Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Doodschuimen!

  • Koen

    N.a.v. een publicatie vrijdag en later in meerdere Amerikaanse (tot nu toe) internet kranten afgelopen weekend over een ‘nieuwe methode’ om massa's pluimvee snel dood te maken bij een uitbraak (van om het even welk virus) heeft een stortvloed aan ‘nieuws’ gegeven. Sensationeel want wreder is niet te bedenken.

    Die nieuwe methode is ipv CO2 vergassing, de stal (sommigen zo groot als een voetbalveld met 40.000 dieren in Amerika) vol te schuimen met brandweerschuim.

    De kippen stikken, het laagje hoeft ook niet zo hoog, slechts tot kiphoogte.

    Veel dierenwelzijnsorganisaties gaan op tilt vanwege het lijden.

    CO2 is ook niet prettig want de dieren zijn een tijdje benauwd voordat ze bewusteloos raken. De doodsstrijd wordt mooi aan het oog onttrokken bij het doodschuimen, ‘experts’ zeggen niks te zien van een doodsstrijd.

    Voor hen is het enige dat telt: zsm zoveel mogelijk dieren vermoorden en de ruimers (mensen) daarbij zo min mogelijk blootstellen aan virus.

    Mening van Koen?

    Heel moeilijk. Elk (dierlijk en menselijk) lijden is ongeoorloofd. Het leven van industriepluimvee is één lange lijdensweg en de aanloop tot, en de dood zelf ook. Je kunt je afvragen of 3 minuten stikken niet minder erg is dan vangen, in kratten proppen, poten breken, enorme stress, vervoer in open vrachtwagens ongeacht het weer, aankomst slachthuis, aan de pootjes opgehangen worden en elkaar zo zien hangen, traag door electrocutiebad met al of niet voldoende stroom, keel doorsnijden minder lijden is. Het is om kotsmisselijk van te worden.

    Vergassing door stikstof is ook een methode, waarbij geen benauwdheid optreedt maar gelijk slaap komt. Zeggen weer andere ‘experts’.

    Beter is het al het industriepluimvee dat daarvoor in aanmerking komt te vaccineren. Dat scheelt een hoop meer ellende.

    Totdat de eerste zieken/doden vallen door H5N1 in het Westen met enorme paniek tot gevolg, leert men het niet.

    Er is vaker ‘heel goed’ nagedacht over hoe je zo snel mogelijk zoveel mogelijk zo ‘netjes’ mogelijk kunt doden en opruimen. Onwillekeurig dringt dat beeld zich op. Bij mensen heet het genocide, bij dieren ‘ruimen’ of in het Engels niet meer ‘to cull’ maar nu ‘depopulize’ (depopulariseren). Stikken in schuim. Humaan…

    Voorkomen van het (onnodig) massaal vernietigen van leven is humaan. Hoewel het woord ‘humaan’ wel een andere betekenis heeft gekregen.

    http://www.thestar.com/News/article/223868

    (zelfde verhaal dat vrijdag/zaterdag/zondag opdook in div. internetkranten)

    "Mass killings a fowl business.

    With deadly bird flu a worrisome reality, experts looking for a humane way to dispatch poultry en masse are experimenting with an unlikely agent ? foam"

    Eet smakelijk en slaap lekker verder.

  • azalaia

    Ik ben al 30 jaar vegetariër, geen vlees, geen vis, geen dierlijke vetten, geen leren schoenen, geen leren horlogebandje etec etc.

    Ik gruw van dit soort en andere praktijken over hoe ‘'mensen’' met (zieke) dieren omgaan.

    Ik eet wel vega-smakelijk, maar slaap niet lekker na het lezen van dit artekel.

    Groeten van azalaia.

  • atlas

    Tja……

  • James

    Dan ben je dus een veganist…. niet enkel een vegetarier. Kopje er even bij he? Maar goed man! Vind het wel knap dat mensen dat kunnen. Ik ben dol op vlees, maar realiseer me steeds meer de gruwelijke kant er van. Daarom: enkel nog wildvlees!