Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Identificatie van hobbydieren kan nòg gekker!

• PlensKoen

Waar hier in Nederland men al hard op weg is naar de I&R voor dieren in de vorm van chips bij paarden en oorflappen bij koeien, schapen, geiten etc lukt dat niet met kleinere dieren zoals konijnen en pluimvee.

Middels de mogelijkheid tot vaccinatie voor divers pluimvee wordt getracht ook deze ?onzichtbare? dieren te registreren.

Mensen hebben hier een hekel aan want het gevolg is een papierwinkel aan administratie alleen maar om de ambtenarij van werk te voorzien waarbij ze zelf grotendeels voor de kosten kunnen opdraaien.

Tenslotte is geen regel van nut als er geen draagvlak is en er niet een controle-apparaat tegenover staat plus sancties indien verplicht. Nederland is dan ook al hard op weg een controle-maatschappij te worden met bijbehorende boetes e.d. maar het kan nog veel gekker.

Naast werkverschaffing voor ambtenaren heeft de registratie van pluimvee nog wel meer nut voor de regering. Men weet precies waar de hobbypluimveehouders zitten dus bij een uitbraak zijn die gelijk in kaart en kunnen geruimd worden, gevaccineerd of niet indien er een ‘uiterste veterinaire noodzaak’ verzonnen wordt. Daarvoor is nog immer geen specificatie gegeven.

Eén argument heb ik in dit land nog niet gehoord: voedselveiligheid. Want al die hobbypluimveehouders eten ook hun zelf gefokte vlees en eieren. Een enkeling zal er eens eentje weggeven voor de slacht en er zijn meerderen die hun overtollige eieren distribueren onder familie, vrienden en buren.

Dat is ook een reden dat de pluimveeindustrie zo de pik op die hobbypluimveehouders heeft.

Nou komt het: in Amerika zijn ze bezig met een vrijwillige proef ?NAIS? genaamd waarbij als niet 100% van de hobbydierhouders, vrijwillig dus, meedoen het ?NAIS? op januari 2008 in werking treedt als wet incl. sancties.

Wat is de bedoeling van NAIS? Volgens de USDA, dat is hetzelfde maar dan anders als hier de VWA (Voedsel en Warenautoriteit), om de ?voedselveiligheid? en ?geen kans op terrorisme d.m.v. voedsel? te waarborgen. Veel meer dan hier zijn hobbydierhouders in Amerika ook kleine zelfstandigen die met hun veestapeltjes er een lokale functie bekleden van ‘kopen bij de boer’. Pure producten van het land zoals oma vroeger maakte dus. De USDA vindt dat maar niks want niemand garandeert de ?veiligheid? van die meest biologisch werkende hobbydierhouders en semi-boertjes. De bevolking en de klandizie van deze hobbydierhouders weten instinctief dat juist huisbedrijfjes pure en eerlijke voedingsmiddelen verkopen, vrij van toevoegingen en producten van dieren die een goed en normaal leven leiden etc.

NAIS betekent National Animal Identification System en het is opgezet door de USDA in samenwerking met (hou je vast) leidende bedrijven in de bio-industrie zoals Monsanto Company (met hun patenten), National Pork Producers, Cargill Meat (van de gemanipuleerde soya en maïs ook in Ierland als overslagbedrijf actief voor het veevoer voor Europa) etc. Dit griezelige plannetje is halverwege 2005 bekend gemaakt zonder al teveel ophef, nu worden hobbydier (pluimvee)houders gepushed om zich te registreren.

Achterliggende bedoeling van NAIS is de hobbydierhouders uit de ?markt? te verjagen door ze te onderwerpen aan krankzinnig hoge registratiekosten wat ze zelf moeten betalen (een chip per kuiken/kip/konijn/schaap/paard/koe etc) maar ook een papierberg aan administratie met zich meebrengt waar ze zelf geen moer wijzer van worden.

