Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kan iemand dit uitleggen?

• Koen

njadf, leuke kode!

niet.jij.aan.de.filet

Hier wederom dat oude bericht maar nu heb ik alles weggehaald op 2 alinea's na.

(dit gaat erover dat er berichten zijn, en als je die onder elkaar zet dan lees je dat er gerotzooid wordt met het importverbod van pluimvee uit derde landen (buiten EU) i.v.m. vogelpest maatregelen)

Inspectie: nog veel fouten bij tumbelaars

De Europese voedselinspectiedienst FVO constateert nog veel fouten bij Nederlandse bedrijven die pluimveevlees bewerken en verrijken voor de Britse markt. Bijvoorbeeld herinvriezen van bevroren vlees, veel meer water toevoegen (tumbelen) dan vermeld en het gebruik van soortvreemde eiwitten.

Bovendien lijkt de praktijk van het gebruiken van bevroren Braziliaans of Thais pluimveevlees en het daarna weer invriezen van het bewerkte product gewoon door te gaan. Overigens mag volgens het FVO ontdooid pluimveevlees na bewerking niet meer als vers product worden verkocht.

Het nieuwe bericht van zaterdag 25 november, ja sorry ik had geen tijd voor dit prikbord…

Akkoord EU en Thailand over import kip

De Europese Unie heeft een akkoord bereikt met Thailand over een importquotum voor kippenvlees. Al eerder sloot Brussel een overeenkomst met een andere grote leverancier, Brazilië, over de maximale hoeveelheid te leveren kip.

Daarmee heeft de Commissie het gat gedicht dat was ontstaan nadat de wereldhandelsorganisatie WTO het importbeleid voor kip veroordeelde. Met die maatregelen probeerde Brussel de toestroom van (licht gezouten) kipfilets uit beide landen te beperken.

Dat gebeurt nu ook door de afspraken over de invoerquota. Thailand mag jaarlijks 160.033 ton gekookt kippenvlees leveren, tegen een tarief van 8 procent. Alle import daarboven wordt belast met 1.024 euro per ton. De Thai mogen 92.610 ton gezouten kip per jaar leveren.

——

Het bericht hierboven gaat over gekookt Thais kippenvlees.

Kan me voorstellen dat dat geimporteerd mag worden uit Azië want met koken dood je eventueel aanwezige virussen.

Bevroren vlees echter, dat dus stiekum door nederlandse tumbelaars aan die zielige engelsen als vers wordt aangesmeerd, kan nog volop vogelgriep virus bevatten dat prettig gevriesdroogd jaren kan overleven.

Het is verboden sinds februari 2004 om pluimvee en pluimveeproducten t/m veren aan toe, te importeren uit Derde Landen door bijv. nederland. Geen enkel land in de EU mag pluimvee of pluimveeproducten importeren van buiten europa.

Hoe is dat kipfiletbericht dan te rijmen? En die gekookte troep?

Heel makkelijk: de vogelpest wordt gebruikt als instrument om handelsoorlogen uit te vechten!!!!! Dus uitzonderingen voor Thailand en Brazilië want die zijn lekker goedkoop. En de Europese markt gesloten houden voor andere concurrenten. Daar zal wel heel wat smeergeld in omgaan op de burelen in Den Haag en Brussel.

Een grote corrupte bende dus die EU!

Als ik het fout zie: spreek en gij zult gehoord worden.

• jan

Moet je arie eens vragen?

Heb je je niet afgevraagt wie of welke organiesatie er in die Commissie zat.En ik vraag mij af hoeveel subsiedie er mee gemoeit is.

grt jan

• Koen

Dit heeft m.i. niets met subsidies te maken.

De Thai krijgen geen subsidie. Het gaat om goedkoop vlees, zo goedkoop kan het nergens in Europa geproduceerd worden.

Snap niet dat er ondanks het verbod van import op pluimvee en pluimveeproducten uit landen buiten de europese unie, wat verlengd is tot 31 december a.s. door de europese commissie, er toch pluimveeproducten in de vorm van vers ingevroren en licht gezouten kippenvlees geïmporteerd mogen worden.

• Jean-Paul

Nou ik keek net weer eens op deze pagina en wil wel een antwoord geven.

Maar als alles weer verzand in hysterisch gedoe richting de gewone pluimveebedrijven dan ben ik zo weer weg.

Het antwoord is heel erg simpel. Er is geen wereldwijd importverbod op pluimveevlees van buiten de EU.

En Brazilië is tot heden vogelpestvrij.

• Koen

Er is een importverbod in de EU vanuit zgn. Derde landen en dat is in juli verlengd tot 31 december a.s. door de europese commissie. Het betreft dus pluimveeproducten en levende dieren, dus ook veertjes, eendagskuikens etc.

Het is namelijk onmogelijk om pluimvee te importeren vanuit die Derde landen want ik wilde kippen uit Zuid Amerika halen (Cubalaya's van een hele bijzondere stam) en de VWA kon me niet verder helpen want die wist niks van een verbod. Toen wilde ik langs het Vlaams Voedselagentschap want een vliegtuig uit Z.Amerika landt in België. Van hen kreeg ik de ‘directives’, de verboden uit Brussel, gefaxt. In Z.Amerika heerst ook geen vogelgriep. Toen met Frankfurt contact opgenomen maar ik wist bij voorbaat dat ik hetzelfde antwoord zou krijgen.

