Hoi hoi
Is hier iemand die mij kan vertellen wanneer er wordt verwacht dat de ophokplicht wordt ingetrokken?
Groetjes Sandra
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsVeerman schort afschermplicht op tot voorjaarstrek
——————————————————————————–
maandag 20 november 2006
bron: ANP
Nederlandse kippen, eenden en ander pluimvee mogen snel weer naar buiten. Minister Cees Veerman (Landbouw) kondigde maandag aan dat hij de afscherm- en ophokplicht dinsdag opschort tot de voorjaarstrek van wilde vogels begint.
Volgens Veerman is er geen gevaar meer dat vogels de komende tijd besmet raken met het H5N1-virus. Een jaar geleden waren nog wel her en der uitbraken in de Europese Unie van de besmettelijke vogelziekte, die in Azië tientallen mensenlevens heeft gekost.
Waarom het virus zich dit najaar zo rustig heeft gehouden, weet Veerman niet. “Ik kan er alleen maar dankbaar voor zijn”, zei de minister in de marge van een EU-vergadering in Brussel. “Maar we blijven alert. Want de dreiging op lange termijn blijft.” Een maand geleden toonde de minister zich al opgelucht dat er deze herfst nog maar weinig vogels met vogelgriep opdoken in Europa. Toen vond hij het echter nog te vroeg om daar conclusies aan te verbinden.
De minister benutte voor de afscherm- en ophokplicht bijna de gehele termijn van twaalf weken die Brussel daarvoor toelaat voordat maatregelen zouden volgen. Vanaf donderdag zouden boeren namelijk niet meer de volle prijs mogen rekenen voor de eieren van opgehokte vrije-uitloopkippen. De eieren zouden dan flink minder waard zijn.
Die ganzen die nog moeten komen, als ze niet dood zijn die blijven toch wel hier in de buurt en gaan met de temperatuur mee naar het zuiden of naar het noorden. Dus als we uitgaan van de ganzen ja dan kun je altijd ophokken, mede ook omdat de wilde ganzen zich hier mengen met de zgn standganzen.
daarom hoop ik van harte dat er geen vogelgriep meer komt, want dan hebben we echt een groot probleem, en zeker omdat de bioindustrie niet hoeft of mag enten van Brussel.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?