Bij kleine hobbyfokkers in dit een schandalig ingrijpen in hun persoonlijke levenssfeer, net zoals wij dat zien bij dat UBN nummer dat je krijgt als je je kippen laat vaccineren. Elke kip, koe, schaap, duif, paard, pony, geit etc krijgt een 15 cijferig indentificatienummer dat in een RFID (Radio Frequency Indentification Device) chip zit en dat op afstand afleesbaar is. Als een dier het erf verlaat, de chip kwijtraakt, verplaatst wordt ?ook naar shows, vermist is of dood of geslacht wordt etc. moet dit binnen 24 uur doorgegeven worden. Als je dat niet doet worden er ?maatregelen? genomen. Welke ?maatregelen? zijn nog niet bekend gemaakt.

Inbreuk in de persoonlijke levenssfeer is het ergste. Eigenaren van dieren worden onderworpen aan controlemaatregelen die die van andere geregistreerde ?goederen? als voertuigen en in Amerika ook wapens, teboven gaan. De oppositie van hobbydierhouders en hobbyboeren is enorm, net als die van hun ?klanten? die gedwongen worden, door het met deze maatregel uitroeien van het privébezit van hobbydieren, het massavoedsel te moeten gaan consumeren waarvan zij zeker weten dat de gezondheidsrisico?s vele malen groter zijn. De hobbydierhouders hebben twee keuzes, of ze onderwerpen zich aan de overheid waarbij op afstand afleesbaar is of ze een konijnen of kip hebben, geven hun totale privacy op en mogen zich helemaal suf administreren en zich blauw betalen aan chips, of ze stoppen met hun hobby/nering waarin dieren nog respect krijgen volgens normale ethische standaards. Dan is iedereen overgeleverd aan industrieel geproduceerde kippen, varkens en koeien.

Is de volgende stap dat honden, katten en parkieten ook geregistreerd worden zodat de regering de ?global positioning coordinates? (de coordinaten van de lokatie van…) kan opvragen van de huizen van hun eigenaren? vragen de opposanten zich af.

De kleine religieuze gemeenschappen als de Amish zullen enorme problemen krijgen door NAIS.

Wie denkt dat het bovenstaande te bizar voor woorden is gaat naar: www.usda.gov/nais

Men roept nu massaal op tot protest waarbij ook de organisaties als ABA/APA (vergelijkbaar met hier de NHDB) keihard werken om te voorkomen dat deze ?wet? voor zgn. voedselveiligheid en anti-terreur via voedsel ingaat in 2008.

Nog nooit zijn er epidemische dierziektes voortgekomen uit hobbydierhouderij.

Kan de bioindustrie dat claimen??????

?Big Brother is watching you? komt voor de hobbydierhouders en kleine boeren in Noord-Amerika wel heel griezelig dichtbij.

Hier is zo?n ?wet? ondenkbaar, en dan kom ik weer bij waarmee ik begon: een wet moet draagvlak hebben onder de bevolking, er moet gecontroleerd kunnen worden en er moeten sacties zijn die ook nog uitgevoerd moeten worden. Dat kost bakken vol geld.

Zo er ook maar één ambtenaar op LNV denkt dat dit een mooi systeem is om dierziekte uitbraken te lokaliseren of terroristische aanslagen in het kaaskeldertje bij Miep in Boskoop te verijdelen, dan waarschuw ik hem gelijk bij deze, want dit systeem is in Amerika opgezet door de giganten in de bio-industrie (incl. veevoederfabrikanten van de gen-tech club die middels hun wereldwijze patenten miljarden verdienen).

De bioindustrie houdt in Nederland, en elders in Europa het handje op bij de regering of Brussel voor compensaties voor geleden schade door (zelf veroorzaakte) dierziektes en piekeren er niet over om miljarden te gaan investeren in het om zeep helpen van de hobbydierhouderij.

Met het bovenstaande wil ik even aangeven dat de wereld gek geworden is.

• Jean-Paul

Tja, ik ben rundveehouder en daar piept eigenlijk geen enkel hobbyrundveehouder.

Terwijl toch echt precies hetzelfde registratie eisen e.d.voor een ieder met rundvee geld

Iedereen vindt dat logisch

Dat is dacht ik met schapen niet veel anders

En alle huisverkoop is in deze is echt aan strenge regels gebonden

Dus dat verhaal over dat kaaskeldertje e.d. slaat nergens op, dat betekent alleen maar dat jij onbekend bent op dat terrein

Heel die weerzin tegen kosten, werk etc. bij al dat kleine spul kan ik helemaal volgen.

