Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

open brief

• arie.j

Het was niet mijn bedoeling hier een hele verhandeling over inteelt op te zetten.

Ik wil alleen waarschuwen voor inteelt zonder meer, dat volgens jou niet geschuwd moet worden.

Maar dat geeft beslist in een groot aantal gevallen ongelukken.

En doorgaande inteelt geeft ALTIJD minderwaardige dieren.

Dat kun je verbloemen door de omgeving en verzorging, maar het immuun systeem en de vruchtbaarheid gaan sowieso beslist terug.

Zgn. bloedverversing is op zijn tijd nodig

<<<<<

Voordelen Inteelt;

Geeft uniforme of voorspelbare nakomelingen. Verborgen (recessieve) genen komen naar voren en kunnen uitgefokt worden. Individuen zijn “fokzuiver”

Goede genen worden verdubbeld. Ongewenste eigenschappen worden geëlimineerd.

Nadelen Inteelt

Verdubbelt fouten en zwakheden. Voortsschrijdend verlies van levenskracht en immuniteit.

Verhoogde reproductie problemen, minder nakomelingen.

Nadruk op uiterlijk betekent ongewenst verlies van “goede” genen voor andere eigenschappen.

Genetisch verzwakte individuen

Zie o.m. http://www.russischblauw.info/inteelt.html

• chantal van dam

Volgens mij zijn alle koeien die hier van oudsher worden gehouden verwant aan elkaar. Dus de z'.g. bloedverversing is niet meer dan een onderdeel van de bloedlijnen teelt.

Dat door onoordeelkundig inteelt in het algemeen dieren kunnen verzwakken gaf ik zelfs al aan bij mijn voorbeelden van bijna uitgestorven dierentuindieren en ook hoe je dat kan aanpakken. Bij produktie dieren heeft men doorgaans dat geduld niet.

Men fokt op bepaalde gewenste eigenschappen.Tegenwoordig maakt men bij kippen vooral gebruik van het hybride effect waarbij een bepaalde eigenschap versterkt naar voren komt door telkens te kruisen van 2 verschillende foklijnen.

Waar men helemaal geen oog meer op heeft is het fokken op robuustheid en weerbaarheid van de dieren omdat die vaak andere prestaties in de weg staat.

Je ziet het bij de uiterst kwetsbare leghybriden en vleeshybriden.

Onlangs hadden we nog een discussie over de weerbaarheid van traditionele rassen versus de moderne productierassen.

Nu worden zelfs die weerbare traditionele rassen onder de schapen ondermijnd door de z.g. rammenregeling waarbij ook deze dieren vanwege het verplichte ene genotype kwetsbaar zijn geworden voor een scala van ziekten. Toen die dieren nog het normale spectrum aan genotypen bezaten waren ze als groep opgewassen tegen elke ziekte. Dat was eeuwen het geval. Maar nu wordt zelfs deze eigenschap kapot gemaakt.

• arie.j

Alle koeien van oudher familie van elkaar?

Hé ja zeg, alle mensen stammen ook van Adam af.

Maar dat heeft niks met inteelt te maken

Inteelt is nauw verwante dieren (ouders-kinderen of broers-zussen) met elkaar paren.

Van kippenhybride heb ik geen verstand, maar je zal wel heteros effect bedoelen.

Dat krijg je ook als je verschillende runderrassen kruist, heeft ook al weer niets met inteelt te maken

• chantal van dam

Hier zijn maar een beperkt aantal fokstieren die de populatie koeien bedienden. De volgende genraties fokstieren kwamen hier weer uit voort etc etc etc. dus inteeld in het kwadraat. Er wordt dus gewoon op bloedlijnen gefokt als het goed is en dat is het niet altijd.

Mensen stammen niet van adam af nog van zijn harem dat in de kerk

eva wordt genoemd. Mensen zijn ontstaan uit een langdurig evolutieproces dat op diverse plaatsen op aarde heeft plaatsgevonden. Dus in principe weinig inteelt.

Nederland staat bekend als een land waar veel inteelt onder mensen heeft plaatsgevonden. Daarom lijken b.v. alle scheveningers zo sterk op elkaar net zoals de mensen uit volendam en marken Ook Nederlands Indie is een goed voorbeeld. Ik ken toevallig zo'n familie waar iedereen verwant aan elkaar is en normaal en gezond. Inteelt is ook niet slecht als er geen erfelijke ziekten voorkomen. Kijk naar de nederlandse adel en de europese vorstenhuizen of de farao's die verplicht met hun zuster dan wel een heel nauw verwante dame moesten trouwen.

• arie.j

Geef eerst maar eens een defenitie van inteelt, voordat we verder iets schrijven.

Verder geloof ik in wel in Adam en helemaal niets in afstammen van apen of dergelijke, maar laat dat verder maar rusten

• chantal van dam

Soms aarzel ik wel eens maar we stammen niet van de apen af. Het is wel zo dat apen en de huidige moderne mens (homo sapiens) een gemeenschappelijke voorouder hadden die noch aap noch moderne mens was. Alleen de onwetenden gloven nog in het scheppings verhaal dat zijn er niet zo veel meer als het uitgaan van de kerk bezie.

Ik zal zoeken naar een bruikbare inteelt definitie.

• edgard

Oke Chantal is al goed hoor!

Ik ben niet rancuneus of zo.

Jammer dat je niet wil brommer rijden. Ik heb vandaag heerlijk gereden en heel veel knuten op de helm plat gemaakt zo zie je maar ik doe wat voor de boeren.

En ik heb dertien hanen dood gemaakt. Ik heb nu nog twee hanen en twaalf kippen en negen ganzen, en die zijn nu voor de eerste keer geent met h5n9. Weet iemand waarom dit vaccin?

Einde van de maand nog een keer en dan hoop ik dat ik rust heb wat dat betreft.

Ophokken doe ik niet.

Nog wat over die wilde vogels dat is al allemaal inteelt, er is begonnen met heel weinig materiaal, je moet eerst maar eens zien te fokken met wilde vogels in gevangenschap en zeker 50 jaar geleden zonder het goede voer. Daarom kun je nu bijna geen onverwante dieren meer krijgen het is een grote inteelt familie.

En geloof me voor de internationale handel heb je nu eenmaal handelaren nodig die de weg weten. Daarbij is de prijs van veel watervogels echt hoog, dar kun je wel wat schapen voor krijgen wat een koppel kost. Om die nu te gaan opeten??

In ieder geval slacht ze!

En laat ze je smaken.

Edgard

• arie.j

Ik las dat in de VS de meerderheid niet meer in de evolutie gelooft , allemaal achterlijk onwetend volk zeker

En dat men de discussie in christelijke kring niet aandurft is een leugen.

http://www.refdag.nl/artikel/1263719/Het+athe%26iuml%3Bsme+niet+voorbij.html

Of Evolutionist moet niet dagdromer

http://www.refdag.nl/artikel/78312/%84Evolutionist+moet+niet+dagdromen%94.html

En lees de boeken van Natuurkundige prof. dr. ir. A. van den Beukel maar eens , zoals “ De dingen hebben hun geheim”

Of LEES DIT !!

http://www.refdag.nl/artikel/1220801/Darwinisme+als+catechismus+van+het+athe%EFsme.html

Ik zou nog veel meer kunnen noemen