Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vaccin tegen Salmonella

  • Koen

    EU: 759.000 euro voor aanpak salmonella pluimvee

    Voor de bestrijding van salmonella geeft de EU de Nederlandse pluimveereproductiesector over 2006 een subsidie van maximaal 759.000 euro. Brussel wil dat Nederland een zelfde bedrag betaalt.

    De sector betaalt dat via een heffing aan het Productschap Pluimvee en Eieren (PPE). Van het totale budget van ruim 1,5 miljoen euro, is 450.000 euro besteed aan het ruimen van 47.094 reproductiekippen die besmet zijn met de salmonella?s Se of St en voor het afvoeren van bijna 500.000 broedeieren. De rest van het geld is bestemd voor de aankoop van vaccins.

    Volgens het PPE zijn er meer aanvragen voor vaccins dan dat er subsidie voor beschikbaar is. Van alle goedgekeurde aanvragen wordt circa 90 procent uitbetaald.

    maandag 19 februari 2007, Door: Agrarisch Dagblad

    ========

    Tja, Salmonella is alom, met goede BIOSECURITY is er wel wat te winnen maar helemaal ontkom je er niet aan. Dat is een gezond inzicht, ik ga niet in op de div. typen maar gewoon het feit dat.

    De Eu heeft afgesproken dat de bioindustrie Salmonella vrij moet zijn over een paar jaar. Op de normale manier, flink schoonmaken en de dieren min of meer steriel houden, lukt dat nooit. Dan zouden de dieren in laboratorium omstandigheden moeten leven.

    En wat doet men? Vaccineren! Prima!

    Als de pluimveeindustrie nou ook eens zo'n lumineus idee zou hebben als het om vogelpest gaat waar mensen óók ziek van kunnen worden, dan kunnen er weer andere berichten in de krant en op internet verschijnen dan over die eeuwige pandemie onder mensen ooit mogelijk wellicht misschien veroorzaakt door de vogelpest.

    Waarom is de bioindustrie toch zo selectief DOM!

  • gait

    Je wilt het kennelijk niet begrijpen maar vaccineren tegen de H3 en H7 variant van de vogelgriep is op dit moment helemaal niet mogelijk dus vind ik jouw opmerking vrij dom.

  • Brullende Koen :-)

    Als er tegen Salmonella gevaccineerd kan worden in VARKENS….

    …dan kunnen ze ook wel tegen H5 vaccineren bij PLUIMVEE.

    Lekker dom he, er vanuit gaan dat de vleesindustrie, om het even welke, selectief is in het vaccinatiegebeuren.

    Het is lekker dom om er vanuit te gaan dat er geen mensen zijn die de grote lijnen zien i.p.v. de tunnelvisie die zich beperkt tot de eigen diergroep of zoals dat heet ‘sector’.

    Koen

  • gait

    Des te meer je reageert des dommer je opmerkingen. Over het algemeen wordt er in de kippenhouderij gevaccineerd tegen Salmonella. Je kunt proberen je te beschermen tegen Spaanse griep door je ertegen te vaccineren en toch de Homg Kong griep oplopen. Zo is het ook ongeveer met de vogelgriep varianten. Ik weet niet of jouw tunnel groot genoeg is om dit te begrijpen.

  • Koen

    … ja doorgedraaid, ik bedoel KIPPEN, komt doordat ik ineens Aujeszki toestand zit te lezen en proberen te begrijpen.

    Het gaat erom dat de bioindustrie zo langzamerhand het hele leven in de tang houdt door al die enge ziektes die ze voortbrengen.

    Mijn tunnel wordt slechts bepaald door het feit dat ik dezelfde dieren heb, VOOR DE LOL en om te zorgen dat oude rassen blijven voortbestaan (genetische diversiteit en biologisch cultureel erfgoed, het is idd belachelijk om te denken dat je het geweten van Nederland bent maar ja iedere gek heeft z'n gebrek), als die in de bioindustrie geëxploiteerd worden.

    Zoals ik het nu bezie ent de bioindustrie aan de ene kant omdat er eisen worden gesteld dat ze geen salmonella etc meer mogen hebben (vergeet niet NCD, IB, ILT etc), en aan de andere kant verrekken ze het te enten tegen ziekten die 100x erger zijn.

    Een Salmonella is voor de consument vervelend, sommige kippen gaan er ook aan dood als ze tegelijkertijd nog meer dingen onder de leden hebben.

    Een H5N1 is voor de consument totaal geen probleem, die besmette kip of kalkoen moet gewoon goed gebakken worden, net als om te voorkomen dat die consument salmonella binnen krijgt.

    Hier zijn de verhoudingen m.i. totaal zoek.

    Waarom tegen salmonella enten? Dat is een onschuldig iets!

    Die ‘extra’ prik tegen H5N1 is teveel werk, en de afzet is niet gegarandeerd.

