Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

pestvirus

• sara lisa

ik heb een vraagje, misschien weet iemand er een antwoord op want ik zou het heel graag willen weten. mijn vraag is: hoe zijn onderzoekers erachter gekomen hoe je het pest virus tegen kan gaan? ik zou er heel graag antwoord over willen hebben, jullie kunnen mij dan ook mailen! heel erg bedankt alvast

• johan

ik weet het niet, ik vind het wel een interessante vraag maar ik zou geen idee hebben

• maria

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pest_(ziekte)

Lees dit maar eens.Trouwens, pest is niet een virusaandoening maar wordt door een bacterie veroorzaakt :)

Maria

• Jean-Paul

Waarschijnlijk bedoel je vogelgriep, dat met een onjuiste naam in de volksmond ook wel vogelpest wordt genoemd.

Het antwoord op je vraag is door onderzoek, net als bij elke andere besmettelijke ziekte door een virus.

Informatie over het H1N5 virus waar het nu over gaat is er voldoende te vinden.

Zie . b.v. http://nl.wikipedia.org/wiki/H5N1

Of kijk anders maar op de http://vogelgriep.startpagina.nl/ rond naar een link

Hoe de onderzoekers precies in laboratoriums e.d. werken zul je echter bij de betreffende instanties of medewerkers moeten vragen

• Koen

Als je wilt weten hoe je een virus tegen moet gaan moet je eerst kijken naar wat het virus in huis heeft waardoor het jouw cellen kan gebruiken om in te vermenigvuldigen. Er zitten uitsteekseltjes aan virussen van een bepaald eiwit en dat hecht zich makkelijk aan het eiwit van jouw cellen waardoor het zich vast kan zetten in je lichaam. Als het goed is gaan jouw soldaatcellen (witte bloedlichaampjes/T-lymfocyten etc) in de aanval om het virus op te vreten.

Je ziekteverschijnselen zoals zware koorts zijn een onderdeel van die tegenaanval want als de temperatuur in je lichaam heel hoog wordt kan het virus zich niet meer vermenigvuldigen. Vandaar de term ‘uitzweten’, je kunt dus beter onder een stapel dekens gaan liggen als je koorts hebt en het nog heter krijgen want des te eerder is het virus bestreden.

Een virus kun je niet bestrijden met antibiotica maar moet je bestrijden door je immuunsysteem alvast te laten wennen aan het virus of het eiwit van dat specifieke virus laten herkennen. Daarom word je gevaccineerd met levend of dood virus zodat je afweersysteem weet wat het moet doen als het echte virus binnenkomt. De reactie op een kleine hoeveelheid virus dat ook nog eens niks doet in jou is zo minimaal dat je je er niet ziek van voelt. Op de plek van de enting kan het wel pijnlijk of heet worden, dat is dus de reactie van je immuunsysteem.

Waarom is het zo moeilijk een vaccin te vinden? Je moet precies weten welk eiwit of welke andere stoffen je lichaam moet herkennen om dat virus te bestrijden. Virussen veranderen snel dus ook hun samenstelling, dan moet je weer opnieuw beginnen met zoeken naar dat eiwit.

In geval van vogelpest, dit is een vogelziekte dus extra moeilijk want welk onderdeeltje moet je aan het lichaam introduceren zonder het risico om ziek te worden? Bij mensen die vogelpest overleefd hebben moeten ze antistoffen kunnen vinden. Op basis van die antistoffen moet het mogelijk zijn te ontdekken waar het virus door overwonnen wordt. Maar dat is precies een andere weg dan normaal wordt bewandeld.

Om een vaccin te maken zetten ze het virus op een kweek. Afhankelijk van het medium waarin het virus wordt uitgezet kunnen ze de vermenigvuldiging zien.

Dus je kunt het vogelgriepvirus op een kweek zetten van menselijke longcellen bijvoorbeeld. Maar er is een groot verschil welke longcellen, bovenste of onderste luchtwegen bijvoorbeeld. Het is zoeken naar een naald in een hooiberg.

Aan de kweek kunnen ze dus ook zien hoe hoog de virulentie is, hoe besmettelijk iets is. Vaak zoeken ze ook naar parallellen met reeds bestaande virussen en maken ze een combinatievirus d.m.v. dna-technieken waarin de eigenschappen van het gevaarlijke virus veranderd zijn zodat vaccinatie daarmee niet gevaarlijk is. Te vergelijken met de koepokken inenting van vroeger om tegen mensenpokken beschermd te zijn.

Het is allemaal 1000x ingewikkelder dan hierboven omschreven.

Het gaat dus om de herkenning van jouw immuunsysteem van een indringer en hoe het daarop moet reageren.

Je gaat bij een virusinfectie zoals ebola, hanta, H5N1 en dergelijke griezels niet dood aan het virus maar aan je eigen immuunsysteem reactie plus aan complicaties omdat alles op tilt gaat. Daarom ben je relatief snel dood (ca. een week). Dit soort virussen kun je overigens zien als zelfmoordterroristen. Bij isolatie kan het virus niet verder.