Schapenhouders (ook de professionele, alhoewel het verschil nogal vloeiend verloopt) hebben het ook lang proberen het tegen te houden, maar het is er toch van gekomen.

Maar die tirade over biologisch werkende hobbyhouders verjagen vind ik zeer zwaar overdreven.

Voor biologische producten heb je geen hobbyhouders nodig

• PlensKoen

Ik heb voor mijn koeien ook een UBN nummer dus weet er alles van.

Maar ik ga met zo'n koe niet 5x per winter naar een show.

Dat moet in Amerika tzt óók steeds aangemeld worden.

Volgens mij moet dat ook in Nederland als je met een gevaccineerde kip naar een show gaat?

Een koe, schaap, geit, paard etc. heeft maar 1 of 2 jongen.

Een kip heeft er zo 15, een eend zelfs 20. En die jongen blijven niet allemaal. Dat betekent dus bij 15 kippen of 20 eenden een ontzettende hoeveelheid kosten en werk. Ik meen ergens gelezen te hebben dat een chip 4 dollar kost en daar komt dan de kosten van het inbrengen nog bij van de dierenarts.

Het voorbeeld van het kaaskeldertje gaat over terroristische aanslagen op de voedselketen wat de USDA wil voorkomen. Met andere woorden: belachelijk want dat terroristen 50 kazen bij een kaasboerderij zouden vergiftigen als ‘aanslag’ is wel heel ver gezocht. Dat argument van de Amerikaanse regering slaat nergens op. Terroristen zoeken in dat geval veel liever een grootschalige voedselproducent op. Maximaal aantal slachtoffers.

Het is niet ‘mijn’ tirade over het verjagen van hobbyhouders/kleine miniboertjes (zoals die in Amerika bestaan bestaat het hier overigens niet in die mate, lijkt op de situatie van hier maar dan vlak voor WO2) die kleinschalig en biologisch produceren. Ik heb opgeschreven wat er in het Engels staat. Biologisch in Amerika heeft niet dat onderscheid dat we hier kennen. Daar is ‘biologisch’ normaal. Als je goed ‘boert’ heb je ook geen gif of kunstmest nodig, vandaar dat mensen in kleine gemeenschappen liever hun etenswaren ‘bij de boer’ halen dan bij een supermarkt die soms ook tientallen kilometers verder weg ligt. Het smaakt anders/beter en zelfs de prijs is lager dan in de super.

• Jean-Paul

Normaal is in de USA niet biologisch, onzin.

Juist in de USA is o.m. veel gentech voedsel, BST en bepaalde groeihormonen toegestaan.

Je hebt er net als hier biologisch gecertificeerde producten, Wal-Markt heeft b.v.onlangs aangekondigd dat het dit najaar in al zijn Amerikaanse winkels een groot biologisch assortiment zal introduceren, waarvan de prijzen maximaal 10 procent boven de ‘gewone’ prijzen zullen liggen.

En dat kleinere bedrijven zonder automatisch zonder kunstmest en bestrijdingsmiddelen werken is helemaal lariekoek.

Overigens is nog nergens aangetoond dat biologisch gezonder is.

http://www.natuurtotaal.nl/200601/consumentenbond_biologische_groenten_niet_gezonder.php

En ook je zin “ Als je goed ‘boert’ heb je ook geen gif of kunstmest nodig,” is voor mij vreselijk lachwekkend

Je schijnt overigens niet te weten dat er in Nederland méér dan genoeg mensen zijn met een eigen tuintje die kunstmest en bestrijdingsmiddelen gebruiken.

• Koen

Een hobbyboer krijgt geen toegang tot de gepatenteerd gemanipuleerd zaaigoed omdat z'n opbrengst minimaal is.

Je hebt helemaal gelijk m.b.t. de industriële productie. Het is daar verschrikkelijk en de antipathie onder de consumenten is enorm tegen al die gentech die ze lekkerlijk door de strot geduwd wordt.

Als je zonder bestrijdingsmiddelen en kunstmest kunt ben je goedkoper uit. Lachwekkend of niet, zo redeneert men daar. Dat probeert men dan ook, bovendien vinden de klanten van dergelijke boertjes dat wel belangrijk. Ik zie zelf geen enkel probleem in gif en kunstmest, scheelt een hoop ellende.

