Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

open brief

• chantal van dam

Ik vind het helemaal niet erg om mof te zeggen als ik daar aanleiding voor zie maar ik meen toch heel zeker te weten dat ene Dirk hier gretig mee bezig is geweest.

Vind ik ook niet erg iedereen heeft zijn emoties en zijn achtergrond. Maar om hier nou zo lang over te zeuren verbaasd me pas echt. Engelsen noemen de fransen froggs (kikkers) dacht je dat ze daar zo over zeiken als ze hier doen met het woord moffen. Natuurlijk niet! Er zijn werkelijk wel belangrijker dingen in het leven.

Mijn handelaar woont in Ede maar ook die handel ligt plat. Dus ik fok al veel minder en eet het teveel nu op.

Voor alle duidelijkheid nogmaals: ik ben in geen enkele club actief maar ik ben wel lid van een politieke parij, van de amsterdamse atheletiek club (AAC) hiervoor moet ik telkens naar mijn vroeere woonplaats Amsterdam reizen, Ben ook lid van een motorclub en ik ben lid van de Nederlandse Belangervereniging van Hobbydierhouders (NBvH), oja ook nog van een schaakclub.

Dus wat je met “je club” bedoeld is me niet duidelijk.

• edgard

Nu de enigste club die ik interessant vind is de motorclub.

Zelf ben ik fervent motor rijder. Nu een Ducati multistrada. En een st4s ook ducati.

En voor de rest prachtig hoor en ik zeik ook niet.

maar wat je schrijft moet je onthouden anders kan het raar lopen ja.

Jammer dat die handelaar niks koopt.

Nu dan maar rustig aan met verder discussieren.

En happen en slikken maar van het pluimvee.

edgard

• walgard

Boven aan de pagina zit een zoekfunctie. Typ het woord moffen in en je krijgt een aantal treffers vanaf nu terug in de tijd. Bekijk de treffers van 6 en 18 augustus en vergelijk deze met de Chantal's quote: “Ik heb me ook nog nooit hier over moffen uitgelaten.”

Conclusie: zoekfunctie deugt niet, is neofascistisch en zal wel door een Duitser òf het bestuur van de NBVD gemaakt zijn, want Chantal liegt nooit!!

• arie.j

Van inteelt en inteelt depressie in de natuur heb je in ieder geval niet veel kaas gegeten.

Dat het zelden problemen geeft, dat komt door de sterke natuurlijke selectie, die schakel jij met een eigen fokkerij uit, dus heb je fokprogramma's nodig.

Inteelt geeft naast kans op afwijkingen en inteeltdepressie minder genetische diversiteit.

Zodat zelfs een niet erg nauwe inteelt maar één die wel veel generaties doorgaat problemen kan geven wanneer men bepaalde eigenschappen door fokkerij binnen die populatie (of ras) wil verbeteren

Omdat de spreiding van genetische eigenschappen binnen die populatie dan te klein is geworden

Daar liep b.v. de Nederlandse Rundveehouderij met F-H ras tegenaan

• chantal van dam

Ik had het niet beter kunnen zeggen Hans.

• chantal van dam

In theorie klopt het wat je zegt.

In de natuur heb je wel sterke selectie maar de spreiding van genetische eigenschappen zou dan het probleem blijven. Nu dat blijkt niet zo.

Kennelijk heb je toch telkens voldoende mutaties op dit genetisch terrein dat bij voldoende individueen en geen onoverkoombare problemen optreden.

Zie b.v. ook het przewalskipaard met naar ik meen als uitgangspositie ongeveer 6 niet verwante dieren. Aanvanklijk werd er maar wat aangefokt. Het ging dus slecht met die populatie daarna kwamen nederlandse deskundigen die een fokprogramma hadden ontwikkeld voor kleine populaties nauw verwante dieren die veelal in dierentuinen verblijven. Door dit programma is er een vitale populatie paarden ontstaan waarvan zelfs nu een deel in Mongolie in het wild is uitgezet en het daar prima doet. Hetzelfde geld voor de Hawaiiganzen die het nu ook in het wild goed doen. Voor wisenten en bizons hetzelfde verhaal. Voor de mensheid overigens ook maar dan zonder fokschema's maar wel met allerlei incesttaboes.

Dus die wilde watervogelsfokkers kunnen mij niet wijs maken dat je alleen onverwante dieren nodig hebt. Want op den duur moet je dan terug vallen op telkens wildvang en gelukkig kan dat hoe langer hoe minder. Dus je hebt fokschema's nodig.

Jou verhaal over die koeien gloof ik meteen. Maar zeg eens eerlijk werkt de veeteeld met fokschema's om de groep vitaal te houden. Dacht het niet. Een fokstier wordt gebruikt om duizenden zo niet tienduizenden koeien te bevruchten. De volgende prijsfokstier is hierdoor waarschijnlijk verwant aan de vorige en zo teel je lekker in. Dat kan alleen maar tot problemen leiden. In de hobbyteelt van zeldzame rassen zoals landgeiten en drentse heideschapen is men hier juist zeer alert op.

