Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Over consumenten beduvelen, arme engelsen

• Koen

Inspectie: nog veel fouten bij tumbelaars

De Europese voedselinspectiedienst FVO constateert nog veel fouten bij Nederlandse bedrijven die pluimveevlees bewerken en verrijken voor de Britse markt. Bijvoorbeeld herinvriezen van bevroren vlees, veel meer water toevoegen (tumbelen) dan vermeld en het gebruik van soortvreemde eiwitten.

Dit blijkt uit een rapport dat deze week is vrijgegeven.

De controlemissie van het FVO vond al in maart 2005 plaats. Ook vorig jaar was er al commotie naar aanleiding van het onderzoek. Het Nederlandse ministerie van volksgezondheid stelt dat inmiddels actie is ondernomen om de gebreken te herstellen.

Onduidelijk blijft echter of de tumbelaars nu wel op de etiketten vermelden hoeveel water is toegevoegd aan de kipfilet die zij bewerken. Bovendien lijkt de praktijk van het gebruiken van bevroren Braziliaans of Thais pluimveevlees en het daarna weer invriezen van het bewerkte product gewoon door te gaan. Overigens mag volgens het FVO ontdooid pluimveevlees na bewerking niet meer als vers product worden verkocht.

Het FVO stelt niet alleen het gebruik van soortvreemde eiwitten in getumbelde filets aan de orde. Ook worden vragen gesteld over de kip-eiwitten die worden gebruikt.

vrijdag 24 november 2006

—-

getver!

• jan

En koen geloof jij dat dat allemaal naar england gaat?Ik dus mooi niet.

grt jan

• Alja

Dat is nu 1 van de redenen geweest (ruim 10 jaar geleden) dat ik gestopt ben met het eten van kip, kalkoen etc uit de bioindustrie.

Net wat je zegt Getver!!!

• jan

Ja alja dat doet mij een beetje denken aan iemand die zegt “ik eet geen ei meer” en eet s`mogens geen ei bij het ontbijt.Daarbij vergeet hij dat in 80% van de levensmidelen ergens wie ei in zit.Hoe het met kip en kalkoen is weet ik niet maar ik kan mij niet voorstellen dat het karkas (dus waar de poten en file weg is) naar de destructor gaat.(Of hoe heten die in nederland die het slachtafal ophalen.)Ik ga dat eens een keer uitzoeken.

grt jan

• Alja

Ja alja dat doet mij een beetje denken aan iemand die zegt “ik eet geen ei meer” en eet s`mogens geen ei bij het ontbijt.Daarbij vergeet hij dat in 80% van de levensmidelen ergens wie ei in zit.

Ja Jan je hebt wel gelijk op dat gebied.

Je kan eigenlijk niet alles ontlopen want overal zit kipafval of iets dergelijks of eieren in.

Ik ben wel heel bewust geworden omtrent het KIP gebeuren.

Dat ik wat mayonaise gebruik waar eieren in verwerkt zijn van de bioindustrie zou ik dan ook niet moeten eten, ik begrijp je wel.

Maar als je zo moet gaan denken en eten dan blijft er maar weinig over.

Ik vind voor me zelf dat ik kritisch kan zijn bij het inkopen van vlees, zuivel en groente en dan ga ik tot zo ver en niet verder, ik heb wel degelijk mijn grenzen.

Snappie :-)

p.s. van zo'n contole getal word ik ook niet goed van :-(

• edgard

Er was toch ook een rel ik geloof twee jaar geleden om die konijnen uit China. Die worden hier ontdooid en als vers verkocht, maar nu waren ze bedorven. Het zelfde geldt voor Tonijn, die maken ze heel fijn roze met een soort gas te injecteren. Zodoende is het heel moeilijk om je niet te laten beduvelen.

• Koen

HEt probleem is dat je wel bioscharrel eieren kunt kopen (zo je zelf geen kippen hebt) maar in de koekjes, pasta en van alles en nog wat waar ei in verwerkt zit daar stoppen ze legbatterij eieren in.

Dat is nu die rel bij Groesbeek ofzo over die schuur met 100.000 legbatterijkippen waardoor mensen met dure vakantiewoningen niet goed worden van de stank als de wind fout staat en 's zomers bedolven worden onder de bromvliegen.

De zgn scharreleieren zijn alleen voor de consument, wat de consument verders nog binnenkrijgt aan ei komt uit die legbatterijen OF uit het oosten waar ze de oude legbatterijen hebben gekocht die hier eruit zijn gegaan en waar ze in west europa lekker goedkoop eieren inkopen.

Alja, heb jij wel eens een dier geslacht van jezelf en dat opgegeten?

Dat is een gemeen gewetensvraagje, niet gemeen bedoeld, maar meer om na te denken over hoe hypocriet we eigenlijk zijn.

• jan

Een brief van vom stippelen

Ja ja elk jaar houd ik hier op mijn Turelbacher slot een grilpartie hoofdzakelijk voor de onderste laag van de bevolking.Daar spendeer ik dan altijd de kippen het hout voor de gril (Als je zo wie zo het bos langs de deur hebt begrijp je) en de plaats.Het werk wordt dan altijd over genomen door het dameskoor uit dellen en de brandweer uit mertzig.Zo doe je wat voor de plaatselijke bevolking komt altijd goed aan.

• Koen

bpagj, leuke kode!

braai.partij.altijd.gekke.jan

hahaaaaa!

Al die aria's zingende dames hakken de hanen de kop af, battle of the sexes, ik knijp mijn knieën samen, wat is de taak van het herenkoor?

• jan

mkpbb, leuke code:

Modder.koen.partij.bluber.bluber.

Die mannen zijn natuurlijk allemaal bij de brandweer het innerlijkevuur blussen na het eten van de surinaamse kip waar wat te veel van dat potje is ingevallen waar je je hele leven mee moet doen.Weet je wat voor potje ik bedoel?Mijn kooien functioneren perfect ben daar goed over tevreden.Nu begin ik ergend wat te bouwen voor mijn kuikens (heb de eerste eieren er in liggen) dat die zonder problemen groot worden en geen vogelgriep en dergelijke krijgen.Ja ik moet op tijd met broeden beginnen anders heb ik geen dikke kippen bij de volgende party voor de onderste laag van de bevolking.Moet nu toch wat kwijt kleine voorspelling als we nu een winter krijgen met bijna geen forst zodat er geen wilde vogels kapot gaan.Dan hoeven we in het voorjaar niet op te hokken wat ik zo wie zo niet doe en krijgen we ook geen last van vgg (vogelgriep) ook een leuke code houd ik bij

grt jan