In de kleine gemeenschappen is het leven absoluut geen vetpot. Of biologisch al of niet gezonder is volgens een nederlandse consumentenorganisatie maakt die amerikanen niks uit, die kunnen dat niet lezen overigens.

Vast staat dat de consumenten in Amerika liever kiezen voor producten van kleinschalige producenten dus ‘van de boer’ dan die van de industrie als ze de keuze hebben.

Als ik jou moet geloven staan alle bladen die over home-growing gaan vol leugens.

Ik weet heel goed dat er in Nederland massa's mensen zijn die hun eigen spullen groeien met behulp van gif (kun je ook nog over discussiëren wat gif is) en kunstmest. Dat doet er in dit verband geen mallemoer toe.

Het gaat in dit topic om de registratiegekte van de USDA.

Niet om of het wel of niet klopt in jouw ogen.

• Jean-Paul

Nou die registratie moeten ze zelf maar in de USA uitvechten, ik ben in ieder geval van zo'n eenzijdig artikel niet ondersteboven

Maar kleine boertjes en hobbyhouders zijn mijlenver verschillend.

Je haalt het hopeloos doorelkaar

Hobbyhouders verkopen geen producten voor geldelijk gewin, zodra ze dat wel doen zijn het geen hobbyhouders.

Die kleine boeren waar jij het over hebt zijn op geen enkele manier hobbyhouders

Hou jij zo ver komt om te geloven dat zonder bestrijdindmiddelen en kunstmest goedkoper is te produceren weet ik niet.

Maar je zult van geen enkele biologische boer gelijk krijgen

En alle normaal gangbare boeren zouden ook subiet biologisch worden.

• PlensKoen

Fijn te weten dat het je geen ruk interesseert hoe het aan de andere kant van de wereld staat met de genetische diversiteit die door hobbydierhouders en kleine boertjes in stand wordt gehouden omdat ze niet met broilers en hybriden werken.

Je snapt er geen bal van hoe het daar aan toe gaat en dat er géén scheiding is tussen hobby en boertjes, gewoon omdat onze definities daarvan niet van toepassing zijn daar. Je moet er echt eens een kijkje gaan nemen. Op het platteland dus he? Of een beetje buiten de grote steden.

Ja eenzijdig artikel. Ik ga hier niet veelzijdige berichten posten want dan snapt niemand meer iets van een topic. Als je de andere kant wilt lezen, er staat een link in de eerste post naar de usda.

Dat ieder voor zich en God voor ons allen mentaliteitje hier in Nederland dat ken ik zo langzamerhand wel. Toch voel ik me, als uitzondering op de meeste andere mensen, begaan met lot'ten van anderen elders op velerlei vlakken.

En helemààl als het gaat om vechten tegen een liegende en bedriegende overheid die zich keer op keer ook nog eens uiterst onbetrouwbaar toont.

Het is hier ook zo corrupt als de neten maar toch in lagere regionen van de overheid dan daaro. Die hele Bush administration is vergeven van de twijfelachtige ‘connecties’ zo erg dat het een publiek geheim is. En er wordt ook ronduit over gepubliceerd, dat is zo raar. Maar ja, als t/m de rechterlijke macht alles corrupt is maakt dat niks uit. Niemand kan wat uitrichten haha.

• Jean-Paul

Wentel je maar flink in de modder van je eigen gelijk, op zo'n manier zul je alleen een discussie met jaknikkers kunnen voeren, dat wilde je natuurlijk al

• PlensKoen

Er is geen discussie, ik gaf aan dat er gestoorde idioten in amerika zitten die elke kip en konijn een chip willen geven en dat je elke ‘beweging’ moet melden aan de regering en wat ze op kosten jaagt en een inbreuk is in hun persoonlijke levenssfeer.

Dat jij niet weet hoe het hobby/cq boerenleven in kleine gemeenschappen in Amerika werkt maakt mij niks uit. Gaat om het registreren, dus Big Brother is Watching your Chickens, Rabbits, Horses because of so called food safety and terrorists to prevent to jeopadize the food strain and causing deaths by attacking the cheeses in the cellar of Miep in Woodbuy.

Do you get me?

No.

• jan