• edgard

Bedankt voor de hulp.

Ik kende die zoek functie niet maar mijn geheugen werkt nog wel goed!

Zie je ook dat ik geen zeikerd ben.

daarbij bij die hawaiiganzen had men geen keuze er waren er domweg bijna geen meer.

En nu nog niet veel op de eilanden want daar zitten nog steeds teveel roofdieren die alles opeten.

En uit het wild komt van alle soorten bijna niks meer, we moeten het doen met wat er is in gevangenschap.

En eerlijk is eerlijk ik en de meesten kennen niet veel van stammen en bloedlijnen van deze wilde vogels.

We hebben geluk dat het wat kan lijden met eierleggende dieren.

maar we moeten er zuinig op zijn. Want alle dieren die je nu hebt thuis stammen wel af van deze wilde dieren.

Dus Chantal kom mee motorrijden! dat verzet de zinnen!

Edgard

• arie.j

Die dieren die je noemt heb ik geen zicht op.

Maar ik zie wel het effect als b.v.sommige boeren en burgers slordig met loslopende katten en katers omgaan, de degenereetjes lopen ook hier in de buurt.

Wat de natuur betreft, zwakkere dieren worden niet zielig of lief gevonden maar gaan dood of worden prooi.

En bij kudde e.d. dieren is het veelal een gevecht wie het sterkste mannetje is , die zorgt voor de voortplanting, dus daar krijgt een heel af half “misbaksel” al helemaal geen kans.

Dus de negatieve erfelijke effecten van inteelt krijgen in natuur geen kans.

Wat genetische variatie betreft, mannetjes hebben bij veel dieren de drang om in een bepaalde tijd van het jaar te “zwerven en trekken” en nog wel eens ver weg.

Bij de rundveehouderij wordt wel degelijk op inteelt gelet, in alle fokprogramma's is dat een vast gegeven.

KI's letten ook op bloedspreiding en zgn. outcross bij inkoop van toekomstig fokmateriaal

Het voordeel van het HFrund is dat de populatie enorm groot is en het fokdoel niet in alle landen hetzelfde

Maar op de stierenkaart staat uiteraard bloedvoering en evt. erfelijke gebreken

Een normale boer zal beslist geen dochter van een stier weer met de eigen vader laten insemineren, dat komt eigelijk nooit voor.

En ook verdere te nauwe bloedvoering geeft alleen maar nadelen

• chantal van dam

Edgard, ik heb jou geen zeikert genoemd. Ik vind alleen dat men hier op prikbord over het woord moffen zo valt, gezeik. Het geeft ook wel te denken.

De meeste volken hebben wel een bijnaam aangepast aan hun als kenmerkend ervaren gedrag zeker als er oorlog is geweest. Ik weet niet waar het woord mof vandaan komt en wat het betekend maar het is al een oud woord om Duitsers aan te duiden.

Van dat motorrijden zal niet veel komen. Mijn oude BMW uit de jaren zeventig staat in de schuur en ik verwacht niet hem tot leven te kunnen wekken.

Ik gebruikte hem indertijd om pakjes in Amsterdam rond te brengen als bijverdienste. Heb het ding later van mijn werkgever overgenomen. Vind motoren eigenlijk maar gevaarlijke dingen.

Vraag me eigenlijk af of iedereen braaf zijn dieren heeft opgehokt dan wel gevaccineerd heeft. Ik hoorde bij geruchte dat er beweging zit in het standpunt van LNV over het afschermen.

Ben nu druk bezig om al mijn 13 hanen zo te huisvesten dat ze de hennen en elkaar niet afmaken. Zowel de hennen als de hanen lopen met bebloede koppen rond. Vanwege het gevaar van kanibalisme, als die dieren bloed zien, moet ik ze telkens weer in aparte hokken zetten. Ik wordt er een beetje gek van. Over een dag of veertien ga ik 8 jonge hanen slachten. Ze zijn dan ongeveer 16 weken oud en goed voor de pan. Moet ook nog een paar oude dieren slachten voor de soep want ik heb er veel te veel. Nu ongeveer 80.

• chantal van dam

Bij mijn buurman, een boer met zoogkoeien, lopen ook van die scharminkels van katten rond en dus ook op mijn terrein.

Volgens mij zijn dat geen degenereetjes maar gewoon dieren die geen vreten van die boer krijgen en dat zelf maar moeten zoeken. Het zijn daarom heel slanke katjes en als ze de eerste periode overleven heel vitaal zijn en voortdurend op jacht zijn naar vooral muizen en insecten die hier veel zijn. Ik heb een grote open schuur en daar overnachten ze vaak. Ze zijn volkomen wild dus je kan ze niet benaderen en ook voedsel wordt niet geaccepteerd.

Inteelt hoeft niet persé tot degeneratie te leiden. In laboratoria heb je b.v. stammen muizen die zolang zijn ingeteeld dat elk exemplaar volkomen identiek, ook genetisch, aan de andere exempleren in die stam. Ze zijn volkomen gezond.

Die dieren worden gebruikt voor b.v. kankeronderzoek.