    Is er door de bioindustrie onderling afgesproken dat er wel tegen salmonella geënt mag worden en dat er dan geen vlees geboycot wordt?

    Dit is allemaal de wereld op z'n kop!

    KOEN

  • lvdinteren

    Hallo

    Ik kom dit tegen en moet eigenlijkom jou lachen

    De intensieve veehouderij ondergaat constant veranderingen op het gebied van dierenwelzijn en diergezondheid. Prima. Omdat export voor Nederland zeer belangrijk is zijn er een aantal maatregelen die we als SECTOR moeten treffen om te kunnen blijven exporteren, ook al zijn veel van deze maatregelen alleen maar nodig omdat veel mensen geen idee hebben waar ze het over hebben. Niet alleen in buitenlandse landen, maar ook in Nederland lopen er veel mensen rond die geen idee hebben waar ze over praten wanneer het over vlees en andere dielijke producten gaat.

    Paar voorbeelden

    Mexicaanse griep is helemaal HOT! Varkens over de hele wereld krijgen, net als mensen over de hele wereld, een aantal keren per jaar griep. Dit is niets om je zorgen over te maken dat gaat over, er is niets met het vlees gebeurd en het varken kan na slacht gewoon geconsumeerd worden. Nu wil het dat een MENS een VARKEN heeft besmet met de griep die in mexico heerste en omdat mensen meteen denken aan de horror verhalen van het nieuws dat er mensen dood gaan, NET ZOALS BIJ DE GEWONE GRIEP DIE JIJ EN IK KRIJGEN!!, vind iedereen maar dat dez varkens GERUIMD moeten worden. Er is HELEMAAL niets aan de hand met deze varkens en zijn gewoon te consumeren.

    Varkens moeten wanneer ze een paar dagen oud zijn gecastreerd worden omdat anders het vlees van het dier wel eens vies zou kunnen ruiken, berengeur. Deze geur is voor heel weinig mensen te ruiken en als je een stuk vlees hebt waar deze geur toch aan zit kun je het netjes terug brengen naar de slager en krijg je een nieuw stuk. Van alle varkens die geslacht worden heeft minder dan 1 procent deze berengeur bij zich.

    Salmonella is een dierziekte die op bijna alle varkensbedrijven voorkomt. Deze ziekte geeft bijna nooit problemen bij de varkens en kan voor mensen voor griepachtige verschijnselen zorgen. 1.9% van de varkens in de slachterij heeft een salmonellabesmetting. Mocht een consument nu onverhoopt toch een besmet stukje vlees krijgen met Salmonella, is goed verhitten al genoeg om er voor te zorgen dat er geen problemen ontstaan. Gebeurd dit wel, dan is het zo omdat het vlees niet gekoeld bewaard wordt of gebakken vlees weer op de plaat komt te liggen waar het rauwe vlees lag, of gesneden wordt met een mes wat ook bij het rauwe vlees gebruikt werd.

    Jullie begrijpen mij hopelijk wel als ik zeg dat er veel dingen gebeuren in de veehouderij omdat de consument dat wil, terwijl ze niet weten dat het nergens voor nodig is. Voorlichting bij de burger over de (intensieve)veehouderij zou helpen om veel van deze overbodige dingen te doen verdwijnenn.

    Net als de biologische veehouderij.

    Varkens, kippen die buiten lopen zijn natuurlijk een mooi gezicht en groepshuisvesting ook, maar houd er rekening mee dat een kip die buiten loopt altijd bang is dat het gegrepen wordt door een roofvogel.

    pas naar buiten gaan als ze de eieren hebben gelegd, anders moet de boer het hele erf rond lopen om de eieren te rapen.

    kippen in een legbatterij zich prettig voelen. Wanneer kippen zich niet 100% goed voelen leggen ze al heel snel geen eieren meer,en dat doen kippen in een legbatterij wel!

    Varkens in groepshuisvesting (dragende zeugen of zeugen die gedekt willen worden) vechten tot bloedens toe en soms tot de dood omdat ze zo agresief worden van de hormonen (dit is niet omdat ze met zovelen zitten)

    Deze wonden zorgen weer voro infecties en bacterien en daar worden ze ziek van, gaan zelf dood en het vlees kan niet gebruikt worden.

    Een allerlaatste opmerking van mijn kant:

    Dierziekte uitbraken zoals MKZ, Varkenspest en Mexicaanse griep gebeuren niet omdat de dieren met zovelen zitten, maar de verspreiding van de ziekte gaat snel omdat ze met zovelen gehouden worden. Dus de ziekte ontstaat niet door de grote hoeveelheden, maar verspreid zich hierdoor alleen snel.

    Ik zal deze site waarschijnlijk nooit meer tegenkomen, dus op reactie van mij hoeven jullie niet te wachten. ik wilde jullie alleen wat wijzer maken

    MVG