Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vogelpest kan hersenontsteking veroorzaken

• Jean-Paul

Vogelpest kan hersenontsteking veroorzaken

Gianyar ? Besmetting met Aziati­sche vogelpest (H5N1) kan moge­lijk leiden tot aantasting van de hersens. Dat zeggen Indonesische artsen na de dood van een Indone­sische vrouw, die uiteindelijk is overleden aan een hersenontste­king.

De vrouw werd twee weken ge­leden opgenomen met griepachti­ge verschijnselen. Tests toonden aan dat ze besmet was met het vo­gelpestvirus.

Sinds juli 2005 zijn in Indonesië zeker 54 mensen bezweken aan besmetting

met H5N1-virus. Er zijn 71 besmettingen bij mensen vastgesteld. In geen enkel land zijn zoveel menselijke slachtof­fers. Het totaal aantal dodelijke slachtoffers is 150 sinds eind 2003.

Het virus is ook vastgesteld bij varkens op Bali. De veterinaire faculteit doet meer onderzoek on­der varkens om te zien of het vi­rus zich verder verspreid heeft.

——————————————————————————–

Onderzoekers nemen slijmmonsters van varkens om besmetting met H5N1 te kunnen aantonen. Foto EPA

Powered by TECNAVIA Copyright ©2006 Agrarisch Dagblad, publicatie 17/10/2006

• maria

Wel, dat is niets nieuws.Ook de gewone griep zoals die jaarlijks in de winter voorkomt, kan hersenontsteking veroorzaken.

Maria

• plensKoen

Niets nieuws inderdaad.

Tijdens een uitbraak van H5N1 in 2005 in Noord-India is geen mens besmet met H5N1 maar in een relatief klein gebied stierven er ruim 20 meest adolecenten en jong volwassenen aan ‘hersenvliesontsteking’ in een tijdspanne van nog geen maand. Dat heb ik vorige winter gepost. Stond in een engelstalige internetkrant van India, de Hindi of Hindu. De WHO vond het niet belangrijk genoeg om er aandacht aan te schenken. Overigens heeft India met succes H5N1 bestreden middels ruimen van de bron en alles inenten van buiten naar binnen.

• maria

Hersenontsteking is niet hetzelfde als hersenvliesontsteking!! :)

Maria

• PlensKoen

Weten de journalisten het verschil denk je?

Meningitis en encefalitis (cerebritus ofzo bestaat ook nog dacht ik) zal wellicht voor leken dezelfde symptomen hebben?

Meningitis daar hadden ze het toen over meen in me te herinneren.

Is wat anders dan ingegroeide teennagel, dat kan een journalist ook wel van elkaar onderscheiden. Volgens mij is hersen en ontsteking voor iedere leek hersenvliesontsteking. Maar ja niet iedereen is zo dom als ik.

Denk toch wel dat 't om hetzelfde gaat, iedereen ging eraan dood. Bij een bacteriële infectie zou je nog wat kunnen uitrichten met antibiotica. Hoewel in dat soort gebieden de medische zorg natuurlijk naadje is.

• maria

Arie schrijft hersenontsteking = encephalitis.En mijn reactie daarop was, dat dit niet iets nieuws is, omdat van de “gewone”griep bekend is dat het ook encephalitis kan veroorzaken.Dus verbaast het me niet dat dit H5N1 virus dat ook doet.Veel mensen die na een influenzainfectie langdurig hoofdpijn houden hebben waarschijnlijk een lichte encephalitis doorgemaakt.

Of influenza ook meningitis = hersenvliesontsteking kan geven, weet ik niet.

Maar zo zie je maar weer, dat het belangrijk is om de oorspronkelijke bron van zo'n bericht te kunnen lezen en dat moet dan toch op z'n minst een medisch bulletin zijn.En daar verwijzen dit soort publicaties bijna nooit naar.

Maria

• PlensKoen

Dàt bedoel ik nou. En als je zo'n dommerik als ik bent dan denk je dus alleen maar aan dingen die je weet, of denkt te weten. Zou een journalist (gewone) anders zijn? Denk van niet…

Meningitis wordt veroorzaakt door een virus of bacterie, dat was ook in 2001 ofzo in Brabant het geval. Het ging toen om een meningokok dacht ik. Je hebt ook pneumokokken, die zijn nog veel griezeliger.

Baby's worden geënt tegen HiB. Meer weet ik er niet van.

• maria

Als een journalist zich verdiept in de materie waarover hij schrijft, zal hij het verschil tussen de twee toch wel moeten weten.Meestal hebben ze in kranten wel een of andere medisch mederwerker.Bovendien is zoiets in ieder woordenboek op te zoeken, waarschijnlijk ook wel op het internet.En het heeft niets met domheid te maken, het is gewoon een weetje.

Maar ik zou het wel leuk vinden als Arie een link kon geven naar de oorspronkelijke mededeling.In het bulletin van de WHO kon ik er niets over vinden.

Maria

• Jean-Paul

Nou ik heb alleen een artikel uit het Agr.Dagblad gekopieerd, verdere bronnen weet ik niet.

En ik ben géén deskundige.

Overigens zie ik dat op dit prikbord vrijwel uitsluitend door een paar dolgedraaide navelstarende hobbyhouders wordt gereageerd die zich bijzonder haatdragend naar pluimveehouders wensen te gedragen

Nou daar verspil ik verder geen energie aan, laat die maar lekker in hun egoïstische sopje gaarkoken.

Dus verdere bijdragen van mijn kant stop ik mee.

Waarbij ik natuurlijk niet graag de hobbyhouders in het algemeen met deze malcontenten zou gelijkstellen

• gait

Er zijn ook mensen die de duurzame biologische methode verafschuwen. Ik ben blij dat je nu eindelijk je mond houdt.