Dan hebben we te maken met de al eerder beschreven VRMA bacterie. Die gedachte is niet denkbeeldig omdat er inmiddels vancomycine resistente enterococcen (streptococcus faecalis) bestaan die de mogelijkheid hebben om DNA materiaal uit te wisselen met de stafylococcen.

    De andere manier is alle MRSA dragers afmaken, varkens, sommige van hun baasjes, een heleboel verpleegkundigen ( je zult verbaasd zijn hoeveel gezonde MRSA dragende verpleegkundigen verplicht thuis zitten, er is zelfs een forum van)

    en nog miljoenen andere mensen.

    Dus zo simpel is het allemaal niet, maar tijdens dat gedeelte van de epidemiologie cursus zat je waarschijnlijk even niet op te letten.

  • Jean-Paul

    Om het allemaal nog moeilijker te maken;

    Antibiotica in veevoer is verboden, om de bekende resistentie reden.

    Maar nu is daar tengevolge van (hoofdzakelijk) het totale antibiotica gebruik in de veehouderij met 12% gestegen.

    Schiet allemaal nog niet echt op.

    http://www.zibb.nl/landentuinbouw/veehouderij/nieuwsbericht/asp/artnr/1268708/versie/1/index.html

  • chantal van dam

    Hans, wat zielig dat je niet weet wat een epidemioloog is en je hier je onkunde aan het uitventen bent.

  • Hans

    Kijk dit is nu één van de zegeningen van de huidige maatschappij. Vroeger werd iemand die beweerde bv. Napoleon te zijn opgesloten en kreeg een keurig dwangbuisje aangemeten.

    Maar tegenwoordig mgen deze figuren gelukkig vrij rondlopen en kan elke troel haar wanen, confabulaties en megalomanie uitleven door zich uit te geven voor juriste en/of epidemioloog.

    Een belangrijk kenmerk van dit soort narcistische persoonlijkheden is anderen, zoals Anita, te wijzen op een gebrek aan educatie, terwijl zelf de grootst mogelijke blunders worden begaan. Ik heb niets tegen taalfouten, maar wel bij mensen die prat gaan op hun zogenaamde opleiding. Enkele voorbeelden: inteelt (volgens Chantal inteeld), sikkelcelanemie (Chantal: cikkelcelanemie ), voetstoots (Chantal:voetstoods) etc. etc.

    Vermoedelijk is onze Chantal gevaccineerd met een antibioticum, over zielig gesproken.

  • chantal van dam

    Ik heb mij nooit voor jurist uitgegeven. Ik zei dat ik o.a. rechten heb gestudeerd.

    Hoe vervelend jij dat ook vindt maar ik heb een aantal jaren geleden hier in Nederland het eerste en tot nu toe enige onderzoek naar de prevalentie van cikkelcelanemie en thalassemie laten uitvoeren en begeleid.

    Verder heb ik een veelvoud van onderzoek, vooral in de gezondheidszorg, op verzoek begeleid. Ook heb ik studenten met hun onderzoeksstages begeleid.

    Blijft natuurlijk het probleem dat jij niet weet wat epidemiologie is.

    Misschien staat het nog niet in wikipedia zodat je dat weer eens kan overschrijven.

    Ik laat me hier doorgaans niet voorstaan mijn beroepmatige kennis en kunde Maar richt me hier alleen op mijn hobby voor boerderijdieren en de redelijke kennis die ik hierover verworven heb en het feit dat ik kan analyseren en logisch kan denken.

    Dat ik aanhaalde dat ik epidemiologe ben kwam door een opmerking van Arie die veronderstelde dat ik niet geinteresseerd was in een verwant onderwerp dus wou ik aangeven dat ik daar naast de hobby ook beroepsmatig in geinteresseerd was.

    Jij meende, gefrustreerd als je bent, dat er uit te moeten lichten.

    (Taal en schrijffouten voorbehouden. Heb bijna de neiging om dat met opzet te doen nu jij hebt laten blijken hier zo'n kinderlijk plezier in te hebben.)

  • edgard

    Kunnen jullie niet net als alle mensen eerst trouwen en dan ruzie gaan maken? Zoals het hoort! Ik wacht al best lang op het huwelijkfeest en heb het geld al bijelkaar voor een cadeau!

    Dus aarzel niet en kom tot elkander!!!!!!!!

    Edgard

  • Hans

    Edgard, begrijp het nou, wij zijn al jaren getrouwd! We hebben besloten om ons ingeslapen huwelijks- en sexleven wat meer inhoud te geven, dus doen we het sinds kort via Internet. Lekker hoor.

    Kom op met je cadeau.

  • Hans

    Je hoeft het niet expres te doen, bij jou gaat het gewoon vanzelf.

    Eén van de hoofdvoorwaarden van onderzoek is weten hoe je onderwerp juist geschreven wordt. Nogmaals cikkelcelanemie bestaat niet, wel sikkelcelanemie of Sickle Cell Anemia. Het heet gewoon zo omdat de erythrocyten een sikkelvorm hebben (geen cikkelvorm).

    Begeleiding aan jou zou vermoedelijk beter besteed zijn dan de begeleiding die je geeft.