Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Aziatische vogelpest bij varkens in Indonesië

• arie.j

Aziatische vogelpest bij varkens in Indonesië

Het Aziatisch vogelpestvirus (H5N1) heeft varkens besmet op het Indonesische eiland Bali.

Dat meldt het persbureau Reuters op gezag van een woordvoerder van het Indonesische landbouwministerie.

De varkens waarbij het virus is gevonden, moeten al in juli van dit jaar besmet geweest zijn. De ontdekking is gedaan door onderzoekers van de veterinaire faculteit van de Udayana universiteit.

Besmetting van varkens met het vogelpestvirus wordt algemeen beschouwd als een extra risico op het ontstaan van nieuwe griepvarianten, omdat varkens ook het menselijk griepvirus bij zich kunnen dragen.

Als verschillende griepvirussen bij elkaar komen, kunnen ze versmelten tot een nieuw virus, dat voor mensen gevaarlijk is en waartegen mensen nog geen weerstand hebben.

In Indonesië zijn tot nu toe 52 mensen omgekomen door besmetting met het Aziatisch vogelpestvirus. Wereldwijd ligt het dodental sinds 2003 op 148.

dinsdag 10 oktober 2006, Door: Agrarisch Dagblad

• anita

Nee. he was ik net iets rustiger krijgen we dit weer te horen. De gezellige maanden komen er weer aan hoor! Kan ik er weer niet van genieten. Wanneer zal dit ooit eens ophouden???

• Plensbui

Dit is verontrustend.

Van vogel naar mens gaat de vogelgriep niet makkelijk en een mens besmet met H5N1 heeft de ontstekingen heel diep in de longen, niet een goeie plek om besmettelijk te zijn.

Ontstekingen aan de bovenkant van de luchtwegen zijn veel gevaarlijker m.b.t. verspreiding. Een kuchje en het virus bulkt naar buiten.

Het is bekend dat het varken de tussenstap is tussen een zoönose en een menselijke, besmettelijke, variant.

Wat ook verontrustend is, is dat dit nieuws nu pas naar buiten komt.

• Plensbui

Anita, dit is ook een mogelijkheid om een goed vaccin te kunnen maken.

Alle vaccins voor mensen tot nu toe waren gebaseerd op een stukje DNA van H5N1, welk stukje was een gok m.b.t. het eiwit in het virus dat zich zou kunnen vermengen met cellen in mensen.

Als er een recombinant gemaakt kan worden met het virus via het varken is een werkend vaccin dichterbij.

Er is al heel veel gedaan dus de bestaande kennis kunnen ze nu doorlinken naar dit geval.

Overigens vermeldt het bericht niet of het varken er ziek van is geworden, laat staan dood van is gegaan.

Ik blijf volhouden dat de gegevens over de dodelijkheid van H5N1 zoals dat tot nu toe bij mensen is voorgekomen onvolledig zijn. Alleen de gevallen die een dokter cq ziekenhuis bereikt hebben zijn geregisteerd. En dat in de rimboe waar ze liever naar een lokale moderne versie van de medicijnman gaan.

Er wordt nog altijd geen onderzoek gedaan onder de doorsnee bevolking in Azië.

Dus totdat bewezen is dat elk intensief contact leidt tot ziekte en dood bij mensen geloof ik niet in paniek.

Dit geldt ook voor de dodelijkheid t.a.v. vogels. Als H5N1 zo'n killer zou zijn, zou er nergens meer pluimvee rondlopen in Indonesië etc. Tot nu toe blijkt nog geen 5% van de vogels eraan te sterven spontaan. Dan kun je je afvragen hoe de conditie van dat pluimvee is, die krijgen geen wormmiddelen en goed voer. De meesten worden afgemaakt om verspreiding te voorkomen.

Verder zie mijn andere post hierop.

• jan

Omdat ik hier in luxemburg zo een beetje in de rimboe woon heb ik besloten om als neven beroep medicijn man te doen .De Ayam Cemani kippen daarvoor heb ik al.

• arie.j

BNR - 11 oktober 2006 08:04 printversie

Vogelgriep in Egypte

In Egypte is de dodelijke H5N1-variant van het vogelgriep-virus opgedoken. Een 39-jarige vrouw is er mee geïnfecteerd, zo meldt de Britse zender Sky News.

De vaststelling komt op het moment dat de vogeltrek weer op gang komt. Volgens de Britse regering zijn de risico's op een pandemie groter dan vorige winter.

Ook in Indonesië is opnieuw vogelgriep vastgesteld.

• anita

Hier wordt ik niet vrolijk van dat ze zeggen dat de kans op een pandemie groter is dan dee vorige winter! hoe weten ze dit nu toch?

• Koen

Dat weten ze ook helemaal niet.

Valt weer onder de categorie ‘verkoop’ oftewel hysterie kweken om kliks, kijkcijfers of oplagecijfers op te stuwen.

Ik kan alleen bedenken dat er statistisch iets meer risico op een pandemie zou zijn omdat er meer wilde vogels ziek zijn (besmet door besmet industrie pluimvee want de geinfecteerde stalbodems/mest hebben ze gedumpt afgelopen winter) waardoor die weer op hun beurt tam pluimvee ZOUDEN KUNNEN aansteken. Niet dat dat zo ook zal zijn. Statistisch is er meer kans om overreden te worden door een auto omdat er nu meer auto's zijn dan 10 jaar geleden. Zo moet je dat zien. Dat zegt niks over DAT je doodgereden wordt.

Nu je weet dat vermeninging met mensengriep niet mogelijk is hoef je dus ook niet bang te zijn voor het a.s. griepseizoen.

Koen

• arie.j

H5N1–virus wordt resistent voor medicijn

Bangkok – Het Aziatisch vogelpest­virus lijkt resistentie te ontwikkelen tegen de virusremmer oseltamivir.

Dat meldt een onderzoeker in de Bangkok Post. Yong Poovorawan leidt een onderzoek naar het Azia­tisch vogelpest-virus (H5N1) in Thai­land. Hij baseert zijn conclusies op onderzoek bij een aantal patiënten.