Toen een pluimvee in- en exporteur en een importeur van siervogels gecontact, beiden zeiden hetzelfde als het Vlaams Voedsel Agentschap.

Zero import van buiten de EU als het gaat om pluimvee.

Kennelijk geldt dat niet voor gekookt vlees, zou logisch zijn want koken doodt virussen. Maar ingevroren en gezouten vlees, dat gaat er bij mij niet in. Helemaal niet uit Korea waar nu weer vogelgriep heerst.

Soms denk ik wel eens dat de vogelgriep als instrument voor marktprotectie (in dit geval EU) wordt gebruikt.

Die Cubalaya's kan ik dus op m'n buik schrijven. Zelfs als handbagage is het verboden ‘pluimvee’ te importeren uit Derde landen, papagaaien en andere siervogels mag weer wel. Maar ja, die vormen geen gevaar voor de pluimveehandel.

Er klopt gewoon iets niet.

• Jean-Paul

Pluimveevlees is nog steeds iets ander dan levend pluimvee

Maar iemand die denkt dat een ander oogkleppen heeft omdat hij zelf niet goed kan kijken wat moet je daar mee?

• gait

Gewoon je mond houden en je niet bemoeien met dingen waar je geen verstand van hebt.

• Koen

Ik bemoei me er wèl mee want ik heb ermee te maken dus pluis dingen uit en vind het raar dat niet verhit maar vers ingevroren en lichtgezouten pluimveevlees uit landen waar vogelgriep heerst toch europa binnen kan komen en rondwandelend pluimveevlees uit landen waar niks aan de hand is niet.

Als domme Ollander die probeert langs de oogkleppen te kijken… die oogkleppen heb ik niet zelf opgedaan maar zijn het gevolg van alle ondoorzichtige regeltjes die door de europese unie worden opgelegd en waarvan zelfs Rijksambetaren niks weten terwijl ze er wel mee van doen hebben!!!… word ik geconfronteerd met zaken die in strijd zijn met diezelfde regeltjes.

Levende dieren incl. bloedproeven en 2 x 30 dagen quarantaine zijn een betere garantie voor niet besmet zijn dan bevroren kippenvlees (virus heeft daar geen last van) uit landen waar nog geen 2 jaar geleden het pluimvee met bosjes stierf aan H5N1.

Wellicht heb ik teveel hersens in m'n kop want de logica ontbreekt ten ene male in regelgeving omdat er belangen aan ten grondslag liggen die een normaal mens niet kent en dus daarom juist onlogisch zijn.

• Jean-Paul

Lijd je aan geheugen stoornis?

Dit was jou stelling, ik kopieer

<<

“Het is verboden sinds februari 2004 om pluimvee en pluimveeproducten t/m veren aan toe, te importeren uit Derde Landen door bijv. Nederland. Geen enkel land in de EU mag pluimvee of pluimveeproducten importeren van buiten europa.”

En naar aanleiding daarvan had je een vraag hoe het kon dat er pluimveevlees van buiten de EU geïmporteerd werd.

Je hebt een duidelijk antwoord gehad; “De aanname van je was niet juist, er is geen algemeen importverbod voor pluimveevlees door de EU uitgevaardigd”.

Nu begin je een verhaal dat de regel en wetgeving niet juist is maar dat is iets anders.

In Nederland zijn 300.000 tot 750.000 voedselinfecties per jaar, vrijwel altijd veroorzaak omdat de consument onverantwoord met voedsel omgaat.

Daar valt het minieme gevaar van vogelgriep totaal bij in het niet.

Kippenvlees moet je altijd voldoende lang verhitten

“Bij een test op de Berlijnse markt was een beperkt onderzoek van 103 kippepootjes en 75 porties rundergehakt. Bij de kip bevatte 37% de bacterie arcobacter. 25 kippepoten kwamen uit biologische houderij, 25% daarvan had de bacterie. Bij het gehakt bevatten 3 monsters (4%) de bacterie. Rundvlees schijnt over het algemeen minder besmet te zijn met de bacterie, aldus de onderzoekers. Goede hygiëne bij verwerking, bewaring en bereiding is de belangrijkste bescherming tegen arcobacter”.(uit een bereicht van agri-holland)

<<<<<<

En hier uit een ander berichtje van Agri-Holland;

“Van de bedrijfscategorieën slagers, supermarkten, poeliers en marktpoeliers bleek bij slagers het hoogste percentage (19,2%) met salmonella besmette producten voor te komen. Dit was voor campylobacter het geval met producten van de poelier (37,1%). Bij de productgroepen bleken de ‘overige delen’ (15,9%) en ‘borst en borstdelen’ (13,6%) het meest besmet te zijn met salmonella en ‘hele kip’ (33,6%) en ‘borst en borstdelen’ (32,1%) met campylobacter.

• Koen

Dan nog… hoe kan het dat er ondanks het verbod toch pluimveevlees uit Azië Europa (Nederland) binnenkomt?????