Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hobbyist met pluimvee kent ophokplicht slecht

• Jean-Paul

Geplaatst: 28-09-2006 | 20:51

Hobbyist met pluimvee kent ophokplicht slecht

DEN HAAG (ANP) ? Mensen die als hobby pluimvee houden, zijn slecht op de hoogte van de verplichting hun dieren binnen te houden. Dat heeft de Algemene Inspectiedienst (AID) donderdag gezegd. Bij een controle onder duizend hobbyisten door heel Nederland bleken 580 mensen zich niet aan de regels te houden.

Deze maand is de vogeltrek weer begonnen. Omdat wilde dieren die overvliegen het vogelgriepvirus kunnen meedragen, moeten hobbyisten hun pluimvee in september, oktober en november afschermen.

http://www.refdag.nl/artikel/1276110/Hobbyist+met+pluimvee+kent+ophokplicht+slecht.html

'tja zou natuurlijk ook kunnen zijn dat hobyisten het wensen te zijn…..

• chantal van dam

Gaarne toelichting op je laatste zin die begint met “tja”

• jan

Die zin verklaart alles ik hoef geen toelichting daarop.Maar ik denk dat de aid op een keer geen 3 dagen meer wacht als ze zien dat ze voor de gek worden gehouden.

grt jan

• edgard

Laat horen Arie!!!!!!!! Ik ben het met Chantal eens laat horen wat je bedoeld?????

• Jean-Paul

Hé? Ik schrijf toch geen Latijn hoop ik?

Kijk naar de kop boven het stuk, sommige mensen komt het soms goed uit om weinig te weten..

Maar ik schreef het veronderstellende wijs, want ik wil natuurlijk niemand graag ergens van beschuldigen…..;)

• edgard

O ja Nu snap ik het een beetje, je moet weten ik ben een domme hobbyist he!

kan niet lezen en ik hou me ook niet aan de wet want die ken ik niet.

• chantal van dam

En dat zegt dit boerentype die altijd hoog in de gordijnen vliegt als hier deelnemers aan dit forum boeren verwijten zich geen moer te bekommeren om de ernstigste dierziekten.

Ik vlieg niet in de gordijnen want een ieder wordt geacht de wet ( en andere regelgeving) te kennen en zich er aan te houden. Zo is het en zo blijft het. Echter aan de andere kant moet die de overheid er voor te zorgen dat de opgelegde maatregelen ook voldoende draagvlak hebben. Je kan de werkelijkheid niet veranderen met maatregelen. Dan zouden we in een dictatuur beland zijn. Met de maatregelen gericht tegen de hobbydierhouders bij de bestrijding van ernstige dierziekten lijkt het ondanks verbeteringen daar nog steeds naar toe te gaan.

Neem de huidige afschermplicht van vooral hobbypluimvee. In belgie bestaat een beperkte ophokplicht alleen in kwetsbare natuurgebieden. Die zijn daar heel klein dus Belgie hokt praktisch niet op. Ook Frankrijk, zuid Europe en de UK hokken niet op. In Nederland is tijdens de vorige ophokperiode geen besmette vogel aangetroffen. In de aanloop van deze ophokperiode en tot nu toe is er in Europa geen besmet dier aangetroffen. Als er al ergens een besmet dier is dat zal die zeker niet in het tuintje van de hobbyist landen maat tussen de duizenden andere trekvogels gaan zitten en dan zijn de bedrijven, gesloten of niet, het grootste gevaar voor besmetting en de verspreiding ervan.

Velen malen is al aangetoond dat hobbydieren geen enkel gevaar vormen voor besmetting van de bedrijven.

Kortom er is geen enkle draagvlak voor deze overheidsmaatregelen dus moeten we niet gek opkijken dat men die ook niet meer serieus neemt.

De Overheid heeft nu de taak om een beter draagvlak te realiseren anders verliest ze op alle fronten.

• maria

Iedere nederlander wordt geacht de wet te kennen, ook al is hij analfabeet Edgard.Dat je het niet gelezen of gehoord hebt kan je niet behoeden voor een boete! :D

Maria

• edgard

Naturlijk heb je gelijk Maria. Ik heb geent hoor vanaf maandag mogen ze officeel buiten lopen. Ze lopen altijd al buiten. Veel te groot voor netten of wat ook hier.

Ik heb geent vooral voor mijn ganzen en de kippen maar gelijk mee geent. had ik alleen kippen had ik net als jij gedaan de pan in ermee als het erom was gaan spannen maar ook niet opgehokt.

Een wet maken en dan als de wet eris zeggen och eens kijken wat we gaan versoepelen dat brengt inderdaad mensen niet in de stemming om braaf te wezen. misschien overal een flitspaal bij een hok??? Die hebben ze nu over.Was maar een grapje he! Hadden ze ons subsidie beloofd nou dan waren we net als de boeren stipt en alles in orde voor het ontvangen van geld dat wel natuurlijk.

Ik wil rust, voor de rest sluit ik me van ganser harte bij het betoog van Chantal aan.

In Duitsland hokken ze volgens mij ook niet op, tenminste niet hier in NRW want dan wist ik het.

Fijn weekend gewenst aan allen en goed bidden! ondanks alle sores!!1

Edgard

• edgard

In Duitsland tenminste hier in NRW moeten ze vanaf morgen 1oktober ophokken dat zag ik net op de tv. Dus daar ook weer